غذای نژادهای مختلف طوطی سانان

دسته : سایر پرندگان

طوطی ها از حیوانات خانگی بسیار محبوب هستند. در واقع این حیوانات بعد از سگ، گربه و خرگوش بیشترین طرف‌داران را در میان سایر حیوانات خانگی دارند. علت این موضوع نیز کاملاً مشخص است. طوطی ها ظاهری زیبا و رنگارنگ دارند و بسیار باهوش، دوست‌داشتنی سرگرم‌کننده و جذاب هستند. امکان نگهداری و مراقبت از آن ها چندان سخت و دشوار نیست و ارتباط گیری بسیار خوبی با انسان‌ها دارند. اگرچه مراقبت و نگهداری از طوطی ها بسیار ساده بوده اما این نوع حیوانات نیز مانند هر حیوان دیگری نیاز به تغذیه و رژیم مناسب دارند. بنابراین باید در مورد غذای طوطی اطلاعات کافی داشته باشید.

متأسفانه بیشتر طوطی ها به سوءتغذیه دچار می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که طوطی ها نیز مانند بسیاری از حیوانات نیازهای تغذیه‌ای پیچیده‌ای دارند. در واقع یک طوطی زمانی می‌تواند رژیم غذایی مناسبی داشته باشد که مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد ضروری و مهم برای بدن را به شکل متعادل دریافت نماید. اگرچه بسیاری از ما از غذای اصلی طوطی ها اطلاع کامل داریم اما متأسفانه نمی‌توانیم توازن و تعادل را در دریافت این مواد و خوراکی ها رعایت نماییم. در نتیجه حیوان خانگی را به امراضی نظیر کمبود ویتامین و مواد مغذی یا سوءتغذیه دچار می‌کنیم.

سوءتغذیه در طوطی ها با علائمی همچون بی حالی، کش دادن پر و… همراه است. در مواردی که این مشکل در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد، اختلال های شناختی و نارسایی اندام ها نیز نمایان می‌شود.

غذای اصلی طوطی ها چیست؟

ویتامین  A: ویتامین A برای سلامت شنوایی، بینایی، استخوان ها، رشد و ترمیم بافت ها مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر طوطی به کمبود ویتامین A  دچار شود، دارای پرهای پژمرده و پوسته شده خواهد بود. در صورت درمان نشدن، این علائم به شکل جدی تری بروز می‌کنند و مشکلاتی همچون عدم تولید مخاط در مجاری بینی، گلو و چشم و اشکال در تنفس به وجود می‌آورند.

ویتامین B: از جمله مواردی است که باید به‌عنوان غذای اصلی طوطی ها مورد استفاده قرار بگیرد. ویتامین B6، ویتامین B9 و ویتامین B12 از ضروری ترین ویتامین های گروه B برای تغذیطوطی هاست.  ویتامین های گروه B، طوطی را برای مقابله با مواقعی همچون جفت گیری و استرس قدرتمند می‌کند.

غذای اصلی طوطی ها

اجزای اصلی غذای طوطی سانان

اهمیت ویتامین D و کلسیم در تغذیه طوطی

 ویتامین D: از دیگر مواد  و خوراک اصلی مورد نیاز برای طوطی هاست. پوسته نرم تخم، منقار بزرگ شده و نرم، زانوی خم، شکستگی پر، تشنج و … از جمله مواردی هستند که کمبود ویتامین D را در طوطی به‌خوبی نشان می‌دهند. طوطی ها و سایر پرندگان نیز برای به دست آوردن ویتامین D می‌توانند از نور خورشید کمک بگیرند.

پرندگان از غدد خود روغن ترشح کرده و در زمان تمیزکاری پر، این روغن را بر روی تمام کت خود پخش می‌کنند. زمانی که این روغن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، نسبت به نور واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه باعث تولید ویتامین D می‌شود. پرندگانی که در محیط منزل نگهداری می‌شوند، از نور خورشید به شکل جزئی بهره‌مند می‌شوند. بنابراین ممکن است به کمبود ویتامین D دچار شوند.

