نگهداری مرغ مینا

دسته : سایر پرندگان

افرادی که اهل نگهداری از پرنده در منزل هستند، می دانند که نگهداری مرغ مینا چقدر سرگرم کننده و هیجان انگیز است. یکی از پرنده های پرشور و بامزه برای نگهداری در منزل، مرغ مینا است. یکی از ویژگی های بامزه مرغ مینا این است که می تواند صدای انسان را با همان تن و با همان لحن تقلید کند و مانند انسانها صحبت کند. به دلیل استعداد و هوش فراوان این پرنده، مرغ مینا از قدیم تا به حال، یکی از پرندگان محبوب در میان انسانها و مخصوصا افراد ثروتمند بوده است. در این نوشته می خواهیم درباره ویژگی های مرغ مینا با شما صحبت کنیم و خوشحال می شویم که تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

با ویژگی های مرغ مینا بیشتر آشنا شوید

مرغ مینا، ظاهر جذابی دارد و در راسته گنجشک سانان قرار می گیرد. مینا پرنده ای آسیایی است که به کلاغ شباهت زیادی دارد. رنگ پرهای این پرنده سیاه بوده و درخشش خاصی دارند. در میان پرهای مینا، می توان رنگ نقره ای و سفید را نیز مشاهده کرد. منقار مینا و پاهای این پرنده زرد است و در کل ظاهرش با سایر پرنده ها متفاوت است. بیشتر مرغ های مینا، در کنار چشمشان یا در پشت گردنشان طرحها و خطوط زردرنگی دارند.

ویژگی های مرغ مینا

این پرنده جذاب و کوچک، بیش از 8 گونه مختلف دارد که مرغ مینای معمولی و مینای گوشواره ای، از معروف ترین مرغهای مینا هستند. مرغ مینا، پرنده اجتماعی است که قدرت یادگیری بالایی دارد. توانایی فوق العاده در تقلید صدا باعث شده است که مرغ مینا به عنوان بهترین پرنده سخنگو در جهان شناخته شود. شاید برایتان جالب باشد که توانایی تقلید صدای مرغ مینا، حتی از طوطی نیز بهتر است.

نگهداری مرغ مینا در خانه

اگر مرغ مینا را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اید، بهتر است با روش نگهداری مرغ مینا در خانه آشنا شوید تا بتوانید بهترین شرایط را برای زندگی این پرنده فراهم کنید. در مرحله اول، لازم است به دنبال قفس مناسب برای مینای خود بگردید. عرض قفس مرغ مینا باید حداقل بین 90 تا 120 سانتی متر باشد. ارتفاع و طول قفس مرغ مینا هم بهتر است تقریبا 100 سانتی متر باشد. در قفس مرغ مینا، باید وسایل بازی مناسب و نشیمنگاه های محکم وجود داشته باشد. اگر قفس مرغ مینا مناسب و راحت باشد، مشاهده می کنید که مرغ مینا به راحتی با شرایط قفس کنار می آید و به خوبی زندگی می کند.

نگهداری مرغ مینا در خانه

انتخاب غذای مرغ مینا

تغذیه مرغ مینا، موضوع مهم دیگری است که در هنگام نگهداری از مینا بسیار اهمیت دارد. بدن مرغ مینا به صورتی است که زود غذا را هضم می کند و به همین دلیل است که آنها به چندین وعده غذایی در طول روز نیاز دارند. غذای مرغ مینا باید نرم باشد؛ زیرا منقار مرغ مینا نرم است. تنوع غذایی در رژیم مرغ مینا اهمیت زیادی دارد و انواع غذاها مانند میوه ها، سبزیجات، حشرات و کرمها باید در تغذیه این پرنده وجود داشته باشد. از غذاهای محبوب مرغ مینا می توان انگور، هویج، انجیر، ملون، کلم بروکلی و کلم بروکسل، سیب، موز و کدو حلوائی اشاره کرد. آب داخل قفس را هم باید هر روز عوض کنید تا آب آلوده و مانده نخورد و مریض نشود.

بهترین غذا برای تغذیه مرغ مینا، دانه های پلت است که غذایی نرم و مقوی بوده و با سیستم گوارشی مرغ مینا کاملا سازگار است. در هنگام خرید پلت، توجه داشته باشید که دانه ها فاقد آهن باشند؛ زیرا مرغ مینا نمی تواند آهن را جذب کند.

اگر می خواهید در نگهداری مرغ مینا موفق باشید و پرنده سالمی داشته باشید، نکات مرتبط با بهداشت را به صورت کامل رعایت کنید. مثلا روزنامه داخل قفس پرنده را هر روز عوض کنید و قفس مرغ مینا را به صورت روزانه تمیز کنید.

یادتان باشد که مرغ مینا، پرنده بسیار حساس و باهوشی است. این پرنده، تمام رفتارهای صاحبش را زیر نظر می گیرد و متوجه تغییر رفتارهای صاحبش نیز می شود. بنابراین تا می توانید با پرنده خانگی خود مهربان باشید تا استرس نگیرد و وحشت نکند.

دما و رطوبت مناسب نگهداری مرغ مینا

محل زندگی مرغ مینا نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد؛ زیرا در فضای سرد سرما می خورند و ذات الریه می گیرند و در گرما نیز گرما زده می شوند. له له زدن و کمتر شدن جنب و جوش از نشانه های گرما زده شدن مرغ مینا است. همچنین وقتی دماب فضای نگهداری مرغ مینا خیلی پایین بیاید، پرهای پرنده پف می کند و قسمت های رنگی روی سرش رنگ پریده و مایل به آبی می شود! مرغ مینا به رطوبت و آب تنی نیز علاقه زیادی دارند. این پرنده ها از آب تنی کردن و شستن پرهای خود بسیار لذت می برند.

دما و رطوبت مناسب نگهداری مرغ مینا

از آنجا که معمولا بسیاری از افراد مینا را داخل خانه خود نگهداری می کنند، این پرنده در معرض تغییرات دمایی قرار نمی گیرد و سالم می ماند. با وجود وسایل سرمایشی مانند کولر و پنکه، درجه حرارت داخل خانه ها در فصل تابستان کاهش پیدا می کند؛ اما معمولا دمای خانه ها بالای 10 درجه است. مرغ مینا هم با این درجه حرارت در فصل تابستان بسیار راحت است و مشکلی برایش پیش نمی آید. در فصل زمستان نیز با وجود شوفاژ و بخاری، دمای داخل خانه بیشتر می شود؛ اما دمای خانه حداکثر 25 تا 27 درجه سانتی گراد است که برای زندگی مرغ مینا، دمای مناسبی محسوب می شود.

پس برای نگهداری از مرغ مینا در خانه خود، نیازی نیست دمای هوا را برای این پرنده دستکاری کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که باد یا حرارت به طور مستقیم به پرنده برخورد نکند. وقتی مرغ مینا در معرض سرمای مستقیم یا حرارت مستقیم قرار می گیرند، مریض می شود؛ پس پرنده را در معرض باد سرد کولر یا حرارت گرم فن کوئل و شوفاژ قرار ندهید.

شرایط نگهداری مرغ مینا در زمستان

اگر پرنده خود را در پارکینگ مسقف یا راه پله خانه نگه می دارید و سرمای هوا شروع شده است، مرغ مینای خود را به مکانی گرمتر منتقل کنید. مقاومت بدنی مرغ مینا در برابر سرما کم است و اگر زیاد در معرض هوای سرد قرار بگیرید، دچار لرزش و اشکالات تنفسی می شود. بهتر است در فصل زمستان، مکانی را در داخل خانه به نگهداری از پرنده خود اختصاص دهید و با شروع فصل بهار، پرنده را به راه پله یا پارکینگ ببرید. هنگامی که مرغ مینا را در خانه نگهداری می کنید، حواستان را جمع کنید که حرارت و بوی غذا به پرنده برخورد نکند. مرغ مینا اصلا از بوی سرخ کردنی و بوی سیگار و… خوشش نمی آید و اذیت می شود.

