بیماری های مرغ

دسته : مرغ

همه حیوانات خانگی ممکن است مانند انسان ها به بیماری هایی مبتلا شوند. این بیماری ها علاوه بر این که ممکن است جان حیوان را به خطر بیندازند، ممکن است عوارضی برای انسان ها نیز به همراه داشته باشند. برای مثال تصور کنید که بیماری های مرغ شایع و همه گیر در یک مرغداری که ممکن است منجر به از بین رفتن آن  ها شود، فردی که مرغداری دارد را متحمل چه ضرر بزرگی خواهد کرد؟ یا بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند، ممکن است حتی جان افراد را به خطر بیندازند.

 با این وجود اگر مرغداری را اداره می کنید یا حتی مرغ ها را به عنوان حیوان خانگی در باغ یا حیاط منزل خود نگهداری می کنید، باید بدانید که چه نوع بیماری هایی ممکن است آن ها را تهدید کند و نیز علائم بیماری را در آن ها به سرعت تشخیص دهید. در این متن به تعدادی از بیماری های شایع در مرغ ها اشاره خواهیم کرد و در مورد برخی از آن ها توضیحاتی را ارائه می دهیم. پیشنهاد می کنیم اگر به نگهداری مرغ علاقه مند هستید مقاله آموزش پرورش مرغ بومی را هم مطالعه کنید.

مرغ ها نیز مانند همه حیوانات در معرض بیماری های بسیاری قرار دارند. بیماری هایی از قبیل عفونت چشم، اسهال، نیوکاسل، بی حالی، آنفلوآنزا، عفونت گلو و … در مرغ ها شایع هستند که برخی از آن ها ممکن است مسری نیز باشند. باید بدانید کاری که در وهله اول پس از متوجه شدن بیماری در مرغ ها باید انجام دهید، این است که آن ها را از بقیه مرغ و خروس ها جدا کنید. بهتر است حتی با دیدن کوچکترین علائمی این کار را انجام دهید که از همه گیری جلوگیری کرده باشید.

بیماری نیوکاسل در مرغ ها

بیماری نیوکاسل یکی از شایع ترین و البته خطرناک ترین بیماری های مرغ ها و اکثر پرندگان محسوب می شود. این بیماری با عفونت تنفسی واگیردار شروع می شود و میزان بروز علائم و نتیجه آن ممکن است در هر گونه ای پرندگان متفاوت باشد. برای مثال ممکن است جوجه ها و مرغ ها در اثر ابتلا به این بیماری از دست بروند، اما نوع برای مثال اردک یا بوقلمون از آن جان سالم به در ببرند. با این حال بهتر است در نظر داشته باشید که این بیماری قابل سرایت به انسان است و باعث علائمی از قبیل ورم و التهاب ملتحمه چشم خواهد شد.

بیماری نیوکاسل مانند آنفلوانزا به شمل همه گیری در میان پرندگان بروز می کند و تا کنون سه همه گیری باعث از دست رفتن تعداد زیادی از این پرندگان خانگی شده است.

بیماری نیوکاسل در مرغ ها

نیوکاسل مرغ

دلیل بیماری نیوکاسل مرغ

نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی به حساب می رود و از نوعی ویروس که از خانواده پارامیکسو ویروس ها هست منشا میگیرد.

علائم نیوکاسل در مرغ ها

این بیماری با توجه به این که در کدام نوع و مرحله قرار دارد، متفاوت خواهد بود.  علائم بالینی این بیماری شامل علائم تنفسی مثل ناتوانی در نفس کشیدن و تنفس با دهان باز و نفس نفس نفس زدن خواهد بود. همچنین خس خس سینه و سرفه و عطسه نیز از دیگر  علائم این مشکل هستند. اسهال شدید، تورم چشم و گلو، لرزش یا بی حسی و فلجی پاها و بال ها، عدم تعادل، فلج شدن اندام های مختلف و تخم مرغ با رنگ و شکل غیر طبیعی نیز از جمله علائم این بیماری است.

درمان بیماری نیوکاسل مرغ

بهتر است بدانید که برای این بیماری تا به امروز راه درمانی پیدا نشده است و برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل تنها راه حل استفاده از واکسیناسیون است. واکسیناسیون گله ای در مرغداری ها باعث می شود که همگی آن ها از چنین بیماری خطرناکی در امان بمانند.

