آموزش جوجه کشی کاسکو

دسته : سایر پرندگان

شما می توانید از طریق جوجه کشی کاسکو، پول خوبی به دست بیاورید و حسابی سرگرم شوید. در این نوشته با نکات مهم برای جوجه کشی کاسکو و تولید مثل این پرنده زیبا و باهوش آشنا خواهید شد. نکات مهم در جفت انداختن کاسکوها از دیگر مواردی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

جوجه کشی کاسکو در خانه

جوجه کشی کاسکو در ایران، هم در خانه و هم در مکانی مجزا امکان پذیر است. شما می توانید اقدام به جوجه کشی کاسکو در خانه کنید و با فروش تخم این پرنده، درآمد خوبی به دست بیاورید. اگر می خواهید به خوبی کار جوجه کشی کاسکو در منزل را انجام هید، باید ابتدا طوطی ها را به درستی انتخاب کنید، سپس باید پرنده ها را به درستی جفت بزنید تا آن ها بتوانند با هم آمیزش داشته باشند.

انتخاب قفس مناسب، انتخاب لانه مناسب و تغذیه درست کاسکوها از دیگر کلمات مهمی است که باید برای جوجه کشی کاسکو در خانه انجام دهید. برای تکثیر کاسکو ها در منزل، مکانی را انتخاب کنید که نور مناسبی  داشته باشد، تهویه آن به درستی صورت بگیرد، کاملا امن باشد و دمای آن نیز استاندارد باشد. با فراهم کردن شرایط لازم، جوجه کشی کاسکو در خانه با موفقیت همراه خواهد بود.

همانطور که گفتیم، جفت انداختن صحیح کاسکوها موضوع بسیار مهمی است. در این بخش قصد داریم نکات مهم جفت انداختن کاسکوها را برای شما بیان کنیم تا بتوانید این مرحله مهم را به درستی انجام دهید.

جوجه کشی کاسکو در خانه

نکات مهم جفت انداختن کاسکوها

اولین گام برای جوجه کشی کاسکو، انتخاب کاسکوهای سالم است. برای جوجه کشی کاسکو باید به سراغ کاسکوهایی بروید که کاملا سالم و جوان باشند. ظاهر کاسکوهای نر و ماده مشخص است و شما می توانید از طریق دستگاه های مخصوص مانند دستگاه پی سی آر (PCR)، جنسیت کاسکوها را تعیین کنید. البته پرورش دهندگان حرفه ای کاسکو از ظاهر پرنده تاحدودی می تواند جنسیت آن را تشخیص دهند. اگر تعداد زیادی کاسکو خریده باشید، باید آنها را به صورت گله ای در یک مکان بیندازید تا خودشان جفت دلخواهشان را انتخاب کنند؛ اما اگر تعداد کمی کاسکو خریده اید، نگهداری کاسکو ها دور از یکدیگر نیز انجام پذیر است و سپس آنها را برای جفت گیری کنار هم بیندازید.

جفت انداختن کاسکو

معمولا پرنده هایی که به هم تمایل دارند، رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند. بعد از انتخاب جفت ها، آنها را در قفس مناسب با ابعاد 1 متر در 1 متر می اندازید. ارتفاع قفس نیز باید 1 متر باشد.

انتخاب لانه و قفس مناسب جوجه کشی کاسکو

کاسکوها در قفس مدتی جفت می مانند و به تدریج جفت گیری را شروع می کنند. هر زمان که علائم جفت گیری کاسکوها را دیدید، می توانید برای آنها یک لانه جفت با ابعاد کوچک بسازید تا پرنده در امنیت جفت گیری کند. بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ای کاسکو، پیشنهاد می کنند که لانه جفت به شکل L شکل ساخته شده و در درون قفس نصب شود. مکان قفس کاسکو باید آرام و بدون رفت و آمد باشد. گذاشتن چوبهای کوچک درون لانه جفت، لازم است. کاسکوها معمولا چند بار در روز و به مدت چند هفته اقدام به جفت گیری می کنند. جفت گیری کاسکو تا قبل از تخم گذاری پرنده مادر ادامه دارد. در هر بار تخم گذاری کاسکو، پرنده مادر بین 2 تا 5 عدد تخم می گذارد.

قفس مناسب جوجه کشی کاسکو

دمای مناسب هنگام جفت انداختن کاسکوها، بین 15 تا 30 درجه است. بهتر است دمای محیط کاسکوها سرد نباشد؛ زیرا طوطی ها پرنده هایی هستند که بومی سرزمینهای گرمسیری به حساب می آیند و دمای گرم را بیشتر می پسندند. بهترین دما برای جوجه کشی کاسکو و تکثیر این پرنده، بین 20 تا 24 درجه است. جفت انداختن کاسکوها، کار سختی نیست. زمانی که کاسکو، جفت خودش را پیدا می کند، معمولا با موفقیت عمل جفت گیری را انجام می دهد.

