آموزش جوجه کشی اردک

دسته : اردک

جوجه کشی اردک ترفند و نکاتی دارد. اگر به دنبال کسب سود از جوجه کشی اردک هستتید در ابتدا لازم است تا با این نکات ضروری آشنا شوید. در این مقاله 8 تا از مهم ترین توصیه ها و ترفندها را به شما می گوییم.

از گذشته تا کنون پرورش و نگهداری اردک مورد علاقه کشاورزان و روستائیان بوده است. هم اکنون در روستاهای ایران بخصوص در شمال سواحل دریا، روستائیان علاقه زیادی به نگهداری نژاد های محلی اردک نشان می دهند؛ که به صورت طبیعی و آزاد پرورش داده می شوند. برای نگهداری اردک احتیاجی به جایگاه های مفصل مانند مرغ نیست، بلکه می توان آن ها را به آسانی در چراگاه های طبیعی و حتی با گیاهانی که در آب می رویند پرورش داد. در این مقاله قرار است که بیشتر در این مورد و نحوه جوجه کشی اردک و تکثیر آن ها صحبت کنیم.

چه اردک هایی برای جوجه کشی بهتر هستند؟

اردک هایی که برای تهیه تخم جوجه کشی از آن ها استفاده می شود باید بدنشان طویل و عمیق و پهن باشد و زود به سن بلوغ برسند.

در نژادهای گوشتی آن هایی که دارای جناغ سینه پهن هستند تمایل به ذخیره چربی در بدن دارند. اردک هایی که تخم آن ها کم و خاصیت نطفه داری و جوجه در آوریشان ضعیف است و سن گله از نظر نتیجه جوجه کشی در خور توجه است.

فیلم آموزش جوجه کشی اردک

ویژگی های تخم نطفه دار مناسب جوجه کشی اردک

برای این که نتیجه جوجه کشی اردک مناسب باشد باید سعی کرد تخم جوجه کشی از گله ای جمع شود که زیاد جوان یا مسن نباشد. هم چنین جیره غذیی آن ها از نظر پروتئین و املاح و ویتامین ها کاملا غنی باشد . وزن تخم در نژادهای مختلف اردک معمولا در بین ۶۰ – ۸۰ گرم و حتی بیشتر است .

از تخم های زیاد درشت و یا ریز ، نباید برای جوجه کشی اردک استفاده نمود. تخم جوجه کشی هر چه تازه تر باشد نتیجه بهتر است. از این رو باید حتی الامکان از تخم مرغ های کهنه استفاده نکرد. تخم مناسب برای جوجه کشی، باید دارای قالب مخصوص به خود بوده و کاملا تمیز باشد و از تخم های کثیف و آلوده نباید برای جوجه کشی استفاده کرد.

جفت گیری در اردک برای جمع آوری تخم جوجه کشی معمولا به صورت گله ای صورت می گیرد. اغلب این روش سبب هم خونی می شود و خاصیت جوجه درآوری را کاهش می دهد. در این گونه موارد می توان قبل از این که هم خونی شدید شود از آمیخته گری با نژادهای دیگر استفاده نمود. با رکوردگیری به طریقه لانه های تخم گذاری محبوس کننده ( trap nesting ) و جفت گیری لانه ای بهترین فامیل ها را شناخت و مورد استفاده قرار داد.

جوجه کشی اردک اسرائیلی

اردک اسرائیلی با نام های اردک موسکویی یا اردک روسی هم شناخته شده است. که بر خلاف اسم خودش مربوط به آمریکای جنوبی ، کشور برزیل و مکزیک است که بعد ها توسط بازرگانان به کشور های دیگر راه یافتند. گوشت اردک به دلیل چربی کمی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است. این اردک ها بسیار کمیاب هستند. پیشنهاد میکنیم مقاله خواص گوشت اردک را مطالعه کنید.

برای جوجه کشی اردک اسرائیلی باید تخم نطفه دار یا گله مولد آن ها را خریداری کرد. دوره جوجه کشی این اردک ها حدود 34 الی 37 روز زمان می برد . دمای مناسب جوجه کشی در دوران ستر 37/5 و رطوبت مناسب 65 درصد است و در دوره هچر نیز دما را باید به 37/2 درجه و رطوبت را به 75 درصد برسانید.

جوجه کشی اردک اسرائیلی

آموزش جوجه کشی اردک نژاد اسرائیلی

تفاوت جوجه کشی اردک نژاد گوشتی و تخم گذار

نژادهای اردک گوشتی معمولا تخم شان کم است از این رو تمام تخم های گذارده شده برای جوجه کشی به کار می رود و کم تر به عنوان خوراکی از آن ها استفاده می شود.

در نژادهای تخم گذار که تولید تخم زیاد است باید تخم ها از نظر شکل ظاهر دستچین شود و بهترین آن ها برای جوجه کشی نگه داری و بقیه برای خوراک به مصرف می رسد .

در نژادهای تخم گذار اردک مانند مرغ معمولی تخم گذاری در تمام سال انجام می گیرد. از این رو همیشه و در تمام فصول می توان از آن ها برای جوجه کشی استفاده نمود.

در نژادهای گوشتی تولید تخم مرغ کم و اغلب تخم گذاری در پاییز و زمستان انجام می گیرد و در اواخر بهار و تابستان اردک ها تو لک رفته و عمل تخم گذاری تقریبا قطع می شود. از این رو در نژادهای گوشتی جوجه کشی تقریبا در اوایل بهار و پاییز صورت می گیرد.

جوجه کشی اردک در موسسات بزرگ چگونه است؟

در موسساتی که پرورش اردک به طور وسیع و در شرایط صنعتی صورت می گیرد ، برای تهیه جوجه اردک ناگزیر به جوجه کشی اردک به صورت مصنوعی هستند . جهت تهیه تخم اردک های نطفه دار برای جوجه کشی اردک باید در گله به تعداد معین ، اردک ماده و نر نگه داری کرد . درصد نطفه داری در اردک ها معمولا خوب است برای این که بهترین نتیجه از نظر تهیه تخم های نطفه دار که مناسب برای جوجه کشی باشند به دست آید معمولا به ازای هر ۵ تا ۶ اردک ماده یک اردک نر در گله رها می کنند.

جوجه کشی اردک در روستاها

در روستاها و مزارع کوچک برای عملیات جوجه کشی اردک به صورت طبیعی از اردک ماده کرچ یا مرغ کرچ استفاده می شود. به این منظور برای هر اردک یا مرغ کرچ بسته به جثه و نژاد و فصل ۱۰ الی ۱۵ تخم نطفه دار در نظر گرفته می شود. اردک ماده معمولا در موقع خوابیدن در روی تخم ها مواظبت زیادی از آن ها نمی کند. از این رو نتیجه جوجه کشی اردک اغلب پایین است.  برای رفع این اشکال اغلب روستائیان از مرغ کرچ برای این منظور استفاده می کنند

در شرایط صنعتی برای تولید جوجه اردک از دستگاه جوجه کشی استفاده می شود . این ماشین ها ممکن است برقی یا  نفتی ، بزرگ یا کوچک باشند . شرایط ماشین به طور کلی شبیه به ماشین هایی است که برای جوجه کشی در مرغ معمولی به کار می رود . از نظر حرارت تفاوت چندانی ندارد ولی برای جوجه کشی اردک احتیاج به رطوبت بیشتری است . از این رو باید رطوبت ماشین را به طریق مناسبی افزایش داد.