کلسیم: کلسیم برای ساختار استخوا‌ن ها، منقار، بافت همبند و… اهمیت زیادی دارد. همچنین وجود این ماده بر خلق و خوی طوطی نیز تأثیر بسیاری دارد.

پروتئین: پروتئین نیز برای رشد ماهیچه ها و بافت های طوطی اهمیت زیادی دارد. طوطی هایی که در دریافت پروتئین مشکل دارند، در انجام سایر فعالیت های بدنی از جمله پرواز دچار نقص و ناتوانی می‌شوند.

بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین D، A، کلسیم و پروتئین در آجیل ها و دانه ها یافت می‌شود. بنابراین این آجیل ها و دانه ها می‌توانند به‌عنوان غذای اصلی طوطی ها مورد استفاده قرار بگیرند. دانه ها و آجیل ها می‌توانند منبع کاملی از ویتامین ها و مواد مغذی باشند.

غذای طوطی مناسب و مغذی

طوطی ها نیز مانند سایر حیوانات باید از تغذیه مناسب و به هنگام بهره‌مند شوند. در غیر این صورت به مشکلات بسیاری دچار می‌شوند و سلامتی آن ها به خطر می‌افتد. تغذیه مناسب طوطی ها بر حسب نوع نژاد متفاوت خواهد بود. بنابراین برای تغذیه هر طوطی باید از رژیم غذایی خاص آن کمک گرفت.

دانه ها و آجیل ها به‌عنوان غذای طوطی معرفی می‌شوند. این  نوع غذاها می‌توانند غذاهای مناسبی برای تأمین سلامتی طوطی باشند و کمبود مواد مغذی و غذایی را در این حیوانات به‌خوبی جبران کنند. با این وجود بهتر است علاوه بر آجیل ها و دانه ها از سبزیجات، میوه ها و غلات نیز در رژیم غذایی طوطی استفاده کرد. این کار برای برقراری یک رژیم متعادل و عالی جهت تغذیه طوطی ها انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که بیشتر غذای طوطی از غذاهای انسانی تشکیل شده، البته هر نوع غذای انسانی قابلیت تبدیل شدن به غذای طوطی را ندارد واقعیت این است که برخی از غذاها برای پرندگان زیان دارند.

آجیل ها و دانه ها به عنوان غذای طوطی ها

آجیل ها و دانه ها تقریباً اصلی‌ترین غذای طوطی را شکل می‌دهند. در واقع به کمک این مواد و خوراکی می‌توان یک‌چهارم رژیم غذایی طوطی را تأمین کرد. زمانی که از دانه ها دانه‌ها صحبت می‌کنیم، منظور جوی دوسر، ارزن، گندم سیاه و … است.

آجیل ها نیز دارای چربی بسیاری هستند. بنابراین باید به شکل متعادل مورد استفاده قرار بگیرند. به‌عنوان مثال اگر تخمه آفتابگردان بیش از حد متعادل مورد استفاده قرار بگیرد، برای طوطی ضرر خواهد داشت. چون این نوع دانه ها چربی فراوانی به همراه دارند. بیشتر آجیل ها با توجه به طعم متفاوتی که دارند، می‌توانند غذای بسیار خوشمزه‌ای برای طوطی ها باشند. بادام زمینی، فندق، گردو، پسته و بادام از آجیل های مفید برای  تغذیه طوطی هستند. البته این نوع آجیل ها باید با نسبت قابل توجه استفاده شوند.

غلات

غلات از دیگر مواردی است که به‌عنوان غذای طوطی مورد توجه قرار می‌گیرد. برنج قهوه‌ای، جو و کینوا از جمله غلات هایی هستند که برای  غذا دادن به طوطی کاربرد دارند.

میوه

میوه نیز در رژیم غذایی طوطی اهمیت زیادی دارد. البته برای اینکه رژیم غذایی طوطی را متعادل کنید، بهتر است میوه های ارگانیک  پخته شده را به طوطی بدهید. این میوه ها قبل از پختن باید به‌خوبی شسته شوند. هلو، سیب و انبه از جمله میوه هایی هستند که برای طوطی ها توصیه می‌شوند.

