اهمیت تهویه در دستگاه جوجه کشی

دسته : اخبار سایت

لزوم تهویه در دستگاه جوجه کشی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در دستگاه جوجه کشی، تامین اکسیژن به منظور تنفس جنین طی مراحل رشد و تکامل در داخل تخم است. جنین در داخل تخم، تمام موارد مورد نیاز برای رشد به جز اکسیژن را در اختیار دارد که آن را هم از خارج و از طریق منافذ پوسته ی تخم دریافت می کند. در حقیقت این منافذ، گذرگاه تبادلات گازی جنین، مانند اکسیژن برای دم و دی اکسید کربن در بازدم است.

 دی اکسید کربن گازی خطرناک است که غلظت بالای آن می تواند در میزان جوجه دهی اثر بسیار منفی بر جای گذارد و در غلظت بیش از حد منجبر به مرگ جنین شود. حال اگر در ماشین جوجه کشی تهویه و یا عمل جا به جایی هوا صورت نگیرد و یا به صورت مطلوبی انجام نشود میزان دی اکسید کربن حاصل از بازدم جنین به سرعت افزایش یافته و موجب مرگ جنین می شود. تهویه در دستگاه ستر بسیار اهمیت دارد. میزان Co2 موجود در دستگاه ستر از 3/0 درصد نباید تجاوز کند. در واقع چنانچه مقدار Co2 به بیش از 5/0 درصد برسد تمام جوجه ها تلف شده و هچ به صفر می رسد.

عمل تهویه در ماشین های جوجه کشی را می توان بر سه اصل استوار دانست:

1-      تامین اکسیژن لازم به مقدار کافی

2-      گردش هوا و رطوبت در داخل دستگاه

3-      دفع دی اکسید کربن اضافی از محیط

هوای ماشین های جوجه کشی به طور طبیعی باید حاوی مقدار 21 درصد اکسیژن باشد. اهمیت میزان اکسیژن به حدی است که به ازای هر یک درصد افزایش مقدار اکسیژن در فضای ماشین جوجه کشی، یک درصد افزایش در جوجه دهی و در مقابل هر یک درصد کاهش میزان اکسیژن، 5 درصد نقصان در میزان بازده جوجه در پی دارد.

جنین در روزهای اول احتیاج به مقدار کمتری اکسیژن دارد ولی به مرور که رشد و تکامل پیدا می کند به همان نسبت هم احتیاج بیشتری به اکسیژن دارد از این رو باید تهویه هم بهتر انجام گیرد. تهویه در روزها و مراحل پایانی جوجه کشی به ویژه در سه روز آخر دوره جوجه کشی که جوجه ها شروه به نوک زدن پوسته و خروج از آن را می کنند بسیار مهم است.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

مشاوره رایگان