بی حالی مرغ، دلیل و درمان آن

بی حالی مرغ ها و جوجه ها یکی از بیماری های مرغ است که افرادی که از آن ها نگهداری می کنند معمولا شاهد آن هستند. بی حالی جوجه مرغ و خواب آلودگی آن ها به خصوص تا دو هفته پس از متولد شدن امری عادی تلقی می شود و در صورتی که تغذیه کاملی داشته و علائم خاصی را از خود نشان ندهند،  این مورد بسیار عادی خواهد بود. با این حال باید در نظر داشته باشید که اگر جوجه در این مدت اشتها نداشته باشد و رنگ و شکل مدفوع او متفاوت باشد، امکان دارد او بیمار شده باشد و باید هر چه سریع تر از گله جدا شده و برای درمان اقدام شود.

بی حالی مرغ

بی حال شدن مرغ ها

دلایل بی حالی مرغ

بی حالی مرغ ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل ضعیف بودن و تغذیه ناسالم، هوای یرد یا خیلی گرم، انواع بیماری و مشکلات ژنتیکی اتفاق بیفتد. قرار گرفتن جوجه ها به مدت طولانی در معرض نور آفتاب یکی از اصلی ترین دلایل تشنگی مفرط و در نتیجه بی حالی جوجه هاست. پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک برنامه غذایی صحیح مقاله دان مرغ را حتما مطالعه کنید.

علائم بی حالی مرغ و جوجه ها

همان طور که بیان کردیم، علائمی همچون نخوردن و نیاشامیدن، اسهال، ناتوانی در حرکت و چرت زدن مداوم از علائمی هستند که ممکن است بی حالی جوجه ها را از یک بی حالی طبیعی متمایز کنند.

درمان بی حالی مرغ

روش درمانی که برای این نوع بی حالی توصیه می شود، دادن مقداری از محلولی متشکل از یک قاشق شکر و یک لیتر آب به جوجه هاست. این محلول با افزایش دادن سطح انرژی جوجه ها آن ها را از آسیب دور خواهد کرد. البته این در صورتی است که جوجه به بیماری حادی مبتلا نباشد. زیرا در این صورت این درمان ممکن است تاثیری نداشته یا موقتی باشد.

سرماخوردگی و آنفلوانزای مرغی

سرما خوردگی و آنفلوانزای مرغ یکی از شایع ترین بیماری های مرغ ها و سایر طیور است که ممکن است در موارد شدید حتی به مرگ منجر شود. اما چیزی که اهمیت دارد، این است که بدانید این بیماری در مرغ ها چه علائمی دارد و بتوانید به سرعت آن را تشخیص داده و برای درمان آ« اقدام کنید. در ادامه علائم و روش های درمان این بیماری را ذکر خواهیم کرد:

  • بی حالی و سستی
  • عطسه و سرفه
  • نوک زدن به اطراف
  • اسهال و مدفوع غیر طبیعی
  • کاهش تخم گذاری
  • و غیره

در صورتی که شاهد هر کدام از این علائم مشکوک در مرغ های خود بودید، باید آن ها را به سرعت از بقیه مرغ ها جدا کرده و برای درمان آن اقدام کنید.

به دلیل این که معمولا مرغ ها در مرغداری ها و به صورت گله ای زندگی می کنند، حتی یک مورد مریضی در گله ممکن است باعث بیماری و آۀودگی همه اعضا شده و خسارت جبران ناپذیری را به شما وارد کند.

آنفبوانزای مرغی

سرماخوردگی و آنفلوانزای مرغی

سخن آخر در مورد بیماری مرغ ها

بیماری های طیور ممکن است به شکل های مختلفی اتفاق افتاده و عوارض متفاوتی داشته باشند.در این متن سعی کردیم به علائم مهم در شایع ترین بیماری های مرغ و طیور اشاره کنیم. این نوع بیماری ها در مرغداری ها خطرناک بوده و ممکن است آسیب و خسارت اقتصادی زیادی را به افرادی که مرغداری دارند، وارد کند. به همین جهت پرورش دهندگان مرغ برای واکسیناسیون و تغذیه مناسب مرغ ها اهمیت بسیار زیادی قائل هستند.

سوالات متداول

آیا بیماری نیوکاسل در مرغ ها درمان دارد؟

تقریبا تا به امروز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین راه حل استفاده از واکسن نیوکاسل برای مرغ ها است.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود