پرورش مرغ بومی در خانه و باغچه تان چه نکات و تکنیک هایی دارد

دسته : مرغ

پرورش مرغ بومی یکی از کارهایی است که نظر علاقه مندان به پرورش پرندگان را به خود جلب کرده است. احتمالا شما هم از آن دسته افراد هستید که به نگهداری مرغ بومی برای کسب درآمد فکر میکنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا با نکات و ترفندهای پرورش این پرنده آشنا شوید. این مقاله به سه بخش زیر تقسیم می شود که به ترتیب هر کدام را به صورت کامل توضیح داده ایم:

1- چرا باید مرغ بومی پرورش دهیم

2- آموزش پرورش مرغ بومی

3- وظایف پرورش دهنده مرغ بومی

بهترین جا برای نگهداری مرغ بومی در کنار انسان است. تا به خوبی او را درک و به طرز صحیحی از او مراقبت کند. نگهداری مرغ بومی در حومه شهر احتمالا اولین گام در جهت استقلال انسان در سطح خانواده است. ولی احتیاج به یک مقدار کار دارد.

1- چرا باید مرغ بومی پرورش دهیم

قفسه فروشگاه ها پر از تخم مرغ و یخچال ها مملو از گوشت مرغ است. اگر تمایل داشته باشید میتوانید تخم و گوشت مرغ مرتعی را از بهترین مرغ هایی که در شرایط عالی پرورش یافته اند تهیه کنید. مرغ هایی که در هتل پنج ستاره زندگی کرده اند. می توان انواع دیگر این محصولات را به قیمت های ارزان تر تهیه کرد. ولی چرا باید خودمان به پرورش مرغ بومی بپردازیم در حالی که به سادگی می توانیم این فراورده ها را از فروشگاه ها تهیه کنیم؟ یقینا می توانید بسته به سلیقه و میل خود این محصولات را خریداری کنید و در ضمن بدون این که خود پرندگان را نگهداری کنید از مزایای اقتصادی و صرفه جویی آن بهره مند گردید.

تاثیر حضور مرغ بومی بر انسان

موضوع مهم این است که مرغ ها موجودات دوست داشتنی و زیبایی هستند و صرف حضور آن ها در محیط باغچه شما، قلب پرورش دهنده مرغ بومی را شاد و روحش را سبک می کند. مرغ ها را می توان موجودات متناقض عجیبی میان آسیب پذیری و سخت سری دانست. آن ها را می توان در شرایط فوق العاده شدید نگهداری کرد. با وجود این ممکن است برخی افراد تمایل طاقت فرسایی برای مواظبت از آن ها نشان دهند. البته افرادی که علاقه ی بیشتری به مرغ بومی دارند کار جوجه کشی مرغ را هم برای لذت و گاهی برای سود اقتصادی نیز انجام می دهند.

مرغ بومی

جوجه مرغ بومی و کودکان

نگهداری جوجه مرغ ها بهترین روش برای برانگیختن حس مواظبت و مسئولیت در بچه ها است. زیرا وظایف محوله به آن ها برای نگهداری جوجه ها نه مشکل و نه غیر قابل فهم برای آن ها است. به راحتی می توان نیازهای ان ها را براورده کرد و وقتی بچه ها نیازهای دیگر موجودات را مشابه سازی می کنند و برای براوردن این نیازها کاری انجام می دهند، می توان گفت که تمدن در دست افرار مناسبی قرار گرفته است. البته در کنار آن سودهای مادی نیز وجود دارد.

تخم مرغ تازه با پرورش مرغ بومی

یکی از آن ها خوردن تخم مرغ تازه است. ممکن است هرگز خاگینه تخم مرغی را که چند دقیقه پیش گذاشته شده است نخورده باشید. این یک تجربه بسیار عالی است. زرده تخم مرغ تازه، برافراشته و جدای از سفیده است و علیرغم این که قسمت عمده تخم مرغ از آب است، بعد از شکسته شدن در ماهیتابه ولو نمی شود. تخم مرغ تازه یک عطیه است. یک هدیه عالی، بدون توجه به این که از کجا آمده باشد. تخم مرغ های نژاد روآیلند رد، بسیار بزرگ، دارای شکلی گرد و غنی از مواد مغذی است ولی در مقایسه با تخم مرغ های کوچک نژاد بانتام مواد مغذی بیشتری ندارد.

البته شما می توانید با پرورش بلدرچین در کنار مرغ بومی تخم بلدرچین تازه نیز داشته باشید.

تخم مرغ بومی

تولید کود مورد نیاز باغچه از طریق پرورش مرغ بومی

خاصیت دوم نگهداری مرغ در کنار باغچه خانه، به دست آوردن منابع پایان ناپذیری از کود مرغی است. مرغ ها در هر روز مقدار قابل ملاحظه ای کود تولید می کنند که در پایان سال مقدار آن بسیار قابل توجه است. کود مرغی منبع عالی برای کمپوست کردن است. کمپوست حاصله برای کشتزارهای کلم و دیگر انواع شلغم ها مفید و محیط مناسبی برای رشد و پرورش قارچ است. در صورتی که مقداری کاه بکار ببرید، می توانید قارچ مورد نیاز صبحانه تان را در کنار تخم مرغ تازه به دست آورید.

تولید کود با پرورش مرغ بومی

2- آموزش پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی در مکان های زیادی انجام میشود. در این مقاله به سه نوع از پرکاربردترین آن ها که مورد توجه افراد بوده است میپردازیم و هر سه مورد به طور کامل توضیح داده شده است.

الف- پرورش مرغ بومی در مرتع آزاد

ب- پرورش مرغ بومی در خانه

ج- پرورش مرغ بومی در باغچه

پرورش مرغ بومی در مرتع آزاد یا غیر آن؟

در ابتدا لازم است تعریفی از پرورش مرغ بومی در مرتع داشته باشیم. پرورش در مرتع به معنی نگهداری مرغ ها در شرایطی است که بتوانند هر جایی که خواستند بروند و به آزادی پرسه بزنند. این کلی ترین تصویر در زمینه پرورش مرغ بومی در مرتع است. مرغ هایی که در شرایط مرتع آزاد ولی به صورت تجاری پرورش می یابند، ممکن است احتیاج به فضایی بیشتر از یک برگه کاغذ نداشته باشند. ولی لازم است بتوانند در حول و اطراف به گردش بپردازند. از طرفی لازم است مرغ های مرتعی ارگانیک، میدانی برای گردش کردن، غذا خوردن و به صورت آزاد رفتار کردن در اختیار داشته باشند. به هر حال میتوان در باغچه خانه، محیط مناسبی برای نگهداری و زندگی آن ها فراهم ساخت.

پرورش مرغ بومی در مرنع آزاد

لانه های مدرن برای پرورش مرغ بومی

لانه ها یا کجه های مرغی مدرن که از چوب یا پلاستیک ساخته شده اند، دارای دریچه هایی در دو طرف و یا زیر خود هستند که مرغ می تواند از آن ها خارج شده و از هوای تمیز استفاده کند. در ضمن در منطقه ای فارغ از شکارچیان به حیات خود ادامه دهد. البته یک چنین پرورش مرغی دقیقا به معنی تولید مرغ مرتعی آزاد نیست. تنها جای مناسبی برای یک جفت پرنده است. تمام آنچه آن ها بدان احتیاج دارند شامل غذا، آب، مقداری فضای باز و کسی است که به آن ها برسد. همین!

لانه پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی در خانه

آیا به فکر پرورش مرغ بومی در خانه خود هستید؟

اگر جواب شما بله است این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

محل زندگی خود را چک کنید: آیا می توانید مرغ بومی نگه دارید؟

قبل از این که واقعا به نگهداری مرغ بومی بپردازید لازم است یک سری واقعیت ها را در مورد منزل و محل زندگی تان چک کنید. در بسیاری از مناطق شهری، نگهداری مرغ و خروس اشکالی در برندارد، به ویژه اگر خانه تان ویلایی باشد. ولی در برخی محله ها بر اساس عرف محل، نگهداری آن ها با ممانعت روبرو می شود. تنها مشکل مربوطه به نگهداری طیور به خودتان برمیگردد. اگر محدودیتی از این نظر ندارید، اقدام کنید. اگر در خانه های دسته جمعی و آپارتمانی زندگی می کنید در اغلب موارد ساکنین آن می توانند از باغچه های اطراف برای نگهداری مرغ و خروس استفاده کنند. گاها پرورش بلدرچین نیز در این باغچه ها دیده شده است. در ادامه درمورد پرورش مرغ بومی در باغچه توضیحات کامل تری داده ایم.

در مورد منازل خصوصی مسئله کاملا متفاوت است. مالک خانه است که در این زمینه دست به انتخاب میزند و تصمیم میگیرد. حتی اگر قباله اولیه زمین در این زمینه متضمن اعتراضات و محدودیت های خاصی باشد یا نباشد.

پرورش مرغ بومی در خانه

پرورش مرغ بومی در مناطق شهری مستلزم کار سخت تر

در تمامی موارد، خواه منزل شخصی یا اجاره ای داشته باشید، لازم است همواره هشیار و گوش به زنگ باشید. در صورتی که همسایه یا مالک منزل شما در این زمینه دست به اعتراض زد راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد. آن ها ممکن است نزد بازرسان بهداشتی، ادارات محیط زیست، اداره اجاره داری شهری و امثال آن شکایت ببرند و از آزار و اذیتی شکایت کنند که به آن ها وارد می شود. در تمامی موارد لازم است نشان دهید که حداکثر مراقبت را در زمینه آسایش حیوان، تمیزی باغ، روش های برداشت و کمپوست کردن کود آن ها انجام دهید و در راس تمامی آن ها هدیه دادن یک شانه تخم مرغ اغلب آن ها را خوشحال و رضایت آن ها را جلب میکند. اگر مایلید مرغ هایی را در باغچه خانه تان نگهداری کنید لازم است اطرافیان را خوشحال و شنگول نگه دارید.

فیلم مزرعه پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی در باغ و باغچه

تصمیم به پرورش مرغ بومی در باغچه خانه یک تصمیم هیجان انگیز است. ولی قبل از آن باید برخی کارها را انجام داد و برخی چیزها را در نظر گرفت. در ادامه مقاله متوجه خواهید شد که چگونه خود را آماده کنید تا برای اولین بار مرغ ها را در خانه نگه دارید، آن ها را در چه محلی نگه دارید و با لانه آن ها چه کنید.

پرورش مرغ بومی در باغ

امنیت مرغ بومی در باغچه

امنیت مرغ ها در باغچه از مسائل عمده و اولویت اول است که باید در نظر گرفته شود. لازم است مجموعه مناسبی از حصار کشی مورد استفاده قرار گیرد تا دیگر افراد نتوانند درون آن راه یابند. همچنین در صورت امکان از همین رویه برای محصور کردن سایر حیوانات موجود در حول و اطراف خانه استفاده کنید. کف محل نگهداری را از مواد سنگی بنا کنید. این کار باعث می شود که اگر کسی وارد محل نگهداری شد بتوانید به خوبی صدای پای آن ها را بشنوید. در صورت داشتن جای کافی استفاده از نرده و توری سیمی محکم راه خوبی برای ممانعت از دسترسی دیگران به مرغ ها خواهد بود.

یک پرورش دهنده مرغ بومی میگفت باغ من دارای عرض و طول ده متر است ولی در انتهای حیات خانه یک نرده کشی با عرض ۵/۲ متر ایجاد کرده ام که حتی فیل هم نمیتوانند داخل آن شود.

مهم ترین مساله این است که لانه مرغ ها در معرض دید نباشد. هر چه توجه کمتری را جلب کنند بهتر است. این کار باعث می شود که حساسیت همسایه نیز برانگیخته نشود و توجه بر و بچه ها نیز به آن ها جلب نگردد. بسیاری از بچه ها با دیدن مرغ ها متعجب و کنجکاو می شوند و علاقه دارند آن ها را تحسین کنند. مرغی که تولید تخم میکند از نظر بچه های کوچک بسیار جذاب است و اگر این گونه مرغ ها را به آن ها نشان دهید متوجه خواهید شد که نه تنها بچه ها وفادارانه به حفاظت از آن ها اقدام می کنند بلکه به آن ها این ایده را می آموزید که مرغ ها احتیاج به صلح دارند. البته گاه اوقات حس ویرانگری بچه ها گل می کند به همین دلیل لازم است که مرغ ها در وضعیت محافظت شده ای نگهداری شوند.

با پرورش مرغ بومی در باغچه بر سر علف ها چه می آید؟

مرغ ها همواره دوست دارند خاک را با چنگال خود چنگ بزنند! هیچ چیزی هیجان آمیز تر از این نیست که مرغی را در حال چنگ زدن به زمین و یافتن و خوردن حشرات و کرم ها ببینیم. آن ها علف موجود در باغچه را نیز چنگ می زنند و اگر تعداد زیادی مرغ بومی در محوطه نگهداری کنیم، علف ها یقینا تبدیل به محل گل آلودی می شوند که باید برای آن کاری کرد.

پرورش مرغ بومی در باغچه

می توان از قفس های مناسبی استفاده کرد که برای چند مرغ مناسب باشد و منطقه رفت و آمد آن ها تا حدودی گود باشد. بالای چنین قفسی می توان چیزهای دیگری از قبیل کمپوست کود و خاک اره مخلوط شده با خاک و علف های باغی را قرار داد و پس از چند هفته آن ها را برداشته و کمپوست کرد.

لانه سازی در پرورش مرغ بومی چطور صورت می گیرد؟

ممکن است مرغ هایی را دیده باشید که در فضای محصوری زندگی می کنند ولی این به معنی آن نیست که در باغچه محل نگهداری مرغ ها همین رویه را تکرار کنیم. لانه نگهداری مرغ ها باید به گونه ای طراحی شوند که تمامی پرندگان بتوانند بال های خود را در آن باز کنند. حجم مناسبی از هوای تمیز نیز در اختیار آن ها قرار گیرد. در بازار ممکن است انواع لانه های کوچک انفرادی وجود داشته باشد که دارای شکل منشوری است. این لانه ها را در مرکز محل نگهداری مرغ ها و در حداکثر ارتفاع ممکنه نصب میکنند. اگر قصد خرید چنین قفس هایی را دارید بهتر است بزرگترین آن ها را خریداری کنید. همچنین در هر یک از این قفس ها تنها یک یا دو پرنده جا دهید. محوطه گردشگاه مرتبط با این نوع لانه ها نسبتا کوچک است.

