آموزش جوجه کشی در تابستان

دسته : آموزش جوجه کشی

کشور عزیزمان ایران به دلیل تنوع اقلیمی از آب و هوای متنوعی برخوردار است اما به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و بیابانی عمدتا شهرهای ایران در فصول تابستان دمای بالای 30 درجه را تجربه میکند که این دما در بسیاری از استان ها و شهرها به 40 درجه و در برخی به 50 درجه میرسد که در این شرایط تولید تخم نطفه دار برای جوجه کشی مستلزم صرف هزینه زیاد و استفاده از تجهیزات برودتی مناسب میباشد. هر تولید کننده جوجه یکروزه باید بداند که چه عواملی را میتواند رعایت کند تا در این فصل با مشکلات کمتری رو به رو باشد. در ادامه به بررسی دقیق تر در زمینه تولید تخم مرغ مناسب و آموزش جوجه کشی در تابستان پرداخته خواهد شد.

6 عامل مهم جوجه کشی در تابستان

1- تاثیر دمای هوا در جوجه کشی تابستان

2- تولید تخم نطفه دار در تابستان

3- خرید تخم نطفه دار در تابستان

4- تغذیه پرندگان در تابستان

5- محل قرار دادن دستگاه جوجه کشی

6- تنظیمات دستگاه جوجه کشی در تابستان

1- تاثیر دمای هوا در جوجه کشی تابستان

دمای هوا به صورت مستقیم بر روی پرندگان تاثیر گذار است بدین شکل که باعث کند شدن متابولیسم طبیعی بدن پرنده میشود در واقع پرنده تمایل به خورد و خوراک را از دست میدهد و دان کمتری مصرف میکند و مواد غذایی و ویتامین ها و املاح معدنی کمتری دریافت میکند. در تابستان تخمگذاری پرندگان به شدت کاهش میابد و همان تعداد نیز از کیفیت کمی برای جوجه کشی برخوردار هستند و معمولا دیده میشود که تعداد تخم مرغ های بی نطفه زیاد شده و یا جنین های مرده داخل تخم مرغ ها زیاد دیده میشود و یا تخم مرغ ها در بین دوران جوجه کشی رشدشان متوقف میشود و میمیرند یا دیده میشود که جوجه ها کامل شده اند اما در زمان به دنیا آمدن توانایی خارج شدن از تخم مرغ را ندارند.

تاثیر دمای هوا در جوجه کشی تابستان

2- تولید تخم نطفه دار در تابستان

همانطور که در قبل اشاره کوتاهی شد تولید تخم نطفه دار در تابستان مستلزم صرف هزینه های و زیادی میباشد که یکی از آنها هزینه برق مصرفی است. با توجه به گران بودن برق و مصرف بالای سیستم های سرمایشی، استفاده از تجهیزات برودتی در تولیدی های کوچک و متوسط برای تولید تخم نطفه دار صرفه اقتصادی نداشته و در نتیجه تولید کنندگان با مشکل افزایش هزینه ها روبرو هستند. ضمن این که در این فصل از سال چون نگهداری تخم مرغ با مشکلاتی مواجه است قیمت تخم نطفه دار هم کمتر از فصول دیگر است . به همین دلیل تولید کنندگان در این شرایط تصمیم بر این میگیرند که تولید را متوقف و اصطلاحا پرندگان را تولک ببرند.

در برخی از استان ها و شهرها به دلیل بهتر بودن وضعیت آب و هوایی در تابستان این مشکلات کمتر است اما باید در نظر داشت که چون از زمان شروع تخمگذاری پرندگان (معمولا اواخر زمستان) 4 الی 5 ماه میگذرد قطعا مرغ ها قدرت جسمانی ماه های اول را ندارند و بعد از گذشت این مدت از تخمگذاری بنیه جسمانی خود را از دست خواهند داد و به مرور از کیفیت تخم های گذاشته شده کم میشود. نتیجه اینکه اگر شما در منطقه ای زندگی میکنید که هوای خیلی گرمی ندارید باید در نظر داشته باشید که بعد از مدتی از شروع تخمگذاری پرنده ی شما نیاز به استراحت دارد تا بتواند بنیه از دست رفته خود را به دست آورد و خود را برای تخمگذاری دوباره آماده کند.

عزیزان تولید کننده ای که پرندگان خود را در شرایط مصنوعی سالن نگهداری میکنند نیز باید بعد از گذشت مدتی از زمان تخمگذاری، پرندگان را تولک ببرند تا در نوبت بعدی از راندمان جوجه درآوری بالایی بهره مند گردند.

تولید تخم نطفه دار در تابستان

3- خرید تخم نطفه دار در تابستان

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل داده شد باید در نظر داشت که خرید تخم نطفه دار در تابستان هم با مشکلات ذکر شده روبرو است. در مجموع جوجه کشی در تابستان با راندمان پایین تر از فصول دیگر مواجه است اما کاری غیر ممکن نیست. دانستن نکاتی در خرید تخم نطفه دار به شما کمک میکند که در این فصل جوجه کشی بهتری داشته باشید.

برای مثال، خرید تخم نطفه دار از شهرهایی که نسبتا هوای خنکی دارند برای جوجه کشی مناسب تر است. البته باید به مشکلاتی که در این نوع خرید وجود دارد اشاره کنیم و آن اینکه ارسال تخم نطفه دار از استانی به استان دیگر معمولا با اتوبوس انجام میشود که مشکل اصلی آن در طولانی بودن مسیر، پرتاب شدن کارتن تخم مرغ ها در انبارها، ماندن در هوای گرم در مسیر و در صندوق اتوبوس و… البته خرید تخم نطفه دار از مرغدارانی که شرایط سالنی دارند بهتر است به این دلیل که مرغداران در این حالت، نکاتی از قبیل دمای محیط و تغذیه پرندگان را بیشتر رعایت میکنند. به شرط آنکه مرغداران تخم مرغ نطفه دار را از زمانی که جمع آوری میکنند تا به فروش برسانند کمتر از یک هفته گذشته باشد و تخم مرغ ها را در جایی نگهداری کنند که خنک باشد تا قبل از رسیدن به دستگاه جنین رشد خود را شروع نکرده باشد.

4- تغذیه پرندگان در تابستان

زمانی که شما طیور را به شکل سنتی نگهداری می کنید به صورت طبیعی پرندگان در اکثر نقاط با کمی تقدم و تاخر از نظر فصلی در اسفند و فروردین ماه شروع به تولید تخم میکنند و هرچه زمان تولید طولانی تر میشود پرنده ها ضعیف تر و بنابراین کیفیت تنها پایین تر می آید . شما تصور کنید وقتی یک مرغ طی سه ماه هفتاد عدد تخم گذاشته باشد که هر عدد از آن ها حدود پنجاه گرم وزن دارد یعنی یک مرغ در مدت سه ماه حدود دو برابر وزن خود را تولید کرده این مثال به شما نشان می دهد که شما برای این که تولید خوب و در جوجه کشی هچ مناسب داشته باشید چقدر از نظر مواد غذایی (پروتئین ها ، مواد معدنی ، ویتامین ها) باید به پرنده ها رسیدگی کنید بنابراین از همان روز  اول این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهید و برای پرنده های مولد خود تغذیه مناسب در نظر بگیرید.

تغذیه پرندگان در تابستان

5- محل قرار دادن دستگاه جوجه کشی در تابستان

انتخاب محل مناسب برای دستگاه جوجه کشی یکی از عوامل جوجه کشی بوده و تاثیر مستقیم بر میزان هچ شما دارد. دمای اتاقی که شما برای دستگاه جوجه کشی انتخاب میکنید باید حتما کمتر از 30 درجه باشد و هرچه از این دما پایین تر باشد شرایط بهتر خواهد بود. زمانی که دمای محیط بیش از 30 درجه باشد و هرچه به دمای داخل دستگاه نزدیک شود، اختلاف فشار بین داخل دستگاه و بیرون کم میشود و در نتیجه سیرکوله طبیعی از بین میرود و اگر فن تهویه دستگاه کار نکند اکسیژن رسانی به داخل دستگاه انجام نمیشود و ایجاد تلفات میکند. پس حتما باید دستگاه جوجه کشی در جایی قرار بگیرد که کولر داشته باشد تا مشکلات ذکر شده پیش نیاید. عمدتا دلیل نوسانات دما و بالارفتن دمای دستگاه جوجه کشی در این فصل به دلیل گرم بودن دمای محیط است و بسیاری از کاربران دستگاه ها را در جای غیر استاندارد نگهداری میکنند و بسیار دیده شده که دمای محیط جوجه کشی از دمای تنظیم شده در دستگاه جوجه کشی بالاتر است و این امر باعث از بین رفتن جنین در تخم مرغ میشود. دمای استاندارد محیط برای دستگاه جوجه کشی بین 22 الی 30 درجه میباشد. رعایت این دما برای جوجه کشی ضروری است.

6- تنظیمات دستگاه جوجه کشی در تابستان

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل داده شد باید دانست که تنظیم دما و تنظیم تهویه در تابستان از نکات ضروری در امر جوجه کشی است. خصوصاً تنظیم منوی تهویه که از اهمیت بیشتری برخوردار است به این دلیل که با وجود سیستم های سرمایشی از قبیل کولرها و… باز هم در ساعاتی از روز دمای محیط به 30 درجه و حتی بالاتر از این دما میرسد که در این صورت اختلاف فشار کم شده و هوای تازه کمتر وارد دستگاه میشود. باید در نظر داشت که در این شرایط انجام تنظیم عدد تهویه ضرورت خاصی دارد و حتما باید انجام شود. در خصوص تنظیم دما پیشنهاد میگردد دمای دستگاه جوجه کشی در تابستان حدود 5/37 تنظیم شود.

با توجه به اهمیت انجام تهویه در دستگاه های جوجه کشی نیاز به توضیح است که در فصولی که هوا خنک است پیشنهاد میشود عدد تهویه 5/0 درجه بالاتر از عدد دما تنظیم شود. برای مثال اگر دمای دستگاه 7/37 تنظیم شده باشد باید عدد تهویه روی 2/38 باشد. اما در فصول گرم پیشنهاد میشود عدد تهویه 3/0 بالاتر از دمای تنظیم شده روی دستگاه قرار گیرد که با این حساب اگر دمای دستگاه روی 5/37 باشد باید عدد تهویه روی 8/37 تنظیم شود.

با توجه به ضرورت انجام تهویه در دستگاه های جوجه کشی، شرکت بلدرچین دماوند سالهاست که با طراحی 2 نوع تهویه در سیستم کنترل دستگاه های جوجه کشی کار را برای کاربران محترم خود آسان کرده که عبارتند از:

1- تهویه اضطراری: که به آن اشاره کردیم

2- تهویه ساعتی: که در منویی مخفی قرار دارد و در کارخانه شرکت بلدرچین دماوند تنظیم شده است و نیازی به تغییر توسط کاربر ندارد. البته در شرایط خاص و در صورت تشخیص گروه خدمات پس از فروش شرکت بلدرچین دماوند این تنظیم روی دستگاه کاربران عزیز انجام خواهد شد.

تنظیمات دستگاه جوجه کشی در تابستان

4 نکته مهم جوجه کشی در تابستان

1- اگر قصد جوجه کشی در تابستان را دارید، باید جای خنکی را برای پرنده های خود در نظر بگیرید و مخصوصا در ساعات گرم فصل پرنده ها در محیط بسته ای که توسط هواکش و پد های خنک کننده تجهیز شده اند نگه داری کنید .

2- در اثر گرما پرنده ها کمتر غذا میخورند و میل به جفت گیری کمتری دارند بنابراین از غذا هایی که ویتامین و املاح معدنی بیشتری دارند استفاده کنید .

3- دادن غذا را به ساعاتی موکول کنید که هوا خنک تر است مانند صبح های زود و شب ها که    پرنده ها میل بیستری به خوردن دارند .

4- تخم ها را زود تر جمع آوری کنید و در جای خنک نگه داری کنید و اگر قصد حمل و نقل تخم ها را دارید در ساعاتی که هوا خنک تر است آن را انجام دهید و احتیاط بیشتری در حمل و نقل صورت بگیرید و چون دمای تخم ها بالا تر است تخم ها کمی شل تر هستند و احتمال جدا شدن نطفه خواهد شد .

اگر برای شما امکان مهیا کردن شرایط گفته شده وجود ندارد بهتر است در اوج گرما پرنده ها به لک ببرید تا تخم گذاری نکنند .

چگونه پرنده های خود را به لک ببرید؟

را حت ترین راه برای این کار تغذیه است . در این قسمت برعکس زمان تخم گذاری غذا های کم پرونئین است شما می توانید از مقدار بیشتر سبوس و مواد معدنی و کلسیمی بیشتر استفاده کنید مخصوصا در هفته اول .

روش  بعدی دادن غذای کمتر است است . فرضا اگر شما در شرایط تخم گذاری صد و ده گرم غذا می دهید در هفته اول هفتاد گرم و در هفته های بعدی کم کم مقدار دان را افزایش دهید و این افزایش چهار تا پنج هفته زمان ببرد تا به وزن قبلی برگردد .

وقتی لک را شروع می کنید و غذای پرنده را کم می کنید بهتر است خاموشی را هم افزایش دهید و به حدود نه تا ده ساعت برسانید و با افزایش غذا از هفته اول به بعد روشنایی را هم زیاد کنید .

تو لک رفتن با عث می شود تا پرنده ها فرصت بازسازی داشته باشند و قوای از دست رفته را بازیابی کنند و شما هم به راحتی می توانید از گرمای تابستان که باعث کم شدن کمی و کیفی تولید شماست به راحتی عبور کنید و پس از آن پرنده ها از نظر تولید تخم و هچ به آمار های خوب و خیلی بالاتری برسند و شما هم رضایت مندی بیشتری را احساس کنید .

اگر قصد جوجه کشی در تابستان را ندارید و میخواهید در زمستان این کار را انجام دهید پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش جوجه کشی در زمستان را مطالعه کنید.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

9 خرداد 1400

سلام
با توجه به شرجی شدن هوا در مازندران و با لا رفتن رطوبت داخل دستگاه ، چگونه رطوبت را پایین بیاوریم.
با تشکر

    9 خرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    می توانید از کولرگازی برای کاهش میزان رطوبت اتاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد استفاده کنید.

24 فروردین 1399

چه عاملی ممکن است سوکت یا فیش اصلی که برق را از آدابتور به دستگاه متصل میکند بیش از حد داغ بشود و باعث خرابی دستگاه و خود فیش و ذوب شدن پلاستیک آن بشود

    1 شهریور 1399

    سلام دوست عزیز
    جریان برق بالا و بیش از حد میتواند عامل این اتفاق باشد. البته ظاهرا دستگاه شما، ساخت شرکت بلدرچین دماوند نیست؛ چون دستگاه دماوند آدابتور ندارد و مستقیم از برق 220 ولت استفاده میشود.