در طول مدت جفت گیری کاسکو، بهتر است زیاد رفت و آمد نکنید و مزاحم آنها نشوید. تغذیه کاسکو در مدت جفت گیری باید بیشتر باشد؛ زیرا انرژی بیشتری مصرف می کنند و تخم های کاسکو بعد از 28 الی 30 روز به جوجه تبدیل می شوند.

جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی

روش دیگری که می توانید از آن برای جوجه کشی کاسکو استفاده کنید، جوجه کشی با دستگاه است. برای اینکه در جوجه کشی کاسکو با دستگاه موفق باشید. باید ابتدا دستگاه جوجه کشی با کیفیت و مطمئنی انتخاب شود. برای جوجه کشی با دستگاه باید تخم های سالم کاسکو را خریداری کنید.

قبل از شروع تکثیر کاسکو با دستگاه، 48 ساعت قبل از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه باید دستگاه را روشن کنید و دما و رطوبت دستگاه را تنظیم کنید. در طول 48 ساعت، شرایط جوجه به حالت پایدار می رسد و بعد از آن می توانید اقدام به چیدن تخم ها داخل دستگاه کنید.  طول دور جوجه کشی کاسکو بین 24 تا 28 روز است. بیشتر جوجه ها، 28 روز بعد از گذاشتن در دستگاه، از تخم خود بیرون می آیند. دما، رطوبت و چرخش تخم ها، سه عامل مهم در جوجه کشی با دستگاه است.

جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی داتیکس 5

دما، رطوبت و چرخش مناسب جوجه کشی کاسکو

دمای تخم های کاسکو در طول مدت جوجه کشی با دستگاه باید بین 37.2 تا 37.5 باشد. رطوبت نسبی دستگاه جوجه کشی باید بین 38 تا 52 درصد باشد. اگر تخم کاسکو بزرگ است، مقدار رطوبت دستگاه را بین 38 تا 45 درصد تنظیم کنید؛ اما اگر تخم کاسکو کوچک است، رطوبت نسبی دستگاه را بالاتر بیاورید و آن را روی 46 تا 52 درصد تنظیم کنید.

یکی از عوامل مهم در جوجه کشی کاسکو ، چرخش تخم ها است. بهتر است تخم های کاسکو بین 4 تا 8 بار در روز باید چرخیده شوند. در 3 روز آخر جوجه کشی یعنی در زمان هچ، باید چرخش تخم ها متوقف شود. جوجه کشی کاسکو ، کاری بسیار پرسود و پردرآمد است. اگر شما نکات گفته شده در این قسمت را به خوبی رعایت کنید، بهترین نتیجه را از جوجه کشی کاسکو با دستگاه خواهید دید.

جهت یادگیری نکات مهم در میزان جوجه درآوری پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش درصد جوجه درآوری را مطالعه کنید.

فصل تولید مثل و جوجه کشی کاسکو

کاسکوها معمولا از اواخر زمستان و در فصل بهار، اقدام به تولید مثل و جفت گیری می کنند؛ اما با آمدن دستگاه جوجه کشی خانگی می توانید در دیگر اوقات سال نیز اقدام به جوجه کشی کاسکو کنید. از نظر بعضی افراد، کاسکوها فصل خاصی برای تولید مثل ندارند و می توانند در صورت وجود منابع غذایی کافی و سلامتی پرنده ها، در هر زمانی از سال تولید مثل کنند. نکته ای که باید رعایت کنید، این است که باید تولید مثل کاسکو و جوجه کشی این پرنده را به 2 بار در سال محدود کنید؛ زیرا تخم گذاری و پرورش جوجه برای پرنده مادر کار مشکلی است و تخم گذاری های مکرر، باعث خسته شدن پرنده مادر می شود.

فصل جوجه کشی کاسکو

در این نوشته با اصول مهم در جوجه کشی کاسکو آشنا شدید. جوجه کشی کاسکو از پرسودترین کارها در ایران است و شما می توانید این کار را در منزل انجام دهید و کسب درآمد کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

15 بهمن 1399

با سلام
ممنون از توضیحات کاملتون، من دوتا کاسکو دارم
1.طریقه فهمیدن نر و ماده کاسکو رو از روی ظاهر پرنده بگید
2.من ترس از این دارم که اگر بندازمشون بغل هم با هم دعوا و همدیگرو زخمی کنند

    25 اردیبهشت 1400

    تشخیص جنسیت کاسکوها نسبتا کار سختی است و احتیاج به تجربه کافی دارد. کاسکوهای نر پاهای تیره تر نسبت به ماده ها دارند و نرها کشیده تر و ماده ها گردتر هستند. اگر کاسکو به بلوغ جنسی رسیده باشد برای تشخیص راحت تر و بهتر است.