لانه های پلاستیکی مناسب مرغ بومی

به موجب دلایلی چند، پرورش دهندگان سنتی پرندگان خانگی تمایل چندانی به قفس های پلاستیکی ندارند و به دیده تحقیر به آن مینگرند. ولی با وجود این در عرض چند سال بیش از ۲۰ هزار نفر مدل خاصی از این قفس ها را خریداری کرده اند. در مجموع دو طرح کلی برای قفس های پلاستیکی نگهداری مرغ بومی وجود دارد.

اول قفس های کوچکی که تنها برای یکی دو تا مرغ به کار می رود.

دوم قفس های دسته جمعی که بیش از ۱۰ مرغ را می توان در آن جا داد.

البته اعتراضات زیادی توسط خریداران و مردم بر علیه این دسته از قفس ها انجام می شود. ولی اغلب قضاوت صحیحی در مورد آن انجام نمی دهند.

مهم ترین مزیتی که درمورد قفس های پلاستیکی می توان بیان کرد این است که به ندرت پارازیت های خارجی قادر به توسعه و تکثیر خود در آن ها هستند.

لانه پلاستیکی پرورش مرغ بومی

توجه به جعبه تخمگذاری در پرورش مرغ بومی

لازم است در قسمتی از لانه مرغ ها، یک محل یا جعبه برای تخمگذاری تدارک شود. آشیانه تخمگذاری در حقیقت یک فضای در حد و اندازه خود مرغ است. برای جوجه کشی طبیعی از مرغ بومی لازم است که در میان آن گودی از کاه ایجاد کنید تا مرغ ها به راحتی روی آن بخوابند. اگر قصد جوجه کشی مصنوعی با استفاده از دستگاه جوجه کشی را دارید انجام این کار ضرورت ندارد.

اغلب اوقات به محض این که یک مرغ تخم خود را گذاشت آن را ترک می کند و مرغ دیگر برای گذاشتن تخم به آن جا می رود. منظره تخم ها در آشیانه تخمگذاری به حدی است که دیگر پرندگان نیز تشویق می شوند به درون آن رفته و تخمگذاری کنند. در برخی از طرح ها می توان از بیرون لانه و از طریق دریچه فوقانی که بر روی آشیانه ها نصب می شود، تخم ها گذاشته شده در این آشیانه ها را جمع آوری کرد.

جعبه تخمگذاری پرورش مرغ بومی

باید جعبه های آشیانه تخمگذاری را از محل خوابیدن مرغ ها دور نگه داشت و حتی المقدور ورودی لانه در جوار آشیانه ها نباشد. توجه کنید که مواد غذایی نباید در آن ها گذاشته شود.

لانه تخمگذاری پرورش مرغ بومی

چه بسا بتوان از جعبه میوه برای آن استفاده کرد. البته آشیانه های تخمگذاری را باید در تاریک ترین جای لانه قرار داد. بهتر است تخم ها را هر روز برداشت و کاه کف آن را هر چند روز یک بار عوض کرد تا پارازیت ها نتوانند در آن مستقر گردند.

3- وظایف پرورش دهنده مرغ بومی در طول روز

پرورش دهنده مرغ بومی برای این که در کار خود موفق باشد و سود خوبی داشته باشد در طول یک روز وظایف مهمی دارد که ما در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

وظایف یک پرورش دهنده هنگام صبح

در کار پرورش مرغ بومی وظایف صبح برای یک پرورش دهنده احتمالا از همه مهم تر است. زیرا توسط خود پرورش دهنده تنظیم می شود. وقتی پرورش دهنده برنامه ای را انتخاب و دائم به آن عمل می کند، مرغ ها به سادگی با آن سازگار می شوند ولی لازم است به آن برنامه سفت بچسبد و آن را رها نکند. چنانچه هر روز ساعت 7 صبح مرغ ها را از لانه شان بیرون می کنید لازم است که هر روز حول و حوش ساعت 7 باشد. در غیر این صورت ترتر به شما خواهند خندید و بدتر از آن زمانی است که یک خروس هم همراه آن ها باشد.

پرورش دهنده مرغ بومی

شما به عنوان یک پرورش دهنده باید به مرغ ها اجازه دهید از لانه خارج شوند و خوراک روزانه را در اختیارشان بگذارید. با آن ها در مورد وضعیت آب و هوا و یا دیگر شرایطی که چشم شما را می گیرد به چت کردن بپردازید. نگاهی دقیق به اطراف داشته باشید تا مزاحمین و علایم آن ها را تشخیص دهید. خراش هایی که روی در مرغدانی ایجاد شده، خروجی پرچین ها و فضله روباه ها را مورد توجه قرار دهید. محوطه گردشگاه و سایبان های مرغدانی بر اساس آب و هوای روزانه مرتب کنید و به شادمانی مرغ ها توجه داشته باشید. آیا مرغ سرگردان، مرغ مهاجم و یا مرغی که در لانه مانده باشد در بین آن ها وجود دارد؟

کار پرورش دهنده هنگام غروب

هنگام غروب کار شما درست عکس وظایف صبح است. اگر بخواهیم مقداری موعظه کنیم خواهیم گفت که هر چه در توان دارید برای دور کردن موش ها استفاده کنید. اگر کار پرورش مرغ بومی را در حومه شهر ها انجام می دهید باید هیچ غذای اضافی در محوطه جا نگذارید.

هنگام غروب غذاهای اضافی را در محل امنی قرار دهید که دست موش ها و دیگر جانوران موذی به آن نرسد ولی توجه داشته باشید که آب کافی در مرغدانی وجود داشته باشد. اگر از دانخوری هوپر استفاده می کنید، تمامی مواد خوراکی را که از اطراف آن به زمین ریخته، جمع آوری کنید. برای این منظور می توان از یک سینی در زیر آن استفاده کرد تا خوراک های ریخته شده در درون سینی بریزد و جمع کردن آن ها مشکل نباشد.

نصیحت های یک پرورش دهنده مرغ بومی

من به نوبه خود به عنوان یک پرورش دهنده از خاک اره کاج برای پوشاندن کف بستر مرغدانی استفاده می کنم. این نوع خاک اره تا حدودی بوی نامطبوع فضله مرغ ها را از بین می برد و در نتیجه جانوران وحشی و شکارچیان جلب این گونه بوها نمی گردند. من در کنار باغچه محل نگهداری مرغ ها تعدای پیاز و سیر کاشته ام. این دو گیاه رسیدن بوی مرغدانی به شکارچیان را کاهش می دهند.

کارهایی که هنگام شب باید انجام شود

پرورش دهنده مرغ بومی باید وقتی مرغ ها در حوالی غروب یواش یواش خود را برای گذراندن شب آماده می کنند، مطمئن شود که سوراخ مرغدانی مطمئن است و تمامی موارد ایمنی رعایت شده است. در صورتی که هوا یخبندان و سرد است، در بعد از ظهر مقداری ذرت خرد شده به مرغ ها بدهید تا در طول شب آن ها را گرم نگه دارد. همچنین می توان مقداری گلیسرین به آب افزود تا از منجمد شدن آب جلوگیری کند.

در بقیه اوقات روزمرغ ها را به حال خود رها کنید تا به کار یومیه خود بپردازند. در صورتی که از جعبه خاک برای حمام خاک مرغ ها استفاده می کنید، توجه داشته باشید که در آن مقدار کافی خاک وجود داشته باشد. هر تخمی که دیدید جمع آوری کنید. یک نگاه سریع بیاندازید و اگر تخم مرغی در نقطه ای از محوطه به طور اتفاقی گذاشته شده بود آن را بردارید.

پرورش دهنده مرغ بومی

اگر تجربه نگهداری مرغ در خانه و یا باغچه تان را دارید در نظرات همین صفحه ثبت کنید تا افراد دیگر نیز از تجربیات شما استفاده کنند. در صورت داشتن هر گونه سئال نیز میتوانید سوالتان را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

22 فروردین 1401

سلام . من نمیخواستم مرغ نگهداری کنم اما میخوام جوجه بگیرم و توی ویلامون توی حیاطمون توی شمال نگهداری کنم … حیاطمون بزرگه و جا برای جوجه ها هست … فقط یک مشکلی که دارم اینکه بابام چمن های ویلامون رو با هزار بدبختی و سال ها بزرگ کرده و سالم نگه داشته … من میترسم باغچه رو خراب کنن و بابام ناراحت بشه . مشکل دیگم اینکه بابام اونجا توی چمنا سم حلزون ریخته .. اگر جوجه اونارو بخوره میمیره ؟

19 فروردین 1400

سلام خسته نباشید.ممنون از سایت خیلی خوبتون. خواستم بپرسم برای جلوگیری از آسیب فضولات مرغ به ایزوگام پشت بام،برای کف لانه مرغها،چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟خیلی ممنونم

    31 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    برای کف زیر پای مرغ ها از پوشال استفاده کنید.

9 فروردین 1400

با سلام و وقت بخير و تبريك سال نو.من ميخوام ٣ تا جوجه محلي بدون نژاد حول و حوش يك ماهه يك ماهو نيمه أواخر فروردين ١٤٠٠ بخرم ميخواستم بدونم غذا براشون چي بگيرم و اينكه ايا واكسن احتياج دارن ؟ و اين روزا يخورده هوا سرد شده ميترسم بگيرم سرما بخورن ايا اين ترسم عاقلانه است؟

    14 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    بهتر است دان را از یک شرکت معتبر تهیه کنید و حتما باید واکسیناسیون نیوکاسل، برونشیت و آبله انجام شود. اگر جوجه با سنی که گفتید تهیه کنید دمای محیط را 27 تا 30 درجه در نظر بگیرید.

    19 فروردین 1400

    سلام دان مرغی بگیر یادانه پارس،واکسن حتما بزن

7 فروردین 1400

سلام
ببخشید من الان تعداد ۸ عدد جوجه ۱.۵ ماهه دارم که با سویا تغذیشون میکنم اخیرا هم براشون لونه ساختم روی پشت بام.
میخواستم بدونم که اینها در چه ماهی به تخم میایند و چه کاری باید انجام بدم که تمام سال رو تخم بدن؟
و اینکه آیا با بلدرچین کنار میان چونکه تصمیم دارم بلدرچین نیز بگیرم؟
ببخشید سوالام زیاد شد

    14 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    تغذیه فقط با سویا، اصلا خوب و کافی نیست. دان کامل از یک شرکت معتبر تهیه کنید.
    اگر تغذیه و نگهداری جوجه ها مناسب باشد 5 ماهگی به بعد تا 6 ماه تخمگذاری را شروع می کنند. هر مرغ نسبت به نژادی که دارد قادر به تعداد مشخصی تخمگذاری است.
    بهتر است بلدرچین ها جدا از مرغ نگهداری شوند.

    19 فروردین 1400

    سلام اول پاییز تخم میزارن ولی مرغ تمام سال تخم نمیزاره مخصوصا هواسردبشه ب شدت کاهش پیدامیکنه و اینکه گندم بدی زودتر ب تخم میان یا دانه پارس ب شرطی ک مرغ محلی باشه نه مرغ های ماشینی

26 اسفند 1399

سلام خدمت ادمین محترم و نویسنده توانای این مقاله
من بیشتر کامنت ها رو خوندم اما جواب سوالی کع داشتم رو نگرفتم واسه همین مجبور شدم سوالم رو بپرسم از حضورتون
ما یه خونه سه طبقه داریم و پشت بام خونه حدودا ۲۰۰ متر هستش
میخام ده تا جوجه مرغ پرورش بدم
۱) میخاستم راهنماییم کنید که فضای بسته در حد چند متر باشه کافیه
۲) فضای بازی که مرغا بتونن توش گردش کنن چند متر باشه کافیه؟
۳) هوای شهر ما خیلی سرده و زمستونش سمای استخوانی داره میخاستم بدونم واسه زمستون چیکار کنم که هم اذیت نسن از سرما هم تهویه خوبی داشته باشن.
۴) جا واسه تخم‌ داریشون چند تا داشته باشه کافیه؟

    18 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    برای این تعداد مرغ که گفتید 2 متر مربع فضا کافیست و لی پیشنهاد می کنیم با توجه به شرایطی که گفتید 4 متر مربع را در نظر بگیرید تا زمانی که هوا سرد است هم داخل لانه باشند. حدود 10 متر فضای باز هم کافیست.
    در روزهای سرد هم از یک بخاری خیلی کوچک می توانید برای گرمایش استفاده کنید. 3 عدد جا هم برای تخمگذاری در نظر بگیرید.

22 اسفند 1399

سلام عرض ادب خروس من خیلی خوب میتونه بپره و می پره چیکار کنم که به حیاط خانه عادت کنه ممنونم اگه جواب بدید

    22 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    اگر منظور شما این است که خروس با پرش از حیاط خارج می شود، می توانید حدود 5 سانت از نوک پرها و دم پرنده را قیچی کنید.

20 اسفند 1399

باسلام
من تعداد 10 عدد مرغ و خروس دارم و میخوام تعدادی بلدرچین نیز بگیرم به نظر شما اگر باهم باشند مشکلی بوجود میاد و باید جدا باشن یا نه؟
و اینکه اگر من بخواهم تخم های اونها بدو دستگاه و به حالت خوابیدن مرغ روی اونها تبدیل به جوجه بشه باید چیکار کنم؟

    22 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    بهتر است که بلدرچین ها جدا از مرغ پرورش داده شوند. از نظر قرار دادن تخم مرغ ها، خوابیده مشکلی ندارد، فقط دما و رطوبت مورد نیاز را تنظیم کنید.

10 اسفند 1399

سلام ،من دوتا مرغ دارم با یه خروس،از حدود ۴ ماه پیش پر پشت کمرغ مرغها شروع به ریزش کرد و الان خیلی ریخته و فقط پوست معلومه،خروس هم با هردو جفت گیری می‌کنه ولی با یکی بیشتر از دیگری جفت گیری میکنه،الان اون مرغی که باهاش بیشتر جفت گیری میشن کج کج راه میره،میخواستم ببینم چکار کنم؟!

    1 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    معمولا برای هر 10 مرغ یک خروس در نظر می گیرند. چون مرغ های شما 2 تا هستند باید خروس را جدا کنید و هر دو تا سه روز یکبار پیش مرغ ها قرار دهید.

5 اسفند 1399

سلام ۲۰۰ متر زمین دارم میخوام ۵۰۰تا مرغ جهادی تخم گذار واسه پرورش بیارم میخواستم راهنمایی کنین که ۱-خوراک روزانه مرغ ها چی بدم که واسه مرغ ها از لحاظ مغذی بودن خوب باشه و ۲- دمای محیط داخل سالن باید چقدر باشه در شبانه روز .؟؟ ۳- جوجه جهادی چند ماه خوبه واسه پرورش تخم گذار بودن ؟؟

    1 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    از یک شرکت معتبر، دان مرغ تخمگذار تهیه کنید و شما برای پرورش مرغ ها نیاز به سالن سر پوشیده دارید تا نور و دما را کنترل کنید.
    جوجه 90 تا 100 روزه برای پرورش خوب است. ولی از کسی جوجه تهیه کنید که تجربه پرورش را داشته باشد تا گله سالم برای تخمگذاری داشته باشید.

30 بهمن 1399

ببخشید چگونه می توانیم کاری کنیم که مرغ با وجود خروس تخم بذاره و گاهی هم نطفه دار تخم بذاره.
خواهشا راهنمایی کنید.

    25 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    اگر مرغ و خروس کنار هم نگهداری شوند تخم مرغ ها نطفه دار می شوند و هر خروس برای حدود 10 مرغ کافیست.

29 بهمن 1399

سلام.
ببخشید من در حیاط خانه مان باغچه ندارم.
دارم ولی کوچک و پر از شوید و جعفری.
آیا می توانم در حیاط خانه مان 5 مرغ و خروس پرورش دهم.
و هر روز چند بار آنها را از لانه بیرون بیاورم برای تفریح و سرگرمی؟

    25 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    قابل اجرا است ولی مشکلات خاص خودش مثل سر و صدا و بو و کثیفی در جای کوچک را هم دارد.

24 بهمن 1399

با سلام
من میخوام 20 تا مرغ نگه دارم و از تخم اونها استفاده کنم میخوام بدونم چقدر فضا برای لانه میخواد و چقد فضا برای فنسکشی که اونجا ازاد باشند؟
بعد مرغ 6 ماه بگریم که تخم گذاره یا جوجه چند ماه یا جوجه چند روزه ؟چون از بیماری مثل کانیبالیسم میترسم که در مرغ بالغی که میخرم وجود داشته باشه.
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    11 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    حدود 4 مترمربع بابت لانه مرغ ها و حدود 10 متر هم برای فنس خوب است. کانی بالیسم معمولا در جوجه های در حال رشد اتفاق میفتد که کاملا هم با مدیریت مناسب جا و تغذیه قابل حل است. جوجه ها زمانی که به بلوغ برسند این عارضه دیگر رخ نخواهد داد.

22 بهمن 1399

یه باغچه 1000 متری داریم هفته ای 3 بار میرم اونجا برای 20 عدد چه مقدار مکان سر بسته مثل اتاق لازم هست بعد اینکه اتاق رو 1.5 دیوار و 1 متر فنس کشی میکنم

    11 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    چون در فضای باز هستند حتما قسمتی سر پوشیده حدود 3 تا 4 برای مرغ ها در نظر بگیرید. می توانید فضای حدود 10 متر توری کشی شده برای گردش پرنده ها هم در نظر بگیرید.

17 بهمن 1399

سلام.وقت بخیر
من حدود 400 تا مرغ گلپایگان دارم. خدا رو شکر از نظر بیماری زیاد تلفات نداشتم. ولی الان که دیگه بزرگ شدن برای خواب همش میرن تو یه تقطه سالن جمع میشن و هر روز تعدادیشون زیر دست و پا از بین میرن. با اینکه دمای کل سالن یکیه. به نظر شنا علتش چی میتونه باشه؟؟

    11 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد می کنیم از تعدادی چوب (تیرک باریک) که از زمین کمی فاصله داشته باشد استفاده کنید تا مرغ ها روی آن و کنار هم باشند و روی هم نریزند.

17 دی 1399

سلام خسته نباشید ببخشید من تعدا 5 عدد جوجه مرغ 5 ماهه دارم که همیشه داخل قفس هستن کف قفس رو بنر انداختم به دلیل اینکه فضای کافی برای بیرون اومدن ندارن میخاستم ببینم کف قفس رو چی بریزم که براشون خوب باشه و مریض نشن و در روز چقد افتاب باید بهشون برسه ممنون از راهنماییتون

    28 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    اگر قفس مرغ ها از سطح زمین فاصله دارد باید کف قفس توری باشد که فضله پرنده روی زمین ریخته شود. اگر قفس روی زمین است کف قفس پوشال باشد بهتر است. روشنایی روز کافیست فقط اگر آفتاب مستقیما به پرنده بخورد در فصل گرما مرغ ها تلف می شود.

    15 فروردین 1400

    سلام خسته نباشید،من دوتا مکان ۶۰ متری دارم ک قبلا گاوداری بوده و ۳۰ میلیون پول پیشنهاد شما برای پرورش ‌مرغ تخمگذار چیه میتونم شروع کنم یا ن و چجوری شروع کنم که باعث ورشکستگی نشه ممنون.

      31 مرداد 1400

      سلام دوست عزیز
      این که جا برای نگهداری مرغ ها دارید خوب است. ولی در حال حاضر تقریبا هر مرغ آماده تخمگذاری حدود 150.000 تومان هزینه دارد. با مبلغی که گفتید می توانید هم مرغ آماده تخمگذاری بخرید هم دان ولی تعداد مرغ ها کم است و باید بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط شما برایتان مقرون به صرفه است یا خیر؟

15 دی 1399

سلام باعرض خسته نباشید و تشکر
سوالی داشتم این که: بزا تنظیف آغل جوجه و یا مرغ، آغلی که فرض کنید 500 تا جوجه یا مرغ داره چگونه میشه تنظیفش کرد با وجود چنین مشکلاتی:
1اگر کف ،کاه باشه نمیشه شلینگ گرفت هرروز آبکشی کرد.مجبوریم هرروز یا یکی درمیان کاه رو عوض کنیم خصوصا اینکه فضله و بوی بد آغل باعث مرگ و میر و میکروبی جوجه ها و مرغ ها میشه
2اگه سیمان کنیم وهروز آبکشی کنیم کف رو، کف سرد میشه و میمیرن
لطفا راهنمایی کنید

    28 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    احتیاجی نیست هر روز جای پرنده ها ضدعفونی شود. یکبار محل نگهداری را تمیز کنید و از پوشال برای کف سالن و زیر پای پرنده ها استفاده کنید. برای ضدعفونی های دوره ای میتوانید از موادی مثل دزو جرم به صورت اسپری استفاده کنید.

9 دی 1399

سلام و خسته نباشید .
یه سوال داشتم اگه مقدور بود جواب بدین.
لانه ای برای مرغها درست کردم در اندازه 1.60 در 2.60 ارتفاع 1.20 چند تا مرغ میتونم نگه دارم.
البته رو پشت بام درست کردم با بلوک و سقف شیروانی گالوانیزه هستش.

    10 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    از نظر تعداد شما می توانید 20 عدد مرغ نگهدارید. ولی سقف لانه کوتاه است و در پشت بام خیلی گرم می شود و مرغ ها از گرما تلف می شوند. در سرما چون همه جای قفس بسته می شود مشکل تهویه خواهید داشت.

8 دی 1399

ایا در قلعه گوسفند میتوان از یکی از لاین هایش برای پرورش مرغ استفاده کرد ؟

    10 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    در پرورش صنعتی در کل این حیوانات از هم جدا نگهداری می شوند. ولی در حالت های سنتی پرورش مرغ و گوسفند در کنار هم انجام می دهند. اگر قصد نگهداری داشتید کاملا محیط را سم پاشی کنید تا مرغ ها دچار مشکل نشوند.

7 دی 1399

سلام، اگر مرغ چاق بشه دیگه تخم نمی زاره؟

    10 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    احتمال تخمگذاری کمتر است. البته در زمان تخمگذاری فشار زیادی به پرنده میاد و ممکن است پرنده نتواند تخم گذاری کند و تلف شود. بنابراین برای خود پرنده هم خطرناک است.

5 دی 1399

اگر مرغ چاق بشه، دیگه تخم نمی زاره؟

    23 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    بله چاقی مرغ ها روی تخم گذاری تاثیر منفی دارد. در ضمن برای خود مرغ ها هم خطرناک است و ممکن است در هنگام تخم گذاری، تلفات هم داشته باشند.

4 دی 1399

سلام میخواستم بدونم که یک خروس محلی از روز تولد تا پنج ماهی چقدر دونه میخوره

    23 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    تا پایان 4 ماهگی حدود 10 تا 11 کیلو دان مصرف می کند.

4 دی 1399

سلام، ممنون، مطلب خیلی خیلی خوبی بود، چند سوال داشتم که اگر من به مرغ ذرت بدهم، مرغ دیگه تخم نمی زاره و یا تخمش بزرگ تر می شه؟! و لطفا یک غذا بسیار خوب برای مرغ هایم در همه فصل ها بگویید، من 16 مرغ محلی دارم
و ایا امکان دارد یک مرغ اصلا دیگه تخم نگذارد؟ و ایا امکان دارد مرغ در زمستان تخم مرغ نگذارد؟ و اگر امکان دارد، بگویید که باید چه کاری انجام بدهم تا تخم بگذارند و ایا یک مرغ بدون وجود خروس هم تخم مرغ می گذارد؟ و ایا در این فصل، مرغ ها مریض می شوند؟
ببخشید سوالاتم زیاد شد
با تشکر 🌹 🌹 🌹

    10 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    بهترین غذا، دان مرغ تخمگذار است که از شرکت معتبر تهیه کنید.
    احتمال این که مرغ اصلا تخم گذاری نداشته باشد خیلی کم است، اگر تغذیه، نوردهی و دمای مناسب داشته باشد حتما تخمگذاری خواهد کرد. ولی بعد از یک دوره تخمگذاری، مرغ احتیاج به استراحت یا همان تو لک رفتن دارد. مرغ برای تخمگذاری احتیاج به خروس ندارد مگر قصد تولید تخم نطفه دار داشته باشید. موجود زنده احتمال مریض شدن در تمام فصول را دارد.

1 دی 1399

با سلام و خسته نباشید ببخشید بنده قصد پرورش 500 عدد مرغ محلی تخم گذار در باغچه رو دارم ولی سوال من اینه که بعد دو سال که مرغها پیر میشن چطوری این مرغها رو از رده خارج کنیم؟ آیا کسی خریدار این مرغها میشه؟

    10 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    تعدادی افراد هستند که مرغ های پیر شده را می خرند ولی باغچه خالی برای پرورش مرغ بومی کافی نیست. احتیاج به سالن نگهداری دارید.

27 آذر 1399

سلام
آیا میشود مرغ نژاد عربی را در اصفهان پرورش داد چون بعضی ها میگویند که مرغ عربی و لری یکی هستند و شباهت خیلی زیادی هم دارند

    14 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    بله می شود و مشکلی نیست.

14 آذر 1399

سلام چگونه میتوان تخم بیشتری مرغ ها بذارن

    11 شهریور 1400

    سلام دوست عزیز
    هر نژاد مرغ قادر به تولید تعداد تخم های مشخصی است. ولی شما با رعایت شرایط نگهداری می توانید به آن ظرفیت نزدیک تر شوید. مثلا نژادهای پر تخم صنعتی 280 تا 300 تخم در سال می گذارند ولی نژادهای بومی خیلی کم تر است.

6 آذر 1399

سلام
4سوال داشتم
1 من میخواهم‌ مرغ و خروس های نژادهای
(مرندی،برهما،سیبرایت،سلطان،لهستانی،پلند و ایام سمانی) را خریداری کنم
میخواستم بدانم که آیا خروس ها با هم نمی جنگند وبه هم آسیب نمیرسانند

2 برای جلوگیری از دورگ شدن جوجه ها
وجفت گیری نکردن پرنده های غیر هم نژاد
چه کاری انجام دهم (به دلیل آزاد شدن در حیات نمی توانم جدا کنم )

3 من یک سگ هم دارم که نگهبان هست
و به مرغ دهن پاک هست وکاری به آنها ندارد که هیچ از آنها مراقبت ودفاع ام میکند
آیا امکان دارد به دلیل استرس بی جا مرغ ها
روی تخم گذاری تاثیر بد بگذارد

4 غذاهای مضر برای مرغ و خروس را بفرمائید

5 آیا اگر غذای مرغ تخم گذار را به خروس بدهیم خروس تخم میگذارد😂😂
دور از شوخی چه مشکلی ممکن است پیش بیاید

    30 شهریور 1400

    سلام دوست عزیز
    1. نژادهای مختلف مرغ را در زمان جوجه بودن می توانید در کنار هم نگهدارید ولی در زمان بلوغ خیر
    2. برای جلوگیری از دو رگه شدن باید نژادها کاملا از هم جدا باشند
    3. اگر زمان جوجگی در کنار هم باشند به هم دیگر عادت می کنند.
    4. مرغ و خروس ها تقریبا همه چیز خوار هستند. شما دان اصلی را به پرنده بدهید و بقیه مواد را خیلی کم و متنوع در اختیار آن ها قرار دهید.
    5. دان رشد در زمان رشد و دان تخمگذار در زمان تخمگذاری به پرنده ها بدهید.

5 آذر 1398

درود و عرض ادب ، ممنون بابت مطلب بسیار کاربردی. چند تا سوال داشتم :
1- من 7 عدد مرغ و خروس روی پشت بام دارم و شبها که الان سرد هست میرن داخل قفس میخوابن ، برای گرمایش شب قفس نور مادر 250 واتی گذاشتم که قفس حدود 1 در 1 هست ، سوالی که دارم این هست که نور مادر موقع شب روشن هست باعث نخوابیدن مرغ ها میشه؟
بهر حال نور هست و کاملا تاریک نمیشه ولی چون میخوام گرمایش باشه تا صبح مجبورم ، نظر شما در این رابطه چی هست عزیز؟

2- اینکه با اینکه من بستر مناسب برای تخم گذاری درست کردم البته فعلا فقط یکشون تخم اومده بتازگی ولی همون یدونه تو محیط تخم میکنه! نمیره توی قفس یا بستری که درست کردم! باید چیکار کرد بنطر شما؟

3- من نمیدونم دقیق کی و چه واکسن هایی خوردن مرغها ، چطور باید اقدام کنم برای واکسن؟ مشکل ساز نمیشه اگر قبلا واکس خورده باشن الان دوباره بزنیم؟

4- اینکه میزان نور در طول 24 ساعت باید چند ساعت باشه؟
ببخشید که سوالام زیاد بود ، ممنون و تشکر از شما

    9 دی 1398

    سلام دوست عزیز
    1- دادن نور در کل شبانه روز کار درستی نیست. بهتر است از وسیله گرمایشی دیگری مثل المنت استفاده کنید.
    2- چون تعداد کمی مرغ دارید میتوانید مرغ را عادت دهید. یعنی در زمانیکه مرغ قصد تخمگذاری دارد درون لانه قرار دهید تا عادت کند در آنجا تخمگذاری کند.
    3- بله شما مجددا واکسن بزنید. ولی تهیه واکسن در تعداد کم کمی سخت است. به داروخانه های دامپزشکی اطراف زندگیتان مراجعه کنید و راهنمایی بگیرید.
    4- 16 تا 17 ساعت نوردهی در 24 ساعت و زمان تخمگذاری کافی است.

9 مهر 1398

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
من 3 مرغ دارم که در یک قفس یک متر مربعی نگهداری می کنم.می خواستم بدانم تحمل سرما در زمستان تا چه دمایی است و آیا می توانم در همین قفس در بیرون اتاق (در تهران) از آنها نگهداری کنم یا نیاز به پوشش خاصی هست؟
در ضمن در حال حاضر کف قفس خاک باغچه می ریزم و هر دو هفته عوض می کنم آیا این روش مناسب است یا راه بهتری پیشنهاد می نمایید؟

    24 آذر 1398

    سلام دوست عزیز
    اگر جای مرغ ها خیس نباشد و دائم در حال سرد و گرم شدن نباشد تحمل سرمای زیاد را دارند ولی بهتر است شب ها دور قفس را بپوشانید. برای کف قفس مرغ ها بهتر است از پوشالهای نجاری استفاده کنید که هم گرمتر است و هم تعویض آن راحت تر.

24 تیر 1398

با سلام و خسته نباشید من یک باغ 2 هکتاری دارم که دور باغ باز است و تقریبا 5 هزا متر آن زمین خالی ولی الباقی درخت دارد من میتوانم تو این فضای 5 هزارمتر مرغداری بومی راه اندازی کنم یا خیر لطفا راهنمایی فرمایید محل باغ در خراسان رضوی است ممنون

    28 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    شما حتما باید برای پرورش مرغ بومی سالن داشته باشید تا در شرایط جوی متفاوت بتوانید از آن استفاده کنید. فضای بازی که در باغ شما است بعضی اوقات مورد استفاده قرار می گیرد.

23 تیر 1398

با سلام …پن دارای تعدادی مرغ هستم و خروس ۱۴ تا بالغ و تخم گذارن ولی ۱۴ تا دیگر کوچل ترن و در اتاقک جدایی نگهداری میشن ولی با توجه به گرمی هوا بسیار بی حالن و مرض شدن تعدادی از انها هم مردن ..چه باید کرد؟

    28 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    اگر پرنده ها در این فصل که دما زیاد است در سالن یا اتاق نگهداری می شوند حتما سالن باید دارای هواکش و خنک کننده باشد. مگر این که در فضای باز که دارای سایه مناسب است نگهداری شوند. البته حواستان به واکسیناسیون پرنده ها هم باشد.

18 تیر 1398

سلام جوجه های من از دهانشان صدای عجیبی در میارن اولش هم اسحال داشتن هم صدا در می آوردند وقتی دارو گرفتم اسحالشون خوب شد ولی صداشون همونطوریه چیکارکنم خوب بشن

    15 مهر 1398

    سلام دوست عزیز
    احتمال دارد محل نگهداری جوجه ها از تهویه مطبوع و خوبی برخوردار نیست. لطفا نام دارویی که به آن ها دادید را بگویید؟

8 خرداد 1398

سلام یک مرغ دارم دو روز اول رو بشت سر هم تخم گذاشت حالا چند روزه دیگه تخم نگذاشته چی کار کنم

    7 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    تخمگذاری مرغ به چند عامل تغذیه، نور، دما، هوا و نژاد پرنده بستگی دارد. لطفا توضیحاتی در مورد این شرایط ارائه دهید تا بتوانیم شما را به خوبی راهنمایی کنیم.

4 اردیبهشت 1398

سلام
خیلی مطلب مفیدی ارائه کردید. مچکرم
میخواستم بپرسم سقف یک فضای 3 در 4 اگر نصفش با ایرانیت فلزی و نصف دیگرش با توری ( جهت جلوگیری از ورود راسو و …) باشه مشکلی ایجاد نمیشه؟ یعنی سقفش نیمه باز باشه.. ایا کف حتما باید سیمانی باشه یا همون خاک هم خوبه؟

    4 اردیبهشت 1398

    راستی یادم رفت بگم که شهر ما از مناطق گرم و خشک جنوبی هستش و در تابستان دمای هوا به 49 درجه هم میرسه اما زمستان چندان سردی معمولا نداریم

      4 اردیبهشت 1398

      اگر در تابستان هوا خیلی گرم است سقف سالن را با شاخه و علوغه بپوشانید تا کمی جلوی گرما گرفته شود.

    4 اردیبهشت 1398

    سلام دوست عزیز
    در کل برای پرورش تمام پرندگان می شود از فضاهای نیمه باز استفاده کرد. اگر تعداد مرغ کمی نگهداری کنید کف سالن خاک باشد اشکالی ندارد ولی اگر قصد دارید به پرورش مرغ بومی با تراکم بالا مشغول شوید بهتر است کف سالن سیمان باشد تا بتوانید راحت تر نظافت کنید.

30 فروردین 1398

با سلام و ادب خدمت آقای دکتر و تیم سایت اطلاع رسانی تون ؛ بسیار سپاسگزارم از مطالب ارزنده شما ، که به دریغ در اختیار ما میذارید ، سوالم شاید تکراری باشه و شبیه سوال چند نفر از دوستان ولی چون واسم ابهام داشت مجددا میپرسم ؛ ممنون میشم بفرمایید که ۱. آیا در یک باغچه خارج از شهر که دارم تو شمال حدود 800 متر آیا باید فنس بکشم و داخل فنس لانه مرغ های تخم گذار رو به تعداد حدود 200 عدد ایجادکنم ؟
۲. آیا مرغ ها خودشون محل تخم گذاری رو تشخیص میدن یا باید هدایتشون کرد در روزهای اول ؟
۳. چنانچه جواب سوال اولتون مثبت بود چه فضایی رو فنس بکشم و برای این تعداد مرغ لانه شون چه مساحتی باشه ، و آشیانه تخم گذاریشون چند متر ؟
۴. دوره های واکسن زدن مرغ ها و فصول این واکسیناسیون را هم لطفا واسم توضیح بدید .
با سپاس فراوان ارادتمند

    20 تیر 1398

    سلام مرتضی عزیز
    1- احتیاج نیست به ازای هر پرنده یک لانه تخمگذار قرار دهید برای هر 3 تا 4 پرنده 1 لانه کافیست.
    2- نیازی به هدایت کردن مرغ ها برای تخمگذاری نیست و خودشون لانه را تشخیص می دهند.
    3- چون قصد نگهداری به صورت باز را دارید حداقل 80 تا 100 متر را در نظر بگیرید. اگر قصد ساخت اتاق برای ماندن شب و تخمگذاری دارید 30 متر خوب است و داخل آن از لانه های 35 * 35 سانت در 3 تا 4 طبقه تخمگذار استفاده کنید.
    4- در مرغ های تخمگذار احتیاج به تیتر ( خون گرفتن ) است ولی هر دو تا سه ماه حداقل واکسن نیوکاسل را تکرار کنید. البته قبل از تخمگذاری هم باید چند دوره واکسن های مختلف زده شوند.

30 فروردین 1398

سلام باتشکرازسایت خوبتون
من می خوام تعداد150عددمرغ محلی 2ماهه برای تخم گذاری بگیرم باتوجه به اینکه تادوماهه ازطریق دان تغذیه شده اندوبه علت گران بودن قیمت دان امکان پرورش ازدوماهگی به بعدازطریق تغذیه درمزرعه وبه صورت طبیعی وبااضافات سبزی و…برای تخم گذاری هست؟؟درضمن مزرعه 500متری بزرگ است.

    1 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    امکان دارد و چون در مزعه غذا به صورت طبیعی همیشه وجود ندارد کار کمی سخت می شود و دادن فقط سبزی امکان ندارد و بهره وری خیلی پائین می آید.

30 فروردین 1398

باسلام
۱۵تا جوجه محلی دوماهه دارم
یک ماه دگ میخام بفروشم
چطوری بفروشم خوبه؟
یا جاهاای هستن که یکجا ازت بخرن؟

    1 مرداد 1398

    سلام ناصر عزیز
    برای فروش جوجه مرغ ها اگر تهران هستید به بازار باغ پرندگان آزادگان ( بازار خلیج ) مراجعه کنید و یا در سایت ها آگهی کنید.

30 فروردین 1398

سلام بزرگوار بنده یه سالن 60 متری با سقف 5 متر دارم که کفش سرامیکه میخام مرغ تخمگذار بومی بیارم که تخم مرغاشونو بفروشم ممنون میشم راهنماییم کنین که چه مرغی بگیرم یا جوجه بگیرم و چه تعداد میتونم اونجا بیارم و ضمنا من کار اصلیم نجاریه که راکده و سالن کنار کارگاهمه و برا تهویه فن سانتریفیوژ دارم

    2 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    اگر بتوانید فکری برای بلندی سقف و کف سالن کنید خوب است. بهتر است سقف حدود 3 متر و کف سالن پوشال نجاری زیخته شود و کف آن زبر شود تا پای پرنده سر نخورد.
    اگر قصد این را دارید که کلا از این راه درآمد کسب کنید برای این کار سالن شما کوچک است.

18 فروردین 1398

سلام
پدرشوهرم یک گاوداری دارد در کنارش یک سوله داره ما میتوانیم در آن سوله مرغ تخم گذار پرورش دهیم؟البته دمای شهر ما در تابستان به 48 درجه هم میرسد

    25 فروردین 1398

    سلام
    بله می توانید. بهتر است از مرغ های بومی جهت این کار استفاده کنید ولی دما را باید بتوانید کاهش دهید.

16 فروردین 1398

سلام داخل تراس خونه آپارتمانی و داخل قفس پنجاه سانتی امکان پرورش دو مرغ برای تخم گذاشتن هست؟ برای مبارزه با بو چه کنم؟

    28 فروردین 1398

    سلام دوست عزیز
    امکان پرورش هست. جهت کاهش میزان بو کف قفس را حدود 7 تا 8 سانتی متر پوشال بریزید تا همیشه خشک باشد.

6 اسفند 1397

سلام خسته نباشید
چندتا سوال داشتم
۱ کی متوجه بشیم که مرغ می خواهد روی تخم مرغ ها بخوابد برای جوجه در اوردن یا چطور این پروسه جوجه آوری مرغ متوجه بشیم
۲ من ۱۵تا مرغ محلی دارم ایا باید جای جدا گانه باخروس و مرغ هایی که فعلا تخم نمیزارن یا فعلا روی تخم نمیخوابن تهیه کنم جاشونو جداکنم از هم
۳ چه مرحل و سرایطی برای جوجه کشی باید فراهم کنم؟
۴ تشخیص تخم مرغ نطفه دار به چه صورت هست
۵ تخم مرغ نطفه دار چند مدت میشه نگهداری کرد تا زمان خوابیدن مرغ روی تخم ها باشه و ایا سرو ته گذاشتن تخم مرغ های نطفه دار و نگهداریشون باید شکل خاصی باشه؟
۶مرغ های من همه سنشون یکی هست و ۶ماهه هستند از ۱۵تا مرغ ۶تا مرغ تخم میزاره دلیلش چیه تغذیه هم کاملا مقوی هست و از دان پارسی استفاده میکنم
۷ مرغ هایی که تخم میکنن و مرغایی که تخم نمیکن خرس ها به صورت وحشتنایی اذیت میکنن طوری که پرو بال همشون کنده شده

ممنون میشم این سوالات منو کاملا توضیح بدید.دوستانی که سوال میکنن همشون تکراری هست کسی در این مورد اصلا سوالی نکرده

    10 اردیبهشت 1398

    سلام دوست عزیز
    1- این حالت را اصطلاحا می گویند مرغ کرچ شده است که از نشانه های آن می توان به نشستن مرغ در یک محل و یا هنگام راه رافتن صدای بخصوصی از خود در می آورد اشاره کرید. می توانید یک تخم مرغ معمولی در لانه قرار دهید زمانی که دیدید که مرغ از روی تخم اصلا بلند نمی شود کرچ شده است.
    2- تا زمانی که تخمگذاری نکرده اند آن ها را جا به جا کنید چون در زمان تخمگذاری احتمالا به طور موقت تخمگذاری آن ها متوقف می شود.
    3- نیاز نیست کار خاصی انجام دهید مرغ خودش باید کرچ شود.
    4- زمانی که مرغ و خروس در کنار هم باشند و جفت گیری کنند تخم مرغ نطفه دار است.
    5- 3 الی 7 روز بهترین زمان برای نگهداری تخم نطفه دار است و بهتر است نوک تیز تخم مرغ در زمان نگهداری رو به پایین باشد.
    6- اگر میزان تخمگذاری بالاتر نرفت تغذیه و زمان نور مشکل دارد.
    7- برای جلوگیری از اذیت خروس ها بهتر است برای 15 عدد مرغ 2 خروس داشته باشید.