بعضی از افراد که در خانه مرغ مینا دارند، نگران می شوند که تغییر محیط، روی مرغ مینا تاثیر منفی بگذارد و پرنده را عصبی و افسرده کند؛ اما جالب است بدانید که مرغ مینا، نسبت به تغییرات محیطی از خود واکنش بدی نشان نمی دهد و اذیت نمی شود. پس بدون اینکه نگران افسردگی و ناراحتی پرنده خود باشید، می توانید محیط زندگی آنها را تغییر دهید و مرغ مینای خود را به مسافرت و جاهای مختلف ببرید.

انتخاب غذای مناسب مرغ مینا در زمان پرورش و نگهداری

وسایل مورد نیاز برای نگهداری مرغ مینا

اولین و مهمترین وسیله برای نگهداری از مرغ مینا، قفس است. قفس مرغ مینا باید بزرگ باشد تا پرنده در آن احساس راحتی کند و بتواند به خوبی در آن تحرک داشته باشد. طول و عرض مناسب برای قفس مرغ مینا را در ابتدای نوشته برای شما بیان کردیم و با کمک این اطلاعات، شما می توانید قفسی بزرگ و عالی را برای پرنده خود خریداری کنید. درون قفس مرغ مینا، باید یک نشیمنگاه قرار دهید تا مینا روی آن بنشیند و بیرون را تماشا کند.

یکی دیگر از وسایل جالب برای نگهداری مرغ مینا، تکه ای آینه است. وقتی مرغ مینا خودش را در آینه تماشا می کند، خوشحال می شود و به وجد می آید. البته حواستان باشد که لبه های آینه تیز نباشد تا بدن پرنده زخمی نشود.

مرغ مینا عادت دارد که بعد از غذا خوردن، نوک منقارش را تمیز کند. به همین دلیل درون قفس مرغ مینا یک سنگ کوچک یا آجر قرار دهید تا پرنده شما بتواند نوکش را با آن تمیز کند.

یکی دیگر از وسایل موردنیاز برای نگهداری مرغ مینا، اسباب بازی است! مرغ مینا عاشق بازی و سرگرمی است و از این کار لذت می برد. معمولا برای بازی و سرگرمی پرندگان، اسباب بازی های خاصی وجود دارد؛ اما مینا این اسباب بازی ها را نمی پسندد و این مدل وسایل برایش خسته کننده هستند.

مرغ مینا دوست دارد با وسایل نوزادان مثل پستونک و لاستیک دندانی بازی کند و با اسباب بازی های جالب و خاص سرگرم شود. شما می توانید هر وسیله بی خطری و جالبی را در قفس مرغ مینای خود قرار دهید تا پرنده شما با آن بازی کند. نکته مهم این است که اسباب بازی های مینا نباید به قدری کوچک باشد تا پرنده آنها را ببلعد و خفه شود. اگر به دنبال اسباب بازی برای مرغ مینای خود هستید، می توانید توپ پینگ پونگ، زنگوله و انواع توپهای پلاستیکی را بخرید و در اختیار پرنده خود قرار دهید.

دستی کردن مرغ مینا

افرادی که دوست دارند تقلید صدا و سخنگویی را به مرغ مینای خود آموزش دهند، بهتر است این کار را در زمان 4 تا 8 ماهگی مینا شروع کنند؛ زیرا نتیجه بهتری می گیرند و مرغ مینای آنها بهتر تقلید صدا می کند.

اگر شما با دست به جوجه مرغ مینا غذا بدهید، مرغ مینای شما کاملا اهلی می شود. اهلی شدن مینا یا دستی شدن مرغ مینا، باعث می شود که پرنده با شما ارتباط برقرار کند و احساس راحتی بیشتری داشته باشد. وقتی مینای شما اهلی می شود، برای حرف زدن و تقلید صدا اشتیاق بیشتری از خود نشان می دهد. به همین دلیل بهتر است جوجه های مینا را در ابتدای رشدشان دستی کنید تا به حرف شما گوش دهند.

دستی کردن مرغ مینا

برای دستی کردن مرغ مینا، باید به مدت چند هفته برای پرنده خود وقت زیادی اختصاص دهید و با او رابطه دوستانه ای داشته باشید. برقراری رابطه عاطفی روزانه، در اهلی شدن مرغ مینای شما تاثیر زیادی خواهد داشت. هرچه بیشتر بتوانید با مرغ مینای خود وقت سپری کنید و رابطه صمیمی تری با پرنده خود داشته باشید، اهلی کردن مرغ مینا راحت تر و سریعتر صورت می گیرد.

اگر می خواهید پرنده شما به خوبی دستی شود و اخلاق خوبی داشته باشد، باید به رفتارهای خود توجه داشته باشید. حرکات نادرست باعث می شود که مرغ مینا خوب تربیت نشود و پرنده ناآرامی باشد.

وقتی می خواهید مرغ مینای خود را دستی کنید، پرنده می خواهد که غذاها را از دست شما بخورد، وقتی پرنده روی دست شما می پرد تا غذا بخورد، هرگز دست خود را به صورت ناگهانی نکشید؛ زیرا این حرکت شما به نوعی مسخره کردن مرغ مینا محسوب می شود و در حافظه پرنده می ماند. با این کار، اعتماد به نفس مرغ مینا از بین می رود و دیگر برای پریدن روی دست شما مشتاق نخواهد بود. پس اگر می خواهید مرغ مینا به خوبی دستی و اهلی شود، رفتار درست و محترمانه ای با او داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که مینا، پرنده ای باهوش است و نباید با این پرنده مثل یک حیوان بدون درک و احساس رفتار کرد!

آیا نگهداری مرغ مینا در زمان بارداری خطرناک است؟

بسیاری از افراد در ایران بر این اعتقاد هستند که نگهداری مرغ مینا و هر پرنده ای در زمان بارداری خطرناک است و باعث سقط جنین می شود؛ اما بهتر است بدانید که این موضوع از نظر علمی ثابت شده نیست. موسسه APA طی مطالعه ای گزارش داده است که اگر پرنده در سلامت کامل باشد، دیگر خطری برای زن باردار وجود ندارد. اگر خانم خانه باردار شده است و در خانه شما مرغ مینا نگهداری می شود، بهتر است مینا را به پیش دامپزشک ببرید تا از سلامتی پرنده خود مطمئن شوید.

نگهداری مرغ مینا در زمان بارداری

اگر مسائل بهداشتی را در هنگام تماس با وسایل مرغ مینا رعایت کنید و بعد از هر تماس با پرنده دستهای خود را بشویید، هیچ میکروب و عفونتی منتقل نمی شود و همه اعضای خانواده در سلامتی کامل خواهند بود. بهترین کار برای نگهداری مرغ مینا در زمان بارداری، این است که کس دیگری غیر از خانم باردار به پرنده آب و غذا دهد و قفس پرنده را تمیز کند. همچنین باید دائما شرایط پرنده را به دامپزشک نشان دهید تا سریعا به بیماری پرنده خود پی ببرید و درمانش را سریعتر شروع کنید.

در این نوشته با مرغ مینا و نکات مهم برای نگهداری از مرغ مینا در خانه آشنا شدید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

17 اسفند 1399

عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود.

3 خرداد 1399

مطلب شمادرباره مرغ مینا کامل و عالی بود.

متشکرم

    30 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    از کامنت انرژی بخش شما متشکریم. بسیار خوشحال هستیم که مطالب سایت در افزایش اطلاعات شما موثر بوده است.

مشاوره رایگان