5 بهمن 1399

با عرض سلام
ببخشید میخواستم مطمئن بشم که آیا با خرید دستگاه جوجه کشی کاسکو میتونم داخل خونه اینکار رو انجام بدم یا نه؟
تشکر

    28 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    اگر شما تخم نطفه دار کاسکو داشته باشید و تخم شرایط جوجه دهی داشته باشد میتوانید از دستگاه برای جوجه کشی پرنده در منزل استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم به صفحه دستگاه جوجه کشی داتیکس 5 که مخصوص جوجه کشی پرنده های زینتی و خاص است مراجعه کنید.

28 دی 1399

سلام دوستان کتابی رو بهم معرفی کنید که پرورش حرفه ای جوجه کشی کاسکو چه از خود پرنده مادر چه از دستگاه رو اموزش داده باشه حالا اگر کتابی با زبان خارجه که ترجمه شده باشه ویا اینکه کتاب کاربردی باشه ممنون میشم راهنماییم کنید من مشهد هستم.کتاب تربیت و آموزش نمیخوام برای پرورش و جوجه کشی میخوام

28 دی 1399

سلام.من حدود شش ماه است کار جوجه کشی با کاسکو را شروع کردم و در حال حاضر نوبت دوم گرفتن جوجه ها از کاسکو هام هستم دو تا سوال دارم.اول اینکه چهار جفت کاسکو من از توی 30جفت کاسکو دستچین شدن از لحاظ نطفه و جوجه دادن امتحانشون رو پس دادن دو تا از جفت هام ماده هاشون کلا سینه شون لخته و هیچگونه پر و کرکی ندارن سینه شون لخته لخت هست میخواستم بدونم با همچین شرایطی این حیوون ها قادر به جوجه دادن هستن یا تخم هاشون و بذارم توی دستگاه.چون نداشتن پر فکرم و درگیر کرده دستگاه ایزی باتور 6 خریداری کردم و داخلش 4تا تخم گذاشتم ولی اگه بدونم خود حیوون مادر میتونه این کارو بکنه می ذارم خودش تخم و باز کنه.سوال دوم:آیا آزمایشی هست که از نطفه دار بودن کاسکو نراطمینان حاصل کنم؟

    29 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    اگر خیلی پر ریخته باشد بهتر است که تخم کاسکوها را زیر پرنده قرار ندهید چون احتمال خراب شدن است. ولی اگر فقط پرهای قسمت وسط سینه ریخته و اطراف سالم هستند میتوانید تخم ها را زیر پرنده قرار دهید.
    تشخیص نطفه دار بودن فقط با گذشت 5 تا 7 روز بعد از قرار گیری تخم ها در زیر پرنده یا درون دستگاه جوجه کشی امکان پذیر است.

14 مهر 1398

سلام . تشکر فراوان از شما . ببخشید وقتتون را میگیرم . 1 . اقا میشه چند کاسکو پر کن خریداری کرد و برای جفت انداختن استفاده کرد؟ 2. تهران بهتر میشه جواب گرفت یا شمال کشور ؟

    8 آبان 1398

    سلام دوست عزیز
    1- اگر منظور شما این است که کاسکوها پرهای خود را ریخته اند باید صبر کنید تا مجددا پرها در بیایند و پرنده در حالت عادی و نرمال باشد سپس جوجه کشی کاسکو را شروع کنید.
    2- شهر نگهداری فرق نمیکند چون کاسکوها در قفس هستند و باید در دمای نرمال قرار بگیرند ولی از نظر رطوبت شمال بهتر است.

30 مرداد 1398

سلام ، تشکر بجهت مقاله خوبتون
لطفا در ارتباط با جوجه کشی اکلکتوس هم مقاله ای منتشر کنید

تشکر

    31 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    از پیشنهاد شما متشکریم. به زودی مقاله ای در مورد این موضوع در سایت قرار خواهیم داد.

    29 اسفند 1399

    سلام ایا از دستگاه مدل dq40sh میشه برای تخم کاسکو هم استفاده کرد اگه میشه لطفا اموزش تنظیم کار برای تخم کاسکو رو بهم بگید ممنون میشم

      18 فروردین 1400

      سلام دوست عزیز
      بله دستگاه 126 عددی بلدرچین دماوند قابلیت تنظیم دما برای جوجه کشی پرندگان مختلف دارد و می توانید به راحتی دما را برای جوجه کشی کاسکو تنظیم بفرمایید.
      بلدرچین دماوند به تازگی دستگاه جوجه کشی داتیکس 5 را هم به بازار عرضه کرده است که برای علاقه مندان به تکثیر پرندگان زینتی بسیار مناسب است.

مشاوره رایگان