3 اسفند 1397

با سلام ، باغی به مساحت 2 هکتار دارم میخوام مرغ بومی پرورش بدم برای 500 عدد مرغ بومی چند متر مربع فضای سر پوشیده باید داشته باشم ؟ و این فضای سر پوشیده باید یک سالن باشه یا میتونه چند اتاق جدا باشه؟ هوای منطقه ما در زمستان معتدل و در تابستان گرم میشه. جوجه چند روزه باید بخرم وبعد از چند ماه آماده فروش میشه؟ مرغ ها تا چند درجه سرما و گرما را میتونن تحمل کنن؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

    25 اردیبهشت 1398

    سلام دوست عزیز
    برای 500 عدد مرغ محلی فضای حدود 100 تا 120 متر خوب است. بهتر است سالن باشد تا چند اتاق. اگر قصد فروش دارید 1 روزه بخرید و اگر قصد تولید نخم مرغ دارید جوجه 3 ماهه بهتر است. همچنین شما باید سالن داشته باشید و دمای سالن را کنترل کنید.

25 دی 1397

سلام برای بهروری بیشتر چه دانه هایی باهم مخلوط کنم که مرغ هر روز تخم کنه و تخمش هم بزرگ تر بشه

    2 بهمن 1397

    سلام دوست عزیز
    مرغ بومی از نظر ژنتیکی با هم تفاوت دارند و از نظر تعداد و اندازه تخم مرغ با هم فرق دارند و براساس این تفاوت جیره غذایی نوشته می شود. از ذرت، سویا، مکملهای معدنی، ویتامینه و اسیدهای آمینه مثل میتونین و لیزین استفاده می شود.

24 دی 1397

سلام و خسته نباشيد خدمت تمامي دوستان
من ميخوام جوجه يك روزه بگيرم و يكي دوماهه كنم بفروشم يكي اينكه چقدر جا ميخواد؟
دو چقدر ثرمايه ميخواد ميخوام با ٢٠ شروع كنم؟
سه دما دستگاه خاصي ميخواد يا سنتي ميشه؟

باتشكر

    2 بهمن 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر جا داشته باشید می توانید حدود 4 تا 5 هزار عدد جوجه مرغ را به این اندازه که گفتید برسانید. برای داشتن دمای مناسب به دستگاه خاصی نیاز ندارید، فقط از نظر گرمایشی و تهویه مشکلی نداشته باشید.

24 دی 1397

سلام آیا میشه از بخاری نفتی یا گازوئیلی استفاده کرد ؟ و چه غذاهایی میخورند ؟

    2 بهمن 1397

    سلام دوست عزیز
    بله می شود فقط نکات ایمنی را رعایت کنید.
    از ذرت، سویا، صدف، فسفات، مکمل معدنی، مکمل ویتامینه، میتونین و لیزین در تغذیه مرغ های بومی می توانید استفاده کنید.

21 دی 1397

باسلام و تشکر از شما بخاطر مطلب خیلی خیلی خوب شما که بسیار برای من‌مفید بود.
یه سوال داشتم از خدمت شما که ممنون میشم راهنماییم کنید.
من یه باچه ۵۰۰ متری دارم که توش درخت کاشتم و میخوام یه محوطه رو برای نگهداری چندتا مرغ و خروس تواین باغ درنظر بگیرم و فنس بکشم.اما چندتا سوال داشتم.
۱_ این محوطه برای نگهداری حدود۲۰ عدد جوجه چقدر باشه خوبه؟؟
۲_چون میخوام فنس بکشم، تو زمستون و سرما چیکار کنم؟؟چطور نگهداری کنم که سردشون نشه؟؟
۳_ چون باغ خارج از شهره و من هرروز نمیرسم سرکشی کنم، برای آب و غذا و نگهداری چیکار کنم؟؟ راه حلی هست؟؟
۴_ چون میخوام توفنس نگهداری کنم و نمیخوام آزاد باشندچون ممکنه از باغ فرار کنند، چیکار کنم که اون فنس هم محل خواب و زندگی بشه و هم محل گردش و هواخوری.
ممنون میشم جواب بدید چون خیلی میتونه بهم کمک کنه.

    8 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    1- حدود 20 تا 30 متر فضا کافی است.
    2- یک لانه جهت خوابیدن مرغ ها در شب و در امان بودنشان از برف و باران و باد لازم است.
    3- از دانخوری های اتوماتیک که به یک مخزن متصل باشند استفاده کنید.
    4- فنس را بزرگتر بگیرید و داخل آن یک لانه سر پوشیده بسازید.

2 دی 1397

سلام وقت بخیر. بنده زمین حدود سه هزار متر فضای باز دارم و چهار سالن های پرورش حدود پانصد متر هم دارم که قبلا محل نگهداری گوسفند بوده الان کاملا تمیز و عفونت زدایی شده و با آتیش تمیز کردم . خواستم با تعداد کم پرورش جوجه محلی رو شروع کنم و به دوماهه رسیدن بفروشم . اول اینکه صرفه اقتصادی داره و دوم اینکه هزینه هر عدد جوجه در ماه چقدر میشه ؟ بعد از دوره اول میخوام تعداد بالاتر پرورش بدم . ممنونم میشم راهنمایی کنید مرسی حمید هستم از اهواز

    16 دی 1397

    سلام حمید عزیز
    پرورش جوجه مرغ محلی می تواند سود هم داشته باشد. به این بستگی دارد که شما بهره وری خوب داشته باشید و در زمان فروش بتوانید خوب پرنده ها را به فروش برسانید و این کار را خیلی از افراد توانسته اند انجام دهند. پیشنهاد می کنیم با تعداد کم شروع کنید تا تجربه کافی را برای پرورش مرغ بومی به روش صنعتی به دست آورید.

1 دی 1397

با سلام میخواستم پرورش مرغ محلی تخمگذار بزنم چند تا سوال داشتم اول اینکه توی قفس باشه بهتره یا آزاد ؟ دوم اینکه واسه پرورش ۱۰۰۰ تا مرغ تخمگذار چقدر مساحت مورد نیازه ؟ سوم اینکه اگه نزدیک به منطقه مسکونی باشه ولی تمام مسائل بهداشتی و نظافت رعایت بشه قابلیت اجرایی داره در منطقه مسکونی

    16 دی 1397

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد می کنیم مرغ محلی را به صورت آزاد پرورش دهید. چون پرورش آن در قفس می تواند باعث چاق شدن و عدم تخمگذاری پرنده شود.
    در هر متر مربع حدود 5 عدد مرغ خوب است.
    بوی پرنده ها موجب آزار و اذیت دیگران خواهد شد و برای شما مشکل ساز می شود.

1 دی 1397

با سلام و خدا قوت
خیلی خوبه افرادی پیدا میشن تجربشون و به اشتراک میزارن و سوالاتی هم جواب میدن. ازین لطف شما متشکریم انشالله ثابت قدم باشید.
من سوالی در مورد نگه داری چند خروس با هم دارم اگر میشه راهنمایی کنید. ما دو دسته جوجه گرفتیم که 1 ماه اختلاف سنی داشتن. در کوچکی اینها رو از هم جدا نگه داشتیم چون میترسیدیم دسته اول دسته دوم رو بزنن و ضعیف بشن. دسته اول 7 تا مرغ شدن و با هم خیلی خوب بودن و دسته دوم 5 تا مرغ و دو خروس شدن که خروس ها کمی شلوغی می کردن. حال که بزرگتر شدن مشکلات ما بیشتر شده و باید هر دو خروس رو هم جدا نگه داریم.
چون مرغ های دسته دوم از مرغ های دسته اول بشدت می ترسن نمی شود با هم نگه داریم. از طرفی خروس های دسته دوم بدنبال مرغ های دسته خودشون برای جفت گیری می کنن که هنوز خیلی کوچکن و ما جداشون می کنیم چون پرهاشون و می کنن.
وقتی این دو خروس را با مرغ های دسته اول که بزرگترن میزاریم هنگام جفت گیری با مرغ ها هم کتک می زنن و هم میخورن و خونی میشن. البته یکی از خروسها آرومه و خیلی درگیری نداره اما دیگری مث وحشی ها رفتار میکنه و تنها یک مرغ باهاش خوبه اما چون با این 1 مرغ هم خیلی جفت گیری میکنه می ترسیم مرغ آسیب ببینه.
مرغ های دسته اول 6.5 ماهشونه و تازه تخم می کنن. مرغ و خروس دسته دوم 5.5 ماهشونه.
روزا تو قفس حیاط و شبها هم تو قفس زیرزمین. البته طول روز دو خروس و تو حیاط با هم و مرغهای هر دسته رو هم باهم برای 2 ساعت آزاد می کنیم. مرغ ها محلین و بهشون سبزی و گندم و باقی مانده غذا میدیم
1- بنظر شما بهتر نبود از همون کوچکی همه رو با هم نگه میداشتیم؟ ایجوری مرغها به هم عادت نمی کردن؟ (تو کوچکی خیلی کمتر میزدن.)
2- بنظر شما ما یه خروس نگه داریم یا هر دو را نگه داریم؟ با نگه داشتن یه خروس اوضاع آروم تر نمیشه؟(فک کنم 1 ماه دیگه دسته کوچکتر مرغ کامل شن)
3- بنظر شما این مشکل درگیری مرغها با هم حل میشه؟
4- اگه خروس ها رو با مرغهای بزرگتر بزارم دعواشون تموم میشه؟

    16 دی 1397

    سلام دوست عزیز
    شما یک عدد خروس نگهداری کنید و معمولا جهت نطفه دار شدن تخم مرغ ها یک خروس برای 10 تا 12 عدد مرغ کافی است.
    اگر پرنده ها هم سن بودند این مشکلات به وجود نمی آمد. اگر یک خروس باشند و کمی جای پرنده ها بزرگتر باشد کم کم عادت می کنند.

28 آذر 1397

سلام .میخواستم بدونم مرغ های بومی تخم گذار احتیاج به واکسن دارن؟

    27 دی 1397

    سلام دوست عزیز
    بله چند سری احتیاج به واکسن دارند. واکسن های نیوکاسل، آنفولانزا، برونشیت، آبله و گامبورو را احتیاج دارند.

28 آذر 1397

سلام خسته نباشید.من یه لونه به عرض ۴ وطول ۶ متر دارم.میخواستم بدونم چندتا لامپ باید داشته باشه.و اینکه لامپا حتما باید زرد باشه یا نه؟گرمایشش تا چه درجه ای باید باشه ؟ جوجه هامم بومی گلپایگان.تهویه اش به چه صورت باشه.واینکه دونشون چی باشه تا زودتر جون بگیرن؟

    27 دی 1397

    سلام دوست عزیز
    یک عدد لامپ 100 برای این فضا کافی است. دما در هفته اول 37 درجه سانتیگراد باشد و می توانید از مادرمصنوعی هم استفاده کنید.
    لامپ زرد بهتر است. برای جوجه می توانید با دفتر تماس بگیرید. دان جوجه های گوشتی از کارخانه های معتبر تهیه کنید و در هفته اول از استارتر استفاده کنید.

10 آذر 1397

سلام آقای دکتر خداقوت .
سید مهدی هستم از اردبیل چندتا سوال دارم از خدمت شما .1-من 100 متر مربع زمین دارم و میخواهم تبدیل به سالن کنم اول کف وسقف سالن از چه جنسی باشد وارتفاء سقف چقدر باشد دوم اینکه نگهداری چه نوع مرغی تخمگذار مثل بومی یا صنعتی سفید صرفه اقتصادی دارد تا از تخم مرغ وفروش ان بهره مند بشم سوم اینکه قفسه صنعتی را پیشنهادمیکنید یا آزاد بودن مرغها را برای تخمگذاری 4- ایا مرغها را باید کلا در سالن نگه داریم یا بیرون هم بیاوریم -ایا مرغها را قفسه بندی کنیم یا آزاد بگذاریم در سالن ؟ حرارت سالن چند درجه باشد .

    28 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد ما به شما نگهداری مرغ بومی است. پوشش کف را از سیمان و سقف هم می توانید از ایرانیت سیمانی همراه با پشم شیشه استفاده کنید. ارتفاع دیوارها حدود 2.7 متر باشد. بدون قفس نگهداری کنید و در زمان هایی که شرایط جوی مناسب است از فضای آزاد هم استفاده کنید. دما بین 20 تا 27 درجه سانتی گراد مناسب است.

9 آذر 1397

با سلام من در شمال زندگی میکنم و میخوام به عنوان یه کار مرغ پرورش بدم، میخوام توی فضایی که دارم یه انبار احداث کنم چون اینجا حیواناتی مثل سگو شغال و … زیاده حتما حمله میکنن و از هر فضای کوچکی وارد میشن، میشه بگید آیا ممکنه توی یه فضای بسته مرغ گوشتی یا تخم گذار پرورش داد یا نه؟

    28 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    پرورش طیور برای بهره وری بالا در سالن صورت می گیرد تا دما و نور و غذا تحت کنترل باشند.

      24 دی 1399

      سلام وخسته نباشید.
      اگر زحمتی نیست به سوال هاییم پاسخ بدید.
      (موقعیت مکانی ما تهران هست)
      واقعا ببخشید که سوال هام زیاد شد🙏

      1_ در فضای 2در2 که دورتادور با آجر کار شده و سقف هم دارد و سقفش یجوریه که روز ها میتونم بردارم تا آفتاب بگیرن و یا هوا عوض شه تا بوی نا مطلوب هم بره. میتونم چند تا مرغ بالغ نگه دارم؟؟؟ نظر من این هست که همه ی مرغ ها رو ماده خریداری کنم اصلا فکر جوجه کشی نیستم فقط تخمشون رو استفاده کنم امکانش هست همشو ماده خریداری کرد؟ یا خیر حتما باید به دلایلی نر هم باشه؟

      2_ کفشون میخوام مخلوط خاک باغچه و پوشال نجاری بریزم به نظرتون چطوره؟؟

      3_ آیا باید جایی رو در نظر بگیرم برای خوابشون یا روی همون مخلوط خاک و پوشال نجاری میخوابن؟
      آخه میگن ممکنه مریض بشن از طریق فضولات ویا سرما و….

      5_ برای سرما به نظرتون چه لامپی روشن کنم؟
      ونکته مهم که فکرم رو مشغول کرده این هست که لامپی که باید روشن کنم چه ساعات هایی هست این رو دقیق توضیح بدید چون الان موقعی هست که از ساعت 6 بعداز ظهر تا فردا 8 صبح هوا سرد است در این موقع زمانی میشه لامپ رو روشن گذاشت؟ اذیت نمیشن؟ یا طوریشون نمیشه؟ که بخوام کل ساعات رو غیر از ظهر که گرم است روشن کنم؟
      بعضی ها میگن لامپ زرد بعضی ها هم میگن قرمز آخر کدومش به نظرتون؟؟

      6_ به نظرتون برای تقویت سیستم بدنیشون در آبشون چه چیزی میتونم بریزم و طریقه مصرفش رو عرض کنید

      ممنون و تشکر از زحماتتون.

        30 بهمن 1399

        سلام دوست عزیز
        شما در فضایی که اعلام کردید حدود 10 عدد مرغ میتوانید نگهدارید.
        میتوانید فقط پرنده مرغ پرورش دهید و شرایط را از نظر نور و تغذیه و تهویه فراهم کنید تا تخمگذاری کنند.
        برای زیر پای مرغ ها پوشال کافیست.
        چون تعداد پرنده ها کم است میتوانید چوب یا میله ای در ارتفاع 70 تا 80 سانتی متر قرار دهید تا شب ها مرغ ها روی آن بخوابند.
        چون باید روشنایی پرنده ها کنترل شده باشد و حدود 16 تا 17 ساعت در طول روز نور داشته باشند، برای تامین گرما بهتر است از بخاری (گازی یا الکتریکی) استفاده کنید.
        برای روشنایی یک عدد لامپ معمولی با نور نسبتا کم کافیست (لامپ 40 وات معمولی رشته ای).
        ابتدا دان مرغ تخمگذار با کیفیت تهیه کنید و در هفته دو بار از مولتی ویتامین محلول در آب استفاده کنید. دستور مصرف بر روی داروها مشخص شده است و بعد از اتمام دارو ظرف ها را کاملا شسته و مجددا آب تمیز در ظرف آب بریزید.

9 آذر 1397

سلام آیا باید به جوجه های تازه از تخم درآمد غذا داد

    28 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    جوجه ها بلافاصله غذا نمیخورند ولی پس از چند ساعت شروع به خوردن و آشامیدن می کنند البته خیلی کم.

9 آذر 1397

سلام ممنون از اینکه وقت میزارید جواب میدید.
میخواستم ببینم من 50 تا مرغ بومی دارم توی یه سالن یه فضای 4.4 درست کردم به خاطر فصل سرما و کلا اونجا میمونن روزا لامپ 200 وات و شبا گاز روشن میکنم ایرادی نداره که 24 ساعته اونجان. و جاشون کوچیک نیست؟ و اینکه پوشال زیرشونو چند وقته عوض کنم. و اینکه چون همه جا رو پوشال پاشیدن میتونم سبزی بریزم رو پوشالا تا بخورن. ممنونم

    9 آذر 1397

    سلام شرمنده یه سوال دیگه هم داشتم روشنایی مرغای من 10 ساعته. خودشون هم 8 ماهه هستن ولی خیلی هاشون تخم نمیزارن خودش هم از دون مخصوص تخمگذاری استفاده میکنم و روزی هم هر کدام 110 گرم دون میدم ممنون میشم راهنمایی کنید

      29 آذر 1397

      سلام دوست عزیز
      حدود 16 تا 17 ساعت نوردهی کنید وضعیت بهتر می شود.

    29 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر فضایی که مرغ ها را نگه داری میکنید تهویه هم داشته باشد و هوا جریان داشته باشد تا گازهای موجود از مدفوع پرندگان اتاق را اشباع نکند مشکلی ندارد.
    بله می توانید در برنامه غذایی مرغ ها سبزی هم قرار دهید.

7 آذر 1397

سلام ممنون از پاسخ دادنتون من صد عدد مرغ دوماهه دارم و فضای نه متری دارم که میخواهم جای خوابشون باشه و فضای سیصد متری برای گشتن باتوجه به اینکه محل خواب در حیاط تعبیه شده و محل گشت و گذار فضای بیرون از خانه که فضای نسبتا روستایی است نظرتان را ارائه بدهید

    3 دی 1397

    سلام دوست عزیز
    می توانید مرغ بومی را با این شرایط نگهداری کنید ولی چون فضای سرپوشیده شما کم است بهره وری کم می شود. چون تغییرات جوی و نوردهی، شما را دچار مشکل می کند.

20 آبان 1397

سلام بنده یه سالن هزار متری دارم پونصد متر سقف داره و باقی روباز هست خواستم ببینم واسه پرورش مرغ جهادی احتیاجی هست که واسشون تجهیزات(فن و جت هیتر) یا واسه شروع کار احتیاجی نیست

    25 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    پرورش مرغ جهادی احتیاج به گرم کردن و تهویه دارد و با توجه به میزان تراکم پرندگان، شما احتیاج به تهویه دارید ( هر چه میزان تراکم بیشتر باشد به تهویه بیشتری نیاز هست ). جهت گرم کردن از انواع بخاری های گازی می توانید استفاده کنید که به بودجه شما بستگی دارد.

18 آبان 1397

با سلام و خسته نباشید
چندتا سوال داشتم از خدمتتون
اول اینکه آیا گندم برای مرغ بومی تخم گذار مفید هست یا فقط دانه پارس باید به مرغ داد؟دوم اینکه برای پدیده ی خوردن تخم مرغ توسط خود مرغ چه کارهایی باید انجام داد و سوم نسبت مرغ به خروس در گله چقدر باید چقدر باشد؟
بعد تو بازار بهترین و غنی ترین مارک دانه پارس چه میباشد و از کجا باید تهیه کرد

    8 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    گندم برای مرغ بومی مفید است ولی اگر از تعداد نسبتا زیاد مرغ نگهداری می کنید و قصد تولید و بهروری بالا دارید باید دان مخصوص تخمگذار به پرنده ها بدهید.
    خوردن تخم مرغ توسط خود مرغ به دلیل کمبود مواد غذایی و سپس عادت کردن که معمولا بخاطر نداشتن بستر مناسب اتفاق می افتد. جایی که پرنده تخمگذاری می کند را تا آنجا که ممکن است کوچک کنید و کمی از نوک پرنده را با ناخن گیر کوتاه کنید تا دیگر تیز نباشد.
    نسبت 10 مرغ و یک خروس در گله های جوان مناسب است.

17 آبان 1397

سلام دوست عزیز وقت بخیر
ما حیاط خونمون دوازده متر هست ایا تو این فضا میشه سه یا چهار مرغ نگهداری کرد؟
حیاطمون سقف داره مشکلی از نظر بارش برف و بارون نداره ولی برای سرمای زمستون که مرغها تلف نشن چکار باید بکنم؟
سوال اخرم اینه که برای تخم گذاشتن مرغها ایا بدون خروس میشه یا خیر؟

    8 آذر 1397

    سلام رضا عزیز
    بله میشود در این تعداد نگهداری کرد. اگر زیر پاهاشون خیس نباشد و پوشال یریزید احتیاج به گرم کردن خاصی ندارند ولی احتمالا تخمگذاری نداشته باشند. اگر به دنبال تخمگذاری پرنده باشید باید کمی محیط نگهداری آن ها را گرم کنید؛ احتیاج به خروس نیست.

15 آبان 1397

سلام من خونم توروستاست و خیلی دوست دارم که پرورش مرغ شروع کنم ولی میترسم هزینه کنم نتونم به خوبی نگهداری کنم وضرر کنم چون هیچ اطلاعات زیادی ندارم نمیدونم باید اول باید چیکارکنم لطفا کمک کنید خیلی ممنون

    10 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    چون هزینه نگهداری ندارید پیشنهاد می کنیم از تعداد خیلی کم (حدود 30 تا 40 عدد) مرغ بومی شروع کنید و کم کم اطلاعات بدست آورید. کتاب های تخصصی آموزش نگهداری مرغ بومی را تهیه کنید و مطالعه کنید و به همه ی مطالب که در صفحات مجازی هستند خیلی توجه نکنید و همراه با آن از تجربیاتی که کسب می کنید نیز استفاده کنید. اگر میخواهید کمتر هزینه کنید ابتدا اطلاعاتتان را افزایش دهید سپس کار را شروع کنید.

9 آبان 1397

با سلام خدمت آقای دکتر
ما در جنوب کشور زندگی میکنیم میخواستم بدونم واسه اینکه مرغ تخم بذاره چه خوراکی باید بهش بدیم?
و از چندماه آینده قصد اقامت به شمال کشور و سکونت در آنجا را داریم’میخواستم خواهش کنم اگه اطلاعاتی دارین لطف کنید راهنمایی بفرمایین کدام یک از شهر یا روستاهای شمال واسه پرورش مرغ بومی، شترمرغ و بوقلمون مناسب تر هستند?
با تشکر

    10 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    دان مرغ تخمگذار بر پایه ذرت و سویا است که با مکمل های دیگر هر با درصد مشخصی مخلوط می شود. ان شاالله جا به جا شدید به این نکته نیز توجه کنید که مرغ بومی و بوقلمون را می توان را در شمال کشور نگهداری کرد اما شترمرغ قابلیت نگهداری در منطقه شمال را ندارد.

7 آبان 1397

با عرض سلام و خسته نباشید
بنده یه سالن در روستا به متراژ 250 متر ساخته ام که کاملا هم مسقف و استاندارد،الان دیگه تکمیل شده و همش دارم مطالعه میکنم که با چندتا و چه نژادی باید شروع کنم،واز همه مهمتر بازار فروش تخم مرغ رو چطور فراهم کنم که از همه چیز مهمتره،و اینکه بدرد شغل اول میخوره یا نه…
ممنون میشم راهنمایی کنید

    12 آبان 1397

    سلام آرمین عزیز
    پرورش مرغ محلی را می توانید به عنوان شغل اول حساب کنید. حدود 1000 تا 1200 عدد مرغ هم در متراژی که گفتید نگهدارید. جهت تولید تخم مرغ در کل دو نژاد داریم. 1. مرغ های صنعتی که در تعداد بالا و مرغداری های بزرگ و با مجوز هستند. 2. مرغ های بومی یا همان جهادی یا گلپایگانی که به ورامینی نیز معروف هستند.

6 آبان 1397

با سلام‌
من یک هفته ای هست که چهارتا مرغ تزیینی گرفتم که گفتن همشون آماده تخم گذاری اند ولی توی این یک هفته هیچ تخمی نذاشتن خییییلی از خودشون صداهایی درمیارن که مربوط به تخم گذاری هست ولی خبری از تخم مرغ نیست!
علتش چیه؟
و چه غذایی بهشون بدیم بهتره؟
ما اغلب بهشون نون خیس کرده و کاهو و غذای مخصوص مرغ میدیم

    13 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    با توجه به توضیحاتی که گفتید احتمالا مرغ ها آماده تخمگذاری هستند. پیشنهاد می کنیم ابتدا عجله نکنید و سپس نون خیس شده و کاهو مخصوصا در فصل پاییز و زمسان مناسب مرغ ها نیست. 16 تا 17 ساعت به مرغ ها نوردهی کنید و از دان مرغ تخمگذار با کیفیت استفاده کنید.

5 آبان 1397

سلام
من میخواستم در منطقه مسکونی پرورش مرغ بومی رو اجرا کنم و چند تا سوال داشتم؛
1.محل پرورشگاه پارکینگ خونه است که مساحتش 140 متره مشکلی ک نداره؟
2.منظورتون از نور دهی نور خورشیده یا هر نوری مثل لامپ باشه مشکلی نداره چون پارکینگ فضای تاریکی داره نسبتا.
3.مرغا 6 ماهه هستن یعنی اگه روزی 16 ساعت سر ساعت خودشون بهشون نور برسه از 160 تا چند تاشون تخم میذارن؟
4.میگن که مرغ ها مریض میکنن همو باید چیکار کنم به جز واکسن که مریض نشن و سالم بمونن؟

    13 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    در منطقه مسکونی نگهداری مرغ محلی نمی توانید انجام دهید چون بوی پرنده ها شما و همسایه ها را اذیت می کند. این کار را باید خارج از منطقه مسکونی انجام دهید و مرغ ها احتیاج به تهویه دارند. برای نوردهی نیز می توانید از نور مصوعی استفاده کنید. جهت پیشگیری از بیماری ها نیز پیشنهاد می کنیم از واکسن استفاده کنید.

4 آبان 1397

با سلام و عرض ادب من میخوام دوره اموزش پرورش مرغ تخمگذار رو ببینم و شروع بکار کنم امکان داره یکی از این آموزشگاه هوی خوب رو ب بنده معرفی کنید

    19 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    متاسفانه آموزشگاه معتبر جهت دوره دیدن سراغ نداریم.

1 آبان 1397

با سلام
من یه فضای 1000 متری باغ و درخت ک فنس کشی شده و یه سالن 200 برای برای پرورش مرغداری دارم میخاستم لطف کنید مشاوره بدید با توجه به اینکه قبلا مرغداری خونگی داشتم و اشتیاق به این امر دارم راهنمایی کنید که مرغداری بومی یا پروار ایجاد کنم که درآمد زا باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    20 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد می کنیم با توجه به فضایی که در اختیار دارید و توضیحاتی که دادید به پرورش مرغ محلی (بومی) به صورت نیمه باز مشغول شوید.

30 مهر 1397

با سلام و خسته نباشید.من حدود 90 تا مرغ بومی دارم که سنشون از 9 ماه به بالاست .از اول تخم کم میزاشتن روزی 20 تخم بیشتر نمیزارن .علتش چیه؟ چیکار باید بکنم تخمشون بیشتر بشه؟دان خوب تولید 1 هم بهشون میدم .ماکانشون مسقفه و یه دیوار بازه ک طور داره .کفشونم خاکیه ..ممنون میشم کمکم کنید .

    3 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    1- از پاییز به بعد باید شب ها جای پرنده ها تا حدودی گرم باشد.
    2- دان مرغ تخمگذار به پرنده ها بدهید.
    3- حدود 16 تا 17 ساعت نوردهی باید داشته باشید.

30 مهر 1397

سلام خسته نباشید من یک فضای ۶۰متری با امکانات تحویه ونور کافی وبهداشتی دارم میخواستم بدونم چند تا مرغ تخمگذار تو قفس وچندتادر کف میشه نگهداری کرد واینکه برای تهیه نیمچه از کجا باید اقدام بکنم بنده از استان همدان هستم تشکر .

    6 آبان 1397

    در فضایی که فرمودید حدود 200 تا 240 عدد مرغ می توانید نگهداری کنید. چون فضا و تعدادی که می توانید نگهدارید کم می باشد پیشنهاد می کنیم مرغ بومی نگهدارید و کف مناسب تر می باشد.

28 مهر 1397

سلام.روستای ما زمستون وحشتناک سرد میشه.میشه ی طویله خالی با محدود بدون برق و گاز فقط اب داره اجاره کرد و مشغول بکار پرورش مرغ شد؟از کجا شروع کنم؟چند ماهه واز کجا بخرم؟تو این فصل میشه خرید؟
ببخشید

    3 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    با این میزان سرمایی که شما می گویید بدون برق و گاز نمیشود پرورش مرغ انجام داد.

26 مهر 1397

با سلام خدمت دوستان
بنده 9 تا مرغ رنگی دارم و روزانه حداقل 6 تا تخم میزارن البته روزهایی که قبلش کاهو بخورن همه شون تخم میزارن .میخواستم بپرسم که مگه کاهو تاثیر داره در تخم گذاری ؟ برای پررنگ شدن و نارنجی شدن تخم مرغ گیاهی هست که بخورن ؟ ممنون از راهنمایی هاتون .سپاسگزارم

    30 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    خوردن سبزیجات باعث می شود مرغ ها از نظر ویتامین در شرایط خوبی باشند. خوردن یونجه در رنگ زرده تخم مرغ موثر است.

23 مهر 1397

با سلام خسته نباشید
من میخوام پرورش مرغ تخم گذار رو انجام بدم سوالی داشتم کدوم از نژاد مرغ خوبه برا تخم گذاری‌؟؟ایا مرغ جهادی برا تخم گذاری خوبه چند وقته به تخم میاد

    29 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    در مرغداری های صنعتی از مرغ های سفید که نژاد خالص دارند به نام لگهورن با سویه های مختلف در مقیاس بالا نگهداری می کنند. اگر شما قصد این کار را داشته باشید باید از طریق جهاد منطقه و با سرمایه بالا اقدام کنید. اگر قصد تولید تخم مرغ رسمی دارید از مرغ های رسمی که همه جا موجود هست و به نژاد جهادی یا گلپایگانی یا ورامینی معروف می باشد نگهداری کنید. زمان تخمگذاری در حالت خوب بعد از 5 تا 6 ماه شروع می شود.

21 مهر 1397

با سلام ممنون از مشاوره خاتون.روی پشت بام یه فضای مرده ایی داشتیم که با پوشش مناسب سقف وتهویه کامل ریختن پوشال کف شرایط خوبی برای ۵عه مرغ محلی تخمگذار فراهم کردم که ۲توشون تازه دارن تخم میذارم و۳تای دیگه هنوز به تخم نیومدن اگه بخوام یه خروس بهشون اضافه کنم طوری که صداش باعث آزار همسایه ها نشه راهی وجود داره یا نژدای هست که بیصدا باشه.ضمنا برای لانه یه لامپ رشته ایی ۱۰۰وات گذاشتم که هم نور شب رو تامین کنه وهم باعث گرم شدن لانه بشه که واقعا جواب داده اما بنظرم روشن بودن لامپ درشب فرآیند و نظم تخم گذاری رو بهم زده مرغها بصورت منظم تخم میذارن یه روز درمیان که قبلا هر روز بوده و یه بار صبح .یه بار ظهر و گاهی هم غروب تخم میذارن.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    23 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    در ذات خروس بانگ دادن هست. معمولا خروس های سنگین وزن تر مثل لاری ها کمتر و کوتاه بانگ می دهند. ولی برای مرغ بومی معمولا استفاده نمی کنند.
    16 تا 17 ساعت روشنایی نیز کافی است و نباید دائما نوردهی انجام دهید.

21 مهر 1397

با سلام و خسته نباشید.من میخوام برای شروع کار به مقدار ۴۰ تا پنجاه تا مرغ تخمگذار پروش بدم.داخل شهر مشهد زندگی میکنم.و مکان من بالای خونه هستش که حیاط داره و ی بالکن دارد با متراژ تقریبا دو در چهار که برای شب بیارم داخل بالکن و روزها پشت بام و در فضای باز باشن.ایا جواب میدهد؟بنظر شما مرغ گوشتی بصرفه هست یا ختمگذار.ایا مرغ بومی را میشود کامل در فضای بسته با نور دمای کافی نگه داشت.

    22 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    نگهداری این تعداد مرغ به این شکل که گفتید پیشنهاد نمی شود. زیرا پوی پرنده ها شما و اعضای خانواده و همسایه ها را آزار می دهد. می توان مرغ ها را در فضای بسته ولی کنترل شده نگهداری کرد.
    پیشنهاد می کنیم مقاله روش های پرورش مرغ تخمگذار را نیز مطالعه فرمایید.

20 مهر 1397

با سلام میخواهم مرغ محلی تخم گذار در مکانی پرورش بدهم که بیشترین بخش ان سقف ندار اگر با مشمماویا برزنت روی محل نگهداری بپوشانم واز بخاری گازی استفاده کنم ایا خطر سرما مرغهارا تهدید میکند یا نه مشکلی برای تخم گذاری پیش میاد یا نه

    22 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر بتوانید خوب سقف را بپوشانید و با بخاری گرم کنید میشود مرغ بومی پرورش داد.به فکر بارندگی و سرما و اگر جایی هستید که حیواناتی مثل روباه و راسو دارد نیز باشید.

20 مهر 1397

با سلام خدمت شما
مخواستم بپرسم مرغ تخم گذار بومی تا چه مدت تخم میگذارد و بع از ان باید از رده خارج شود . ممنون از راهنمایی هاتون

    22 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    از زمان شروع تخمگذاری معمولا 9 تا 10 ماه از مرغ ها می توانید بهره برداری کنید چون تا این زمان صرفه اقتصادی دارند. در حالت های معمولی در خانه های روستایی و باغ ها که به فکر صرفه اقتصادی نیستند دو تا سه سال از مرغ های محلی نگهداری می کنند.

18 مهر 1397

با سلام
من یک سالن گرفتم به متراژ ۴۰۰ متر واسه پرورش مرغ تخمگذار بومی قبل از من محل پرورش بلدرچین بوده سوالم اینه که چه تدابیری واسه ضدعفونی و پاکیزه کردن باید انجام بدم هم سالن و هم محیط بیرون سالن
باتشکر

    24 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    سالن را اول با آب و تاید بشوئید. پس از خشک شدن تمام منافذ را ببندید و از فرمالین به مدت 24 ساعت استفاده کنید. بعد از آن هوادهی به مدت 48 ساعت و اگر برایتان امکان دارد از شعله افکن هم برای کف و دیوارها استفاده کنید.

18 مهر 1397

سلام و عرض ادب
ببخشید غذای جوجه های دو سه هفته ای به جز استارتر باید چه چیزهایی باشه ؟ و در کنار استارتر چه غذایی بهشون بدیم بهتر و مفیده ؟
ممکن هست دوره غذایی در ماه های بعدی رو برای جوجه های بومی تخم گذار بفرمایید ؟
از شما ممنونم

    24 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    بهتر است از جاهای معتبر 10 روز استارتر بعد تا 50 روز پیش دان و تا پایان سه ماه میان دان تهیه و به جوجه مرغ های بومی بدهید.

15 مهر 1397

سلام خسته نباشید
میشودبرای پرورش مرغ گوشتی وتخمگذاربصورت جداگانه تنهاغذای میل ورم داده شودوآیااگرچنین شودسیستم بدن مرغ میتواندجلوی انواع بیماری های شناخته شده رابگیرد.
این مرغ هابخصوص گوشتی برای بازارودرآمداست.
وآیادرصورت دادن تنهااین غذامانندمرغ های صنعتی گوشت خوبی تولیدمیکنندیاخیرنمیکنند.
لطفابرای جلوگیری ازانواع بیماریها چندخوراک طبیعی بیان نمایید.

باتشرفراوان

    16 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    این غذایی که شما می گویید مخصوص پرنده ها و ماهی های زینتی می باشد و قیمت بالایی دارد. پیشنهاد می کنیم جهت تامین پروتئین و انرژی طیور از سویا و ذرت استفاده کنید تا مقرون به صرفه باشد.
    مرغ گوشتی و تخمگذار هم از همین پایه ذرت و سویا با ترکیباتی از قبیل مکمل های ویتامینی و معدنی و اسیدهای آمینه میتونین و لیزین که بر اساس نیاز پرنده مقدار آن ها متغیر است. مرغ های گوشتی صنعتی نژادهای اصلاح شده ای هستند قابلیت سرعت رشد بالایی دارند ولی مرغ های بومی این خصوصیات را ندارند.
    برای جلوگیری از بیماری های طیور از واکسیناسیون و جهت پیشگیری رعایت اصول بهداشتی می باشد.

15 مهر 1397

سلام من حدود ۷۰تا مرغ امپراطور و سلطان دارم که داخل یک باغچه ۴۰متری نگهداری میکنم خوب چون جوجه بودن و هوا گرم بود داخل همون باغچه فنس کشی شده نگهشون داشتم و تا الان هم اب و هوا عالی بود ولی با وجود فصل پاییز و سردی این چند روز حس میکنم که یه مقدار کسل هستن و چندتاییشون هم از لانه دیر میان بیرون .با توجه به شرایط لطفا شرایط نگهداری، دمای مورد نیاز ، حفظ شرایط خوب تخم گذاری و اینکه تو روز و ماههای سرد با توجه به اینکه باغچه بزرگ و امکان مسقف کردن و پوشاندن و جلوگیری از ورود سرما و باران نیست چگونه ازشون مراقبت کنم راهنماییم کنید

    17 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    شما داخل باغچه باید یک لانه کوچک درست کنید تا شب ها جای پرنده ها گرم باشد و بهتر است تا جایی که برایتان امکان دارد مقداری ار فضا را با پلاستیک مسقف کنید تا باران کف را خیس نکند چون خیس شدن زیر پای پرنده خیلی سریع پرنده ها را دچار مشکل می کند. می توانید کمی هم پوشال خشک همیشه در جایی نگهداری کنید و در زمان خیس شدن کف با پاشیدن پوشال آن را خشک کنید.

14 مهر 1397

با سلام خدمت شما آقای دکتر .
عرض کنم خدمتتون بنده از شهرستان قوچان مزاحمتون میشم خراسان رضوی
تصمیم دارم مرغ بومی پرورش بدم چندتا سؤال از حضورتان داشتم ممنون میشم جواب بدین
1.جوجه چند روزه بگیرم
2.آدرسی سراغ دارین
3.واکسناشو کجا بزنم
4.تخم گذار ب صرفه هست یا گوشتی

    15 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر قصد دارید جوجه ها را در آینده به عنوان تخمگذار استفاده کنید و فقط مرغ داشته باشید بهتر است از مزرعه ای که جوجه 2.5 تا 3 ماه پرورش می دهند فقط مرغ خریداری کنید. برنامه واکسیناسیون را انجام دهید و سالن را برای مرغ تخمگذار آماده کنید.
    اگر قصد دارید فقط پرورش مرغ بومی را انجام دهید پیشنهاد می کنیم جوجه یکروزه تهیه کنید و تا 3 ماهگی پرورش دهید و سپس به فروش برسانید. واکسیناسیون را نیز از جهاد یا دامپزشکی محل خود بپرسید. بررسی کنید در کدام یک از موارد بالا راحت تر فروش را انجام می دهید و آن را انتخاب کنید.

12 مهر 1397

سلام ممنون از مطالب عالیتون.
من 11 تا جوجه ی 14 روزه دارم ممنون میشم راهنماییم کنین چکار کنم که تخم گذار بشن. و اینکه میخواستم بدونم جوجه ی چند ماهه میتونه تخم بزاره؟

    12 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    تا زمانی که مرغ و خروس بودن جوجه ها قابل تشخیص باشند از آن ها نگهداری کنید و فقط برنامه واکسیناسیون را انجام دهید. اگر تغذیه خوب داشته باشند 5 تا 6 ماه دیگر تخم گذاری آن ها شروع می شود.

11 مهر 1397

سلام خسته نباشید
من دارم پرورش مرغ بومی اموزش میدم
نیاز به یک جزوه کامل دارم کجا میتونم پیدا کنم؟

    12 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد می کنیم از کتاب راهنمای عملی پرورش و نگهداری مرغ بومی انتشارات مرز دانش استفاده کنید.

10 مهر 1397

سلام من تو باغچه حیاط ۵تا مرغ نگه داری میکنم..موقع تخم گذاشتن وبعدش خیلی سرو صدا میکنن..ب نظرتون چیکار کنم صداشون کم شه؟

    12 مهر 1397

    سلام محمد عزیز
    کار خاصی نمی توانید انجام دهید. بعضی مرغ های بومی این عادت را دارند و اگر احساس آرامش بیشتری داشته باشند و تخم مرغ ها را زودتر جمع آوری کنید از صدایشان کمی کاسته می شود.

10 مهر 1397

سلام و عرض خسته نباشید
عرض کنم که آیا راه دیگری غیر ریختن پوشال بر زمین وجود دارد تا بوی مرغ ها رفع شود
همچنین دانی که برای مرغ تهیه می کنم از چه موادی باید باشد

    12 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    1. پوشال چون فضله مرغ را زود خشک می کند باعث می شود بو را بگیرد و تقریبا راه دیگری نیست مگر این که مرغ ها را درون قفس نگهداری کنید و زیر آن ها توری باشد و دائم تخلیه شود.
    2. اگر قصد دارید از مرغ ها بهره برداری خوب انجام دهید باید دان مرغ تخمگذار از مراکز معتبر تهیه کنید.

6 مهر 1397

سلام من داخل خانه مان یک باغچه 5متر دار م می خواستم بدام چند تا مرغ و خروس می توانم نگهدارم و ایا مرغ های که تخم میگذارند با خروس باید یکجا باشند یا جدا ممنون میشم جواب بدین

    25 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    4 تا 5 عدد می توانید نگه دارید و برای تخمگذاری مرغ ها احتیاجی به خروس نیست. در صورت بودن خروس تخم مرغ ها نطفه دار می شوند.

5 مهر 1397

بستر لانه مرغ
سلام من میخوام مرغ بومی در باغ پرورش بدم
میتونم از خاک ب عنوان بستر کف لانه مرغ استفاده کنم ؟؟

    3 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    کف لانه مرغ های بومی بهتر است سیمان باشد و از پوشال استفاده کنید. در مواقع گردش مرغ ها در محیط بیرون اگر کف محیط خاک باشد مشکلی ندارد.

5 مهر 1397

سلام دوست عزیز،تو زیر زمین،توی قفس میشه مرغهای محلی نگه داشت؟
و تهویه اون فقط ازیک سمت با هوا کش صورت بگیره؟

    3 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    چون زیر زمین سطحی پایین تر از زمین است و تهویه خوب انجام نمی شود و ورود هوا فقط از یک سمت انجام می شود بنابراین نگهداری مرغ محلی در این مکان کار سختی می باشد. در منزل هم بوی مرغ ها موجب آزار و اذیت می شود.

3 مهر 1397

سلام من ۳۰تا مرغ خانگی از ۳ماهه تا ۳ساله دارم تا بحال هیچ دارویی هم ندادم مکانم باغ بز رگ وسرسبزه باید چه دارویی بدم

    5 مهر 1397

    سلام علی عزیز
    اگر مرغ های شما مشکل و بیماری ندارند احتیاج به دارویی نیست. ولی می توانید جهت پیشگیری بعضی بیماری های ویروسی واکسن هایی مانند نیوکاسل،برونشیت و آنفولانزا به مرغ ها تزریق کنید.

2 مهر 1397

با سلام و عرض خسته نباشید
چنتا سوال داشتم اول اینکه چن متر مربع برا هر مرغ تخم گذار نیازه و بعد اینکه بنظرتون ادم از اول بره مرغی که وقت تخم گذاریشه بخره یا جوجه 3 2 ماهه بگیره و خودشم تا رسیدن به سن تخم گذاری نگهشون داره و سوال دیگ اینکه در بهترین شرایط بازدهی مرغ بومی برا تخمگذاری چقده؟و اخرین سوالم حتما باید از جیره استاندارد استفاده کنیم برا جیرشون یا میشه از پسماند میوه ها و سزیجات برای تغذیه شون استفاده کرد؟
ممنون میشم اگر پاسخ بدین

    5 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر مرغ بومی باشد در هر مترمربع حدود 5 عدد می توانید نگهداری کنید. بهتر است مرغ حدود 90 تا 110 روزه خریداری کنید و تمام واکسن ها را بزنید. مرغ بومی در یک دوره 10 ماهه قادر به تخم گذاری 65 تا 70 درصد می باشند. برای بهره وری بالا احتیاج به جیره مناسب و استاندارد دارید. از پسماند میوه ها و سبزیجات نیز به مقدار کم می توانید استفاده کنید.

1 مهر 1397

سلام ممنون هستم که سوال قبلی من را دقیق جواب دادید ولی جوجه هایی که برای من آوردند برج دو بود وگفتند واکسن زدند الان پنج ماه گذشته وتخم میگذارند الان می گند یک قطره هست که باید در جشمانشان بریز ید لطفا در این مورد هم من را راهنمایی کنید متشکرم

.

    3 مهر 1397

    سلام رضوان عزیز
    شما واکسن هایی که گفته شد را بزنید. البته چند روز در تخم گذری تاثیر خواهد گذاشت و با افت میزان تخم گذاری روبرو خواهید شد. قطره چشمی در زمانی که جوجه هستند انجام می شود که همان نیوکاسل هست. پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به نزدیک شدن به فصل شیوع بیماری برنامه واکسیناسیون را انجام دهید.

1 مهر 1397

سلام خسته نباشید من علاقه زیادی به پرورش مرغ بومی دارم تخم گذار یه زمین دارم که ۳۰۰متر اتاق داره ممنون میشم کسی مشاوره تلفنی بهم بده

    1 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    شما می توانید جهت مشاوره تلفنی با شماره تلفن 02177955451 داخلی 105 تماس حاصل فرمایید.

1 مهر 1397

سلام و خسته نباشید.
من میخواهم که منحیث درآمد پرورش مرغ بومی را شروع کنم، چون شنیده ام درآمد بالای دارد، در یک محل باز 8 متر عرض و 15 متر طول چند دانه مرغ بومی برای تخمگذاری پرورش دهم؟ لطفاً در مورد معلومات دهید.
ممنون میشم.

    3 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    درآمد شما بستگی به بهره وری شما دارد و بهره وری بالا در محل کاملا باز امکان پذیر نیست چون در زمان های سرما و گرما شما باید قادر به کنترل محیط باشید و در مکان باز این امکان وجود ندارد. بهتر است به فکر سالن باشید.

31 شهریور 1397

سلام.ممنون از راهنمایی های خدا پسندانه شما.خداوند به شما خیر دهد.
سوالی داشتممی خواستم مشورت کنم:من در روستای خودمون که با محل زندگیم در شهر. 30کیلومتر فاصله داره..یه زمین 300متری داریم که می خوام ان شاءالله،اونجا کار پرورش مرغ محلی تخم گذار رو شروع کنم.آب هم داره.برق هم داره… هر روز برم برگردم.از عصر ول کنم مرغ ها رو؟و در مورد بقیه مسائلو…در مورد این پروژه کوچک میشه مشورت بدین؟

    1 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر قصد دارید که بهره وری بالا داشته باشید باید نور، دما و تهویه محل نگداری مرغ ها کنترل شوند. زمانی که قصد ترک محل را دارید باید به این نکات توجه کنید و سیستم اتومات داشته باشید. به امنیت محیط در زمان عدم حضورتان نیز فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. تلفن تماس: 02177955451 داخلی 105

30 شهریور 1397

سلام و وقت بخیر .ببخشید در مساحت حدود 60 متر چندتا جوجه میشه پرورش داد و دوره پرورش چند ماهه هست

    31 شهریور 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر تهویه خوب باشد حدود 400 تا 500 جوجه مرغ بومی را می توانید نگهداری کنید. دوره پرورش نیز اگر تغذیه و شرایط درست اجرا شوند حدود 3 تا 3.5 ماه می باشد. به این نکته توجه کنید که این زمان برای نگهداری تا آماده کشتار می باشد نه تخمگذاری.

25 شهریور 1397

سلام دوست عزيز ممنون از مطلب خوبتون …. من لونه مرغ پشت خونمون درست كردم و فضايي حدودا هشت متر مربع هست چند تا مرغ ميتونم نگه دارم و اينكه چكار كنم كه بوي بد كمتر احساس شه با توجه به اينكه زير پنجره اشپزخونه مون هست
ممنون

    26 شهریور 1397

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد می شود در فضایی که به آن اشاره کردید بیشتر از 10 عدد مرغ نگهداری نکنید تا دچار مشکل نشوید. مرغ ها در هر مکانی که باشند بو خواهند داشت ولی با ریختن پوشال و خشک نگهداشتن مکان می توانید بو را به حداقل برسانید.

      30 شهریور 1397

      سلام با تشکر لطف کنید درمورد بهداشت و واکسن ومواردی که اگررعایت نشه باعث ازبین رفتن مرغها میشود وهمینطور بهترین زمان برای واکسن وبهترین تغذیه هم مطالبی بگذارید تامقاله تا ن کاملترشود ممنون ازاینکه جواب می دهید

        31 شهریور 1397

        سلام دوست عزیز
        اگر جوجه های بومی نگه داری می کنید بعد از هفته اول واکسن نیوکاسل و b1، در 20 روزگی واکسن کلون، 1.5 ماهگی تزریق لاسوتا و اگر قصد دارید برای تخمگذاری پرنده ها را نگه دارید در سه ماهگی نیوکاسل تزریقی، آنفولانزا، گامبورو، برونشیت و آبله واجب است.

      29 مهر 1397

      سلام خسته نباشید و ممنون از سایت بسیار خوبتون.پوشال رو از کجا باید تهیه کنم؟خاک اره همین ک داخل نجاری ها هست خوبه؟؟

        6 آبان 1397

        سلام دوست عزیز
        فروش پوشال در مقدار زیاد را افرادی به صورت تخصصی برای مرغداری ها انجام می دهند. در مقدار کم از نجاری نزدیک به خود می توانید تهیه کنید. البته پوشال با خاک اره متفاوت است و شما باید پوشال بریزید.

19 شهریور 1397

باسلام وخسته نباشید. مرغ های بومی که یکی ازآشنایان ما پرورش می دهد داخل تخم مرغ هاش کرم دیدم چه مشکلی در پرورش مرغها وجود دارد؟

    22 شهریور 1397

    سلام دوست عزیز
    تخم مرغ ها شکستگی و ترک داشته اند و محل نگهداری نامناسب و گرم بوده است. کرم های دیده شده بر اثر تخمگذاری مگس است که تبدیل به لاور مگس یا همان کرمی که می گویید شده است.

17 شهریور 1397

سلام
در حومه شهرمون یه زمین 500 متری و یک سالن 100 داریم، می خواستم بپرسم چه تعداد مرغ بومی می تونم نگهداری کنم تا باعث آزار و اذیت (از بابت بو و صدا) همسایه های دیوار به دیوار و مسکونی نشوم. ممنون میشم جواب بدین.

    22 شهریور 1397

    سلام دوست عزیز
    چون همسایه دارید حدود 70 تا 100 عدد ولی اگر این مشکل را نداشته باشید به صورت نیمه باز حدود 1000 عدد.

13 شهریور 1397

سلام از اطلاعات شما متشکرم بسیار مفید بود .برای شروع کار من تصمیم دارم در روستا و در فضای 150 متری کار پرورش مرغ بومی را شروع کنم

    27 شهریور 1397

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم از این که این مطلب برای شما مفید واقع شده است و به شما کمک کرده است تا کار خود را شروع کنید. امیدواریم در کار خود موفق باشید.
    در صورت داشتن هرگونه سوال در بین کار می توانید به همین صفحه مراجعه کنید و سوال خود را مطرح نمایید.

12 شهریور 1397

با عرض سلام و خسته نباشید
من در حومه شهر خانه ای دارم‌ و امکان پرورش مرغ بومی را در آنجا دارم.ولی هر روز نمیتونم به انجا سر بزنم بدیل مشکلات کاری و هر ۲ یا ۳ روز میتونم سر بزنم
آیا میشه چند مرغ بومی(کمتر از ۱۰تا)را آنجا نگهدارم و به اندازه ۲تا ۳ روز براشون آب و غذا بذارم؟آیا این روش جوابگوئه؟یا حتما باید مراقبت روزانه از اونها کنم؟لطفا راهنمایی کنید

    25 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    اگر دان، آب و تهویه خوب در اختیارشان باشد امکان پذیر است ولی به هر حال کمی ریسک وجود دارد.

4 شهریور 1397

سلام در خصوص ساخت لانه ی مناسب از چی مواد و وسایلی برای چارچوب و سقف باید استفاده کرد…
محلی که من میخوام توش لانه مرغ بسازم به صورت L است ولی محل چریدنشان را نمیدونم که تو باغچه بذارم یا همان امتداد لانه بر روی سرامیک ها ؟ بعد روی سرامیک ها از چه خاک یا کاهی استفاده کنم که مرغ ها توش راحت باشند……؟
راستی کلی از این مطلب استفاده کردم و اطلاعاتم بالا رفت ممنون به خاطر این مطلب ……….

    20 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    از این که مقاله پرورش مرغ محلی باعث افزایش اطلاعات شما شده است بسیار خرسندیم.
    زیر مرغ ها از پوشال چوب باشد بهتر است. در لانه دیوارها نیز از بلوک سیمانی و یا آجر باشد اگر سیمان هم بشود بهتر است. سقف از ایرانیت سیمانی و زیر آن پشم شیشه باشد.

24 مرداد 1397

با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم.ممنون از راهنمایی هاتون
آیا می شود در یک مغازه مربعی شکل 25 متری که کف آن کاشی و سه وجه دیواره آن گچ و سنگ و وجه دیگر آن شیشه و سقف آن گچ باشد
جوجه بومی را به مرغ تخمی پرورش داده و و در همین مغازه مرغ ها تخم گذاری کنند؟

    25 مرداد 1397

    سلام دوست عزیز
    نگهداشتن جوجه به هدف تخم گذاری احتیاج به تهویه دما و نور کنترل شده دارد. آیا این امکان برای شما وجود دارد؟ اگر وجود دارد شما میتوانید به نگهداری جوجه ها بپردازید در غیر اینصورت ابتدا احتیاجات لازم را برطرف کنید.

24 مرداد 1397

سلام. من میخوام مرغ بومی نگهداری کنم هم جاش رو دارم هم شرایطش رو و میخوام از تعداد کم شروع کنم و به عنوان یک شغل ودر آمد اول زندگیم باشه، ولی میترسم نتونم و موفق نشم، لطفا راهنماییم کنید

    25 مرداد 1397

    سلام دوست عزیز
    هدفی که شما درنظر گرفته اید و درموردش صحبت کرده اید را بعضی ها در حال انجام آن هستند. پس این امکان وجود دارد. ولی اینکه شما چه شرایطی را دارید و آیا این شرایط کافی می باشد را توضیح نداده اید. درصورت تمایل می توانید جهت کسب مشاوره با کارشناسان بلدرچین دماوند تماس بگیرید.
    تلفن تماس: 02177955451

26 تیر 1397

با سلام‌،میشه در کنار گاو داری مرغ تخم گذار نگهداری کدر البته مرغ بومی؟با تشکر

    27 تیر 1397

    سلام دوست عزیز
    از نظر علمی این کار پیشنهاد نمیشود. ولی بعضی افراد در تعداد کم انجام داده اند و نسبتا موفق بوده اند و از قدیم نیز در روستاها کنار هم نگهداری میکردند.

21 تیر 1397

عالی

مشاوره رایگان