فوايد و خواص گوشت بوقلمون

دسته : بوقلمون

تا به حال واژه گوشت معجزه به گوش شما خورده است؟ می دانید که گوشت بوقلمون را به این نام می خوانند! خواص گوشت بوقلمون، تنها دلیل این نام است. این گوشت لخم شامل مواد مغذی بسیاری می شود؛ به همین دلیل مصرف آن به روش های مختلفی در سلامتی انسان تاثیر دارد.

اما خواص این گوشت معجزه آسا چیست؟ چرا از نظر خواص در مقایسه با سایر گوشت ها پیشتاز است؟ اگر این سوال ها برای شما نیز پیش آمده است، شما را تشویق به خواندن مقاله پیش رو می کنیم. در این مقاله از سایت بلدرچین دماوند سعی کرده ایم اطلاعات کاملی در رابطه با این گوشت در اختیار شما قرار دهید.

به علت وارد شدن ماشین در زندگی و توسعه شهرنشینی، از تحرک ما انسان ها کاسته شده است. این پدیده سبب ظهور و بروز بیماری های قلب و عروق و افزایش وزن در این جوامع شده است. لذا اهمیت استفاده از رژیم های مناسب و موادی که بتوانند به طور طبیعی نیازهای ما را برآورده سازند به خوبی آشکار می گردد.

در این راستا دستیابی به منابع غذایی سالم تر و در عین حال تامین کننده احتیاجات غذایی منطبق با سلیقه های گوناگون و در عین حال اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مواد خوراکی طبیعی مطمئن ترین راه جهت تامین این نیازها هستند و یکی از این مواد گوشت بوقلمون به عنوان بهترین منبع تامین پروتئین حیوانی و مواد معدنی با کلسترول و چربی کم است. که حتی با دارا بودن دو نوع گوشت قرمز و سفید در بسیاری از موارد می تواند جایگزین گوشت قرمز گردد. خصوصا برای افرادی که به دلیل داشتن بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی و چربی خون زیاد، قادر به استفاده از گوشت قرمز نیستند.

گوشت بوقلمون سرشار از خاصیت

حتما بسیار کنجکاو شده اید که در رابطه با خواص این گوشت بدانید. گوشت بوقلمون در دو نوع تیره و سفید وجود دارد. اما این دو نوع گوشت بوقلمون چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ گوشت بوقلمون تیره در مقایسه با نوع سفید آن حاوی ویتامین و مواد معدنی بیشتری می شود.

همچنین بوقلمون هایی که در علفزار پرورش می یابند به نسبت بوقلمون های پرورش یافته در دامداری های صنعتی، امگا 3 بیشتری دارند. در ادامه با خواص گوشت بوقلمون بیشتر آشنا خواهیم شد. یشنهاد میکینم مقاله غذای بوقلمون را مطالعه کنید.

خواص گوشت بوقلمون

فواید گوشت بوقلمون برای کاهش کلسترول

این گوشت کلسترول پایینی در مقایسه با سایر گوشت ها دارد. البته لازم به ذکر است که مقدار کلسترول در این گوشت با تیرگی آن سنجیده می شود. سینه بوقلمون حاوی گوشت سفید است؛ در حالی که ران های این پرنده حاوی گوشت تیره است.

جالب است بدانید که گوشت سفید این پرنده کلسترول پایینی دارد. همچنین توصیه می شود که پوست این گوشت را از سطح آن جدا کنید. به این ترتیب چربی گوشت را تا حد زیادی پایین آورده اید.

کنترل کلسترول با گوشت بوقلمون

بهبود بی خوابی با گوشت بوقلمون

بسیاری از افراد از بی خوابی رنج می برند. اگر شما نیز از این دسته هستید، دیگر نیازی به نگرانی نیست. اغلب این مشکل را با موارد زیر کنترل می کنند.

  • سروتونین که بدن را آرام و تقویت می کند؛
  • سلنیوم که سبب افزایش ایمنی بدن و بهبود خواب می شود؛
  • ویتامین های B3 و B6 که در کنترل بی خوابی موثر هستند.

مطلب قابل توجه این است که تمام این مواد در گوشت بوقلمون یافت می شوند. تریپتوفان ماده ای است که توسط سروتونین مصرف می شود و این ماده به وفور در گوشت بوقلمون یافت می شود.

بهبود بی خوابی با گوشت بوقلمون

خواص گوشت بوقلمون برای افراد دیابتی

حتما تا به حال شنیده اید که خوردن گوشت بوقلمون به بیماران دیابتی توصیه می شود. اما دلیل این امر چیست؟ خواص گوشت بوقلمون به گونه ای است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. از این رو مصرف این گوشت به بیماران دیابتی پیشنهاد می شود.

خواص گوشت بوقلمون برای افراد دیابتی

گوشت بوقلمون غنی از مواد مغذی

حال وقت آن رسیده است که با دلیل فواید این گوشت بیشتر آشنا شوید. گوشت بوقلمون سرشار از مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین های A، B1، B3، B6 و B12؛
  • املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم؛
  • اسید آمینه تریپتوفان؛
  • پروتئین.

به همین دلیل گوشت این پرنده بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پروتئین گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه های متعددی از جمله تریپتوفان بوده که پیش ماده تولید سروتونین می باشد. این ماده در احساس آرامش، کنترل اشتهاء و ایجاد گرسنگی یا سیری نقش عمده ای داشته و کاهش آن در خون موجب افسردگی و حتی گرسنگی می گردد. در فصول سرد سال به دلیل کاهش شدت نور خورشید میزان سروتونین در بدن کاهش می یابد. لذا در این فصول مصرف گوشت بوقلمون می تواند نیاز بدن به اسید آمینه تریپتوفان باشد.

گوشت بوقلمون دارای مقادیر فراوان آهن قابل جذب می باشد که نقش آن در افراد کم خون و یا در حال رشد بسیار ارزنده است. وجود پروتئین های مناسب در کنار آهن موجب بهبود سیستم امنیی بدن گشته و بدن را در مقابل انواع بیماری های مقاوم می سازد. پیش بینی می شود با توسعه مراکز پرورش، میزان تولید و مصرف گوشت بوقلمون در کشور افزایش و سلامت افراد تضمین بیشتری یابد.

مواد مغذی گوشت بوقلمون

آیا گوشت بوقلمون برای کودکان مضر است؟

اگر در رابطه با مصرف گوشت بوقلمون برای کودکان خود تردید دارید، وقت آن رسیده است که این تصور غلط را دور بیاندازید. گوشت بوقلمون منبعی سرشار از ویتامین A است.

وجود این ویتامین یکی از ویژگی های ممتاز گوشت بوقلمون به حساب می آید که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. از این رو مصرف این گوشت در فصل زمستان به کودکان و سالمندان به شدت توصیه می شود.

اما خواص گوشت بوقلمون تنها به این مورد ختم نمی شود. گوشت این پرنده منبعی سرشار از فسفر و پتاسیم است. این مواد در رشد کودکان تاثیر به سزایی دارند. در نتیجه ماده غذایی مناسبی برای کودکان به حساب می آیند.

مصرف گوشت بوقلمون برای کودکان

مضرات مصرف زیاد گوشت بوقلمون

علاوه بر خواص بی شمار گوشت بوقلمون باید به مضرات آن نیز اشاره کنیم. گوشت بوقلمون چربی کمی دارد. همین موضوع مضرات بسیاری از این گوشت را به دنبال دارد.

همچنین از مصرف محصولات فرآوری شده بوقلمون نیز باید اجتناب کرد. گوشت های فرآوری شده با استفاده از نیتریت تولید می شوند. نیتریت ها با آمین های موجود در گوشت بوقلمون ترکیب شده و ان نیتروسو را تشکیل می دهند. اما خطرات مصرف این گوشت ها موارد زیر را شامل خواهد شد:

  • سرطان؛
  • بیماری های قلبی؛
  • فشار خون بالا؛
  • کلسترول بالا؛
  • ناباروری.

به همین دلیل توصیه می کنیم مصرف گوشت های فرآوری شده بوقلمون را تا حد زیادی کاهش دهید.

مضرات گوشت بوقلمون

در مصرف گوشت بوقلمون زیاده روی نکنید

درست است که خواص گوشت بوقلمون شامل موارد زیادی می شود، اما نباید در مصرف این گوشت زیاده روی کرد. پرخوری گوشت بوقلمون منجر به حالت تهوع، استفراغ و معده درد می شود. همچنین با خوردن بیش از اندازه این گوشت حس خواب آلودگی به سراغ شما خواهد آمد.

زیاده روی در مصرف گوشت بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون برای افراد با بیماری خاص

خواص گوشت بوقلمون بسیار شگفت انگیز است. اما مصرف این گوشت به برخی از بیماران توصیه نمی شود. به موارد زیر توجه کنید:

  • بیماران قلبی؛
  • بیماران مبتلا به سنگ کیله اگزالاتی؛
  • بیماران مبتلا به نقرس؛
  • افراد مبتلا به چربی خون بالا.

مصرف گوشت بوقلمون در زمان بارداری

خواص گوشت بوقلمون انکار ناپذیر است اما مصرف این گوشت به خانم های باردار توصیه نمی شود. می پرسید چرا؟ این گوشت چربی بسیار پایینی دارد؛ از این رو منجر به مسمومیت غذایی خواهد شد که در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

مسمویت غذایی ناشی از مصرف گوشت بوقلمون با علائمی مانند علائم آنفولانزا خود را نشان می دهد. در مواردی که مسمومیت حاد باشد، منجر به مننژیت نیز می شود.

مصرف گوشت بوقلمون در زمان بارداری

طبیعت گوشت بوقلمون

برخی افراد به طبع غذاهای مصرفی خود بسیار توجه می کنند. این امر در نحوه پخت غذاها نیز تاثیر به سزایی دارد. اما طبع گوشت بوقلمون چیست؟

این گوشت طبعی گرم و تر دارد.

طبیعت گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون تازه یا منجد؟

از نظر کیفی تفاوت معنی داری میان گوشت بوقلمون تازه و منجمد وجود ندارد و می توان گوشت بوقلمون را تا 6 ماه در فریزر نگهداری نمود و پس از آن جهت مصرف گوشت را از حالت انجماد خارج کرد که در این حالت گوشت به سرعت تازگی و طراوت اولیه خود را باز خواهد یافت علاوه بر این که هیچگونه افتی را در مواد مغذی آن شاهد نخواهیم بود.

طرز پخت گوشت بوقلمون

حال که از خواص گوشت بوقلمون مطلع شدید، وقت آن رسیده که با طرز پخت این گوشت آشنا شوید. پخت این گوشت حساسیت های خاص خود را دارد. اما قصد داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم که این گوشت با خواص شگفت انگیز را به خوبی در منزل بپزید.

بهترین شیوه جهت مزه دار کردن این گوشت، نمک سود کردن آن است. به این ترتیب نمک به بافت گوشت نفوذ کرده و علاوه بر مرطوب نگه داشتن گوشت، طعم آن را بسیار لذیذ خواهد کرد. سپس جهت پخت این گوشت دو راه پیش رو دارید؛ کباب کردن و آبپز کردن.

اگر به خوردن گوشت کبابی علاقه دارید، توصیه می کنیم که بر گوشت این پرنده قبل از کباب کردن کرده بمالید. در صورتی که قصد دارید گوشت بوقلمون را به صورت معمولی بپزید، از آبغوره و آبلیمو در فرآیند پخت خود استفاده کنید.

طرز پخت گوشت بوقلمون

مدت زمان پرورش بوقلمون برای عرضه گوشت در بازار

در حال حاظر بوقلمون ها همانند سایر ماکیان گوشتی هم در سالن و تحت مدیریت علمی پرورش داده شده و هم در مزارع دست به کار جوجه کشی بوقلمون میزنند. همچنین از خوراک یا کنسانتره هایی با فرمولاسیون مناسب استفاده می کنند که در این شرایط ظرف مدت 4 ماه برای کشتار و عرضه به بازار آماده می شوند. لذا به دلیل زمان کوتاه تر پرورش و استفاده از مواد ویژه در خوراک، گوشت آن ها نرم تر، ارزان تر و سالم تر به دست مصرف کنندگان می رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد پرورش این پرنده پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش پرورش بوقلمون را مطالعه کنید.

ضایعات گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون دارای کمترین ضایعات (حدود %18) بوده که از لحاظ اقتصادی خانوار بسیار مقرون به صرفه می باشد. همچنین گوشت بوقلمون به دلیل داشتن دو نوع گوشت قرمز(40%) و سفید (60%) می تواند نیاز هر سلیقه ای را برآورده سازد.

کلام آخر

خواص گوشت بوقلمون در کنار مصرف به اندازه آن خود را نشان می دهد. بنابراین اگر جذب مصرف گوشت این پرنده شده اید، باید به میزان مصرف خود دقت کنید. در غیر این صورت خطرات جدی شامل حال شما می شود.

سوالات متداول

میزان کلسترول گوشت بوقلمون چقدر است؟

این گوشت کلسترول پایینی در مقایسه با سایر گوشت ها دارد. البته لازم به ذکر است که مقدار کلسترول در این گوشت با تیرگی آن سنجیده می شود. سینه بوقلمون حاوی گوشت سفید است؛ در حالی که ران های این پرنده حاوی گوشت تیره است.

خواص گوشت بوقلمون به گونه ای است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. از این رو مصرف این گوشت به بیماران دیابتی پیشنهاد می شود.

گوشت بوقلمون سرشار از مواد مغذی است. برخی از مواد مغذی موجود:

  • ویتامین های A، B1، B3، B6 و B12؛
  • املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم؛
  • اسید آمینه تریپتوفان؛
  • پروتئین

جالب است بدانید نه تنها گوشت بوقلمون برای کودکان مضر نیست بلکه برای آن ها مفید است. چون گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان میشود.

خواص گوشت بوقلمون انکار ناپذیر است اما مصرف این گوشت به خانم های باردار توصیه نمی شود. می پرسید چرا؟ این گوشت چربی بسیار پایینی دارد؛ از این رو منجر به مسمومیت غذایی خواهد شد که در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

مشاوره رایگان