جوجه کشی اردک به صورت طبیعی

سیستم های غیر متراکم نیز به طور متداول برای پرورش جوجه اردک استفاده می شوند. در جوجه کشی اردک به صورت طبیعی معمولا اردک ها در شالیزار های برنج به طور مداوم مراقبت میشوند. اردک های ماده کرچ شده نیز تا تبدیل شدن تخم های نطفه دار به جوجه روی تخم ها میخوابند. جست و جوی غذا توسط اردک ها نقش مهمی در جمع آوری حشرات ایفا می کند، پرندگان در اوایل صبح از غلات تغذیه کرده و در حلول شب جهت محافظت از شکارچی ها، در جایگاه بسته قرار می گیرند.

جوجه کشی اردک به صورت طبیعی

جوجه کشی اردک به صورت طبیعی چگونه است؟

فصل کرچ شدن اردک

فصل بهار مناسب برای کرچ شدن اردک ها است. به وسیله برنامه نوری مناسب در همه فصول می توان اردک ها را مجبور به تخم گذاری و کرچ شدن کرد. یعنی بر مکانیسم تخم گذاری اردک ها دست برد تا آن ها فکر کنند در فصل بهار به سر می برند. هم چنین می توان دوره تو لک بودن اردک ها را کوتاه کرد و از این طریق تولید تخم گذاری بیشتر می شود. استفاده از نور مصنوعی در سالن تخم گذاری برای 2 هفته یا بیشتر قبل از تخم گذاری برای تنظیم تخم گذاری مورد نیاز است.

جوجه کشی اردک با دستگاه جوجه کشی

در جوجه کشی اردک با دستگاه 4 اصل بسیار حائز اهمیت است : دما ، رطوبت ، تهویه و چرخش . دما در دستگاه جوجه کشی باید برای تخم اردک در ستر 5/37 درجه سانتی گراد و در هچر 3/37 درجه سانتی گراد باشد. رطوبت ماشین جوجه کشی برای اردک بیشتر از رطوبت مورد نیاز برای تخم مرغ است. هم چنین رطوبت در دوران هچر باید بیشتر از ستر باشد. برای این کار تخم اردک ها را در جهت عمودی به صورتی که نوک تخم ها رو به پایین باشد می خوابانند و روزانه حداقل باید 4 بار گردش داشته باشد. در دستگاه هایی که فاقد رطوبت ساز هستند برای اینکه در روز های آخر رطوبت را بالا ببرید می توانید از آبپاشی استفاده کنید.

جوجه کشی اردک با دستگاه

در طی مرحله جوجه کشی اردک می توان تخم های بدون نطفه یا نطفه مرده را تشخیص داد و از دستگاه خارج کرد. زیرا باقی ماندن آن ها در ماشین سبب آلودگی ماشین شده و برای تخم های جنین دار خطرناک است. این عمل توسط بازرسی تخم ها در برابر نور (نوربینی یا کندلینگ) انجام می گیرد.

ماشین جوجه کشی را باید قبل از هر دوره جوجه کشی ضد عفونی کرد. برای این منظور باید تمام وسایل را شست و به مواد ضد عفونی کننده آغشته کرد. برای تهیه ضدعفونی کننده میتوانید به صفحه ضدعفونی کننده دستگاه جوجه کشی که تولید شرکت بلدرچین دماوند است مراجعه کنید.

غذای اردک ها در زمان جوجه کشی

اصلی ترین غذاها در زمان جوجه کشی شامل مکمل ها ، اسید های آمینه ، املاح ، و ویتامین هاست.

پودر شیر، صدف، پودر گوشت، سنگ آهک، سویا، گندم ذرت در جیره غذایی اردک اهمیت بالایی دارد که میزان آن برای اردک های تخم گذار باید رعایت شود. جیره غذایی در اردک های تخم گذار بسیار متفاوت با اردک های گوشتی است.

فرم فیزیکی غذا به صورت آردی و پلت است. از نظر بهداشتی بیشتر پرورش دهندگان علاقه مندند که از روش ساچمه شده ( پلت ) غذا را در اختیار اردک قرار دهند ؛ هم چنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است؛ زیرا غذای اردک کمتر ریخت و پاش می شود ، از این رو سبب کاهش هزینه های مربوط به غذا میشود.

8 نکته مهم در مورد جوجه کشی اردک

1- اگر قصد ذخیره تخم های جوجه کشی را دارید، باید تخم ها را در سردخانه در دمای ۱۵-۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری نمود.

2- اگر تخم ها کمتر از ۳ روز در سردخانه بمانند نیازی به چرخش تخم ها نیست. در غیر این صورت حداقل روزی ۱ بار چرخانده شوند.

3- اگر تخم ها بیشتر از ۱ هفته نگهداری شوند باروری تخم ها کاهش می یابد. کاهش رطوبت انبار نیز باعث کاهش جوجه درآوری می گردد.

4- طول دوره جوجه کشی در همه اردک ها ۲۸ روز ولی در اردک مسکوی ۲۵-۳۲ روز است. دمای مورد نیاز درون دستگاه جوجه کشی در هفته اول۳۹،  در هفته دوم ۳۸/۲، در هفته سوم ۳۷/۸  و در هفته چهارم ۳۷/۵ درجه سانتی گراد می باشد.

5- رطوبت در ستر ۷۵-۷۰ درصد و در هچر ۸۵-۸۰ درصد می باشد. رطوبت برای اردک به مراتب بیشتر از از رطوبت مورد نیاز تخم مرغ است. تخم اردک در ستر باید ۴ بار در روز چرخانده شود ولی در هچر نیازی به چرخاندن نیست اما باید رطوبت را افزایش داد.

6- در روز ۵ – ۴ می توان تخم های غیر بارور و جنین مرده را مشخص و از دستگاه خارج نمود. (عمل کندلینگ) تخم های سالم به صورت لکه سیاه در بالای تخم و نزدیک اتاقک هوایی دارای انشعابات عروقی است .

7- اگر جنین به غشای پوسته چسبیده باشد و انشعاب عروقی نباشد مرگ جنین رخ داده است. همچنین اگر در هنگام کندلینگ تخم در برابر نور به صورت روشن و بدون لکه باشد تخم بدون نطفه خواهد بود.

8- انجام دادن عمل کندلینگ به این خاطر است که تخم های بدون نطفه و جنین مرده تولید گاز های مضر و آلودگی می کنند و خطر انفجارشان هم زیاد است که این عمل باعث بهبود وضعیت تخم های سالم می گردد.

سوالات متداول

چه اردک هایی برای جوجه کشی بهتر هستند؟

اردک هایی که برای تهیه تخم جوجه کشی از آن ها استفاده می شود باید بدنشان طویل و عمیق و پهن باشد و زود به سن بلوغ برسند.

برای این که نتیجه جوجه کشی اردک مناسب باشد باید سعی کرد تخم جوجه کشی از گله ای جمع شود که زیاد جوان یا مسن نباشد. هم چنین جیره غذیی آن ها از نظر پروتئین و املاح و ویتامین ها کاملا غنی باشد . وزن تخم در نژادهای مختلف اردک معمولا در بین ۶۰ – ۸۰ گرم و حتی بیشتر است

برای جوجه کشی اردک اسرائیلی باید تخم نطفه دار یا گله مولد آن ها را خریداری کرد. دوره جوجه کشی این اردک ها حدود 34 الی 37 روز زمان می برد . دمای مناسب جوجه کشی در دوران ستر 5/37 و رطوبت مناسب 65 درصد است و در دوره هچر نیز دما را باید به 2/37 درجه و رطوبت را به 75 درصد برسانید.

در روستاها و مزارع کوچک برای عملیات جوجه کشی اردک به صورت طبیعی از اردک ماده کرچ یا مرغ کرچ استفاده می شود. به این منظور برای هر اردک یا مرغ کرچ بسته به جثه و نژاد و فصل ۱۰ الی ۱۵ تخم نطفه دار در نظر گرفته می شود

فصل بهار مناسب برای کرچ شدن اردک ها است. البته به وسیله برنامه نوری مناسب در همه فصول می توان اردک ها را مجبور به تخم گذاری و کرچ شدن کرد.

در جوجه کشی اردک با دستگاه 4 اصل بسیار حائز اهمیت است : دما ، رطوبت ، تهویه و چرخش . دما در دستگاه جوجه کشی باید برای تخم اردک در ستر 5/37 درجه سانتی گراد و در هچر 3/37 درجه سانتی گراد باشد.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

8 فروردین 1400

سلام مهندس میخام تخم اردک پروازی داخل دستگاه بزارم لطفا مراحل دما و رطوبت راهنمایی کنین

    14 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    برای جوجه کشی اردک پروازی دما را در دوران ستر و هچر 37.5 درجه قرار دهید و رطوبت در زمان ستر 60 تا 65 درصد و در زمان هچر 75 تا 80 درصد باشد.

5 تیر 1399

سلام ببخشید من تخم اردک رو گذاشتم زیر پای مرغ می خواستم بدونم بعد از 28 روز باید تخم مرغ رو خودمون بشکنیم یا خودش میاد بیرون

    25 مرداد 1399

    سلام دوست عزیز
    پس از پایان دوره جوجه کشی، خود جوجه اردک ها از تخم خارج میشوند و نیاز نیست شما کاری انجام دهید.

6 بهمن 1398

سلام چرا جوجه ها موقع بیرون اومدن از تخم میمیرن ؟
تخم رو نوک میزنن ولی بعد از یک روز که نمیتونن بیرون بیان میمیرن بعضیاشون !

    1 آبان 1399

    سلام دوست عزیز
    برای این که بتوانیم راهنمایی درست و دقیق در اختیار شما قرار دهیم نیاز هست تا شما توضیحاتی بیشتری بفرمایید. لطفا در ساعات کاری با واحد پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید.
    تلفن تماس: 021779554551

5 دی 1398

با سلام
برای اردک روسی چه مدت زمان ستر هست و کی تخم ها باید به هچر بروند
دما در هچر چقدر باید باشد؟
مرسی مچکر

    1 آبان 1399

    سلام دوست عزیز
    زمات جوجه کشی اردک روسی در ستر 31 روز و 3 روز هم هچر است. دمای ستر 37.5 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصد انتخاب کنید و زمان هچر دما 37.2 درجه سانتیگراد و رطوبت 70 درصد باشد.

15 اردیبهشت 1398

با سلام. میخواستم بدونم آیا لازم هست که تخم اردک رو در دوره ی جوجه کشی آب پاشی کرد؟

    1 آبان 1399

    سلام دوست عزیز
    خیر نیازی به آب پاشی تخم نطفه دار اردک نیست.

13 فروردین 1398

من 7 تا تخم بزرگ که الان فهمیدم تخم اردک بودن اول اسفند به دستم رسید.تو دستگاه گذاشتم.همه اون هفتا رو 7 روز یه بار تست کردن همه سالم بودن و درحال تشکیل اما در 1 فروردین وقتی تخم ها در حالت ستر بودن یکی از تخم ها تیک زد اما بقیه تخم ها همه در مراحل اخر خفته شده بودند.چون اردک تنها بود اون رو کنار جوجه مرغ ها قرار دادم.حالا من با این ادرک تنها چه کنم!؟

    1 آبان 1399

    سلام دوست عزیز
    مشکلی وجود ندارد و جوجه اردک ها میتوانند با همان جوحه مرغ ها بزرگ شوند.

14 اسفند 1397

سلام اردک چند ماهگی به تخم میاد؟

    1 آبان 1399

    سلام دوست عزیز
    اردک ها معمولا در سن 5.5 تا 6 ماهگی شروع به تخمگذاری میکنند. البته تغذیه و فصل در تقدم و تاخر این تاریخ موثر است.

مشاوره رایگان