سبزیجات

سبزیجات نیز می‌توانند تأمین کننده خوبی برای مواد مغذی طوطی باشد. فلفل دلمه‌ای، هویج، اسفناج، کدو سبز، گوجه فرنگی، چغندر، مارچوبه، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و… از جمله سبزیجاتی هستند که می‌توانند به‌عنوان غذای طوطی مورد استفاده قرار بگیرند.

بهترین زمان برای تغذیه طوطی

بهترین زمان برای غذا دادن به طوطی صبح و عصر است. اگر ظرف غذا پس از گذشت یک ساعت همچنان خورده نشد، آن را بردارید.  آجیل ها نیز باید به شکل میان وعده به طوطی داده شود. آب تمیز از مواردی است که باید همواره در دسترس طوطی قرار داشته باشد.

بهترین زمان غذای طوطی سانان

زمان مناسب برای غذا دادن به طوطی ها

مواد و خوراک ممنوعه برای طوطی ها

  • الکل
  • آووکادو
  • ریواس
  • تاپیوکا
  • شکلات یا کاکائو
  • هسته های میوه
  • غذاهای فاقد چربی، غذاهای شور یا بسیار شیرین

غذای طوطی عروس هلندی

بخش اعظمی از رژیم غذایی طوطی عروس هلندی را دانه ها تشکیل می‌دهند. در واقع این پرندگان کوچک و جذاب می‌توانند درصد بیشتری از دانه ها را در رژیم غذایی خود نسبت به سایر طوطی ها داشته باشند. برای غذای عروس هلندی باید از یک ترکیب غذایی سرشار بهره‌مند شوید. اگر تمایل دارید این ترکیبات را در محیط منزل تهیه کنید، بهتر است در کنار ارزن از ترکیبات دیگری همچون تخم آفتابگردان، شاهدانه و کتان استفاده کنید.

غذادهی به طوطی عروس هلندی باید در سه وعده انجام شود. ضمن اینکه لبنیات باید از رژیم این نوع طوطی حذف گردد. واقعیت این است که طوطی عروس هلندی قادر به هضم لاکتوز نیست.

سبزیجات به‌ویژه سبزیجات برگ دار باید در برنامه غذایی طوطی عروس هلندی مورد استفاده قرار بگیرند. تغذیه عروس هلندی با این سبزیجات باید به شکل روز در میان انجام شود. همچنین این پرنده باید از میوه ها و انواع توت ها نیز یک بار در هفته تغذیه نماید. برای حفظ استخوان ها و سالم ماندن استخوان ها نیز باید به طور منظم به آن استخوان های ماهی مرکب (کاتل فیش) بدهید.

غذای طوطی عروس هلندی

غذای عروس هلندی

غذای فنچ

ارزن ریز به‌عنوان غذای فنچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزن دارای آهن، فسفر، پروتئین، ویتامینA ،  ویتامین B و … است. این غذا باید به شکل مداوم و روزانه به فنچ ها داده شود.

گشنیز، اسفناج، کاهو، جعفری، کرفس و… نیز غذای فنچ هستند. فنچ ها باید در هفته دو بار از سبزیجات بهره‌مند شوند. توجه داشته باشید که این سبزیجات باید بدون رطوبت و به شکل تمیز و شسته شده به فنچ ها داده شوند. در غیر این صورت، آن ها را به مشکلات روده‌ای و مرگ دچار می‌کنند.

پروبیوتیک ها نیز برای رفع بی اشتهایی فنچ ها در دوران رشد کارایی قابل توجهی دارند. هویج رنده شده، پرتقال، خیار و کدو نیز می‌تواند غذای فنچ ها را تشکیل دهد.

 برای جلوگیری از بیماری های روده‌ای در فنچ ها می‌توانید از عرق کاسنی و سرکه سیب کمک بگیرید. این مواد سم زدایی کبد و روده را به‌خوبی انجام می‌دهند. برای سم زدایی بدن فنچ، باید حدود دو قطره سرکه سیب را در آبخوری پرنده بریزید. این کار باید هر هفته انجام شود.

غذای فنچ

بهترین غذا برای فنچ ها

غذای قناری

تغذیه قناری نیز مانند سایر پرندگان اهمیت بسیاری دارد. برای این که بتوانید از حداکثر عمر قناری بهره‌مند شوید، باید رژیم و تغذیه مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. ارزن یکی از مواد غذایی است که برای بسیاری از پرندگان به‌عنوان غذای اصلی معرفی می‌شود. با این حال،ارزن غذای مناسبی برای قناری ها نیست. چون به‌شدت مکانیزم دفاعی بدن آن ها را در برابر سایر امراض و بیماری ها متزلزل می‌کند. در واقع به جای ارزن باید از مخلوط تخم کتان به‌عنوان غذای قناری استفاده نمایید. تخم کتان را با نام دانه قناری نیز می‌شناسند. این تخم ها از طبیعت گرمی برخوردار بوده و ترکیبات کربوهیدرات، انواع ویتامین ها و مواد مغذی را به همراه دارد.

 قناری ها می‌توانند در تمام سال از این ترکیب فوق‌العاده تغذیه کنند. برای تهیه مخلوط کتان باید از ۲۰ درصد بذرک، ۵۰ درصد تخم کتان، ۱۰ درصد هفت تخم بدون ارزن و ۲۰ درصد ماندا یا کلزا استفاده نمایید. این توازن و تعادل باید برای رسیدن به هدف مورد نظر و تأمین مواد مغذی قناری رعایت گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله غذای قناری را حتما مطالعه بفرمایید.

غذای قناری

غذای مناسب قناری

غذای مرغ عشق

مرغ عشق نیز مثل طوطی عروس هلندی علاقه زیادی به خوردن دانه ها دارد و به طور طبیعی دانه های زیادی می‌خورد، بنابراین مرغ عشق نسبت به سایر طوطی ها نسبت بیشتری از رژیم غذایی خود را از دانه ها به دست می‌آورد. البته برای تأمین غذای مرغ عشق با دانه ها، بهتر است ابتدا وزن پرنده خود را زیر نظر داشته باشید. اگر مرغ عشق با خوردن دانه ها دچار افزایش وزن شد، بهتر است مصرف دانه ها را محدود کنید.

برای تأمین غذای مرغ عشق باید یک غذای ترکیب پایه تهیه کنید. در واقع این غذای ترکیبی باید مکمل های تازه به همراه داشته باشد و یک وعده غذایی متعادل را تشکیل دهد. مرغ عشق نیز همانند طوطی های خاکستری آفریقایی، 20 تا 25 درصد از کالری دریافتی را از میوه و سبزیجات به دست می‌آورد.

تغذیه نامناسب مرغ عشق با علائمی همچون فلسی شدن پوست، مشکلات تنفسی و  ریزش پر نمایان می‌شود. بقولات، تیره گندمیان و دانه ها بهترین غذای مرغ عشق را تشکیل می‌دهند. در واقع ۵۰ درصد غذای مرغ عشق با این مواد و خوراکی ها تأمین می‌شود. در این میان ارزن یکی از مواردی  است که به‌عنوان غذای مرغ عشق بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت کاملاً پخته می‌تواند 5 درصد از رژیم غذایی مرغ عشق را به خود اختصاص دهند. در واقع این نوع مواد و خوراکی ها برای تأمین پروتئین مرغ عشق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غذای مرغ عشق

بهترین غذا برای مرغ عشق

جمع‌بندی در مورد غذای طوطی ها

طوطی ها مانند سایر حیوانات خانگی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. تغذیه و رژیم مناسب یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در مراقبت از این پرنده ها مورد توجه قرار می‌گیرد. آجیل ها و دانه ها، میوه، سبزیجات و غلات می‌توانند غذای مناسبی برای طوطی ها باشند. با این وجود برای تغذیه بهتر طوطی باید به نژاد و رژیم غذایی مورد نیاز آن توجه نمایید.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود