جوجه کشی قرقاول را با اصول و تمام نکات بیاموزید

دسته : قرقاول

روزگار امروز، بهترین زمان برای شروع کارآفرینی در صنعت غذایی است. زیرا دنیا نیازمند مواد غذایی به خصوص محصولات پروتئینی می باشد. در دنیای کنونی، ما می توانیم با اجرای ایده های خود در صنعت پرورش طیور و تولید پروتئین به درآمد عالی و پول زیاد دست پیدا کنیم. جوجه کشی قرقاول ، از جمله روشهای آسان و پرسود است که می تواند برای شما درآمدی همیشگی و پایدار داشته باشد. اگر به دنیای پرندگان و کارآفرینی در منزل علاقه دارید، در این نوشته همراه ما باشید؛ زیرا می خواهیم درباره پرورش و نحوه جوجه کشی قرقاول با شما صحبت کنیم و نکات مهم این مسیر را به شما بیاموزیم.

با قرقاول بیشتر آشنا شوید:

قرقاول، پرنده ای زیبا است که به صورت بومی در بیشتر نقاط آسیا زندگی می کند. این پرنده زیبا، توسط انسانها به دیگر کشورها آورده شده است. از جمله ویژگی های منحصر به فرد قرقاول می توان به دم بلند و طرز راه رفتن خاص و باشکوه او اشاره کرد. قرقاول ها در ارتفاع کم پرواز می کنند. سرعت دویدن این پرنده در هنگام احساس خطر، بسیار زیاد است. یکی از ویژگی های ظاهری قرقاول، بالهای رنگارنگ و پرزرق و برق این پرنده است. رنگ پر قرقاول بسته به سن و جنس آنها تغییر می کند. قرقاول نر و قرقاول ماده کاملا با هم فرق دارند. وزن قرقاول بین 2 تا 3 کیلوگرم است؛ البته در بعضی از نژادها مانند غول قرقاول یا آرگوس، وزن پرنده به 5 تا 6 کیلوگرم هم می رسد.

قرقاول

نکات مهم در مورد تخم قرقاول مناسب جوجه کشی

ذخیره و مراقبت از تخم ها پیش از جوجه کشی اهمیت زیادی دارد.از ذخیره تخم ها با پوسته نازک وترک خورده جلوگیری شود به دلیل این که این تخم ها رطوبت مورد نیاز جنین را به سختی در خود نگاه داشته واحتمال وقوع بیماری را در تخم های شکسته افزایش می یابد .
همچنین در تخم های بیش از حد درشت هچ کاهش یافته و تخم های ریز جوجه با جثه کوچک به بار می آورد ونباید از تخم های خیلی بزرگ و خیلی کوچک استفاده نمود.در نهایت باید از تخم های سالم با اندازه طبیعی و تمیز استفاده کرد .

برای نگهداری تخم ها باید آنها را در شرایط مرطوب وخنک در دمای16-14 و رطوبت 75-73درصد نگهداری نمود.در صورت ذخیره تخم ها بیشتر از 6-5روز باید آنها را روزی 2-1 چرخاند .
 بهترین زمان برای نگهداری تخم ها 8-7روز بوده وحداکثر 12-10روز است که توصیه نمی گردد زیرا با گذشت زمان درصد هچ تخم ها پایین می آید .

دوره جوجه کشی تخم قرقاول 26-24 روز بوده و بعد از21روز تخم ها از ستر به هچر انتقال می یابد.دمای ستر 37.4 – 37.6 ورطوبت65-60درصد و دمای هچر37.1-37.2  و رطوبت80-75می باشد .

اغلب مشکلات هچ ناشی از بی دقتی در کنترل دما و رطوبت است به طوری که دما و رطوبت بیش از حد کم و یا زیاد روی وضعیت جنین اثر گذاشته و مشکلاتی نظیر مرگ جنین ویا ضعف جنین و خروج سخت از تخم را پدید می آورد .

تهویه عامل موثر دیگری در جوجه کشی است به طوری که تهویه در زمان هچ افزایش می یابد تا اکسیژن وارد و دی اکسید کربن از تخم خارج می گردد تا جنین رشد ییافته وافزایش حجم پیدا کند.

تخم مناسب جوجه کشی قرقاول

کسب درآمد از طریق جوجه کشی قرقاول و پرورش آن

برای اینکه بتوانید به خوبی وارد حوزه کارآفرینی با پرورش قرقاول شوید، باید به قرقاول ها علاقه زیادی داشته باشید. اگر فقط به کسب درآمد فکر کنید و به این موجودات زیبا علاقه نداشته باشید، نمی توانید به موفقیت زیادی دست پیدا کنید. برای پرورش قرقاول می توانید به دو روش این کار را شروع کنید. روش اول، خرید تعدادی قرقاول مولد است. روش دوم، خرید تخم نطفه دار برای جوجه کشی قرقاول و تولید جوجه قرقاول است.

اگر برای شروع کار خود، روش اول یعنی خرید قرقاول مولد را انتخاب کرده اید، بهتر است به سن قرقاول ها توجه کنید. بهترین بازه سنی برای قرقاول ها، بین 11 تا 17 ماه است. هم چنین باید از نسبت اصولی قرقاول ها در یک فضا آگاه باشید. نسبت قرقاول ماده به قرقاول نر، 8 به 1 است؛ یعنی به ازای هر 8 قرقاول ماده، 1 قرقاول نر خریداری کنید.

می توانید برای شروع کار، روش دوم یعنی خرید تخم نطفه دار را انتخاب کنید. در این صورت، بهتر است تعداد 500 عدد تخم نطفه دار را برای جوجه کشی خریداری کنید. جوجه کشی قرقاول کار سختی نیست و شما خیلی زود می توانید با تکنیک های این کار آشنا شوید. جوجه کشی قرقاول را می توان هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی انجام داد. در جوجه کشی طبیعی، باید شرایط مناسب برای کرچ قرقاول های مادر را فراهم کنید. برای جوجه کشی مصنوعی باید از تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید.

کسب درآمد از طریق جوجه کشی قرقاول

جوجه کشی قرقاول در منزل

شما می توانید در منزل خود اقدام به جوجه کشی قرقاول کنید. جوجه کشی قرقاول در منزل، سود زیادی برای شما به همراه دارد. به علاوه، برای این کار به تخصص خاصی نیاز ندارید. برای جوجه کشی قرقاول، کافی است یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای مخصوص پرندگان را خریداری کرده و کارتان را شروع کنید.

شاید بخواهید بدانید که دستگاه جوجه کشی قرقاول چه دستگاهی است؟ دستگاه جوجه کشی، دستگاهی است که عملکرد پرنده مادر را شبیه سازی می کند و تخم های نطفه دار داخل دستگاه را به جوجه تبدیل می کند. این دستگاه ها، گران قیمت نیستند ولی با نسبت به دستگاه های معمولی بازار ممکن است کمی گرانتر باشند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. هم چنین مصرف برق این دستگاه ها بسیار پایین است و با برق خانگی کار می کنند.

برای جوجه کشی قرقاول در منزل، حتما نباید یک فضای بزرگ یا سرمایه زیاد داشته باشید. شما می توانید کار خود را از انبار کنار پارکینگ منزلتان یا اتاقک کنار حیاط خانه خود شروع کنید. این را به یاد داشته باشید که جوجه کشی قرقاول، سود زیادی دارد؛ زیرا در بازار، تقاضای زیادی برای خرید گوشت قرقاول، تخم قرقاول و جوجه قرقاول وجود دارد.

جوجه کشی قرقاول با دستگاه جوجه کشی

قبل از جوجه کشی، باید در نگهداری و ذخیره تخم ها دقت داشته باشید. تخم هایی که برای جوجه کشی انتخاب می کنید، باید اندازه طبیعی داشته باشند و سالم باشند؛ زیرا تخم های ریز، جوجه هایی با جثه ریز به بار می آورد و در تخم های بیش از اندازه درشت، زمان هچ کاهش پیدا می کند و جنین را دچار مشکل می کند. هچ، به دوره ای گفته می شود که تخمهای نطفه دار، آماده خارج شدن از تخم هستند.

دمای استاندارد برای نگهداری از تخم ها، بین 14 تا 16 درجه سانتی گراد است. هم چنین رطوبت محیط باید بین 73 تا 75 درصد باشد. حداکثر زمان نگهداری از تخم ها در بیرون از دستگاه جوجه کشی ، 10 روز است. هرچه زمان نگهداری از تخم ها بیشتر شود، درصد هچ تخم ها پایین تر می آید؛ یعنی امکان جوجه شدن تخمها کمتر می شود.

اگر می خواهید میزان بازدهی دستگاه جوجه کشی شما افزایش پیدا کند، بهتر است از تخم نطفه دار تازه استفاده کنید. بعد از خرید تخم های نطفه دار، می توانید بلافاصله تخم ها را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. طول دوره جوجه کشی برای پرندگان مختلف یکسان نیست. تخم هر پرنده ای، برای تبدیل شدن به جوجه، به دما و رطوبت مشخصی نیاز دارد.

در مدتی که تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی هستند، برای انتقال رطوبت و دما به تمام قسمتهای تخم، باید تخم های نطفه دار چرخانده شوند. به این دوران، دوران «ستر» گفته می شود. 21 روز بعد از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه، تخم ها از ستر به دوره «هچر» وارد می شوند. هچر، دوره ای است که تخمهای نطفه دار داخل سبدهای هچری قرار می گیرند تا جوجه ها بتوانند راحت تر از تخم خارج شوند. در دوره هچر، میزان دما و رطوبت دستگاه بالا می رود.

در زمان ستر، باید دمای دستگاه بین 37.4-37.6 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 60 تا 65 درصد باشد. در زمان هچر باید دما بین 37.1 – 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 75 تا 80 درصد باشد.

دوره جوجه کشی قرقاول، بین 24 تا 26 روز است؛ یعنی پس از این مدت، تمام تخم ها به جوجه تبدیل می شوند. اگر در دوره جوجه کشی قرقاول به دما و رطوبت توجه نکنید، تخم ها و نطفه های داخل آنها دچار مشکل می شوند. دما و رطوبت کم یا زیاد، باعث مرگ جنین، ضعف جنین یا خروج سخت جوجه از تخم می شود.

نکته مهم دیگری که در زمان جوجه کشی باید به آن توجه کنید، تهویه تخم ها است. در زمان هچ، باید تهویه تخم قرقاول ها بیشتر شود تا اکسیژن به تخم وارد شده و دی اکسید کربن از تخم خارج شود. به این ترتیب، رشد جنین افزایش پیدا می کند و جثه جنین بزرگتر می شود.

قرقاول ها، انواع مختلفی دارند و شما برای مراقبت درست از آنها باید با انواع قرقاول ها و ویژگی های هرکدام بیشتر آشنا شوید. یکی از انواع قرقاول ها، قرقاول سیلور است.

از مهمترین نکات جوجه کشی قرقاول مدیریت استرس جنین در حین رشد در دستگاه جوجه کشی می باشد. این نکته را شاید بتوان فوت کوزه گری جوجه کشی قرقاول نامید. پس خوب به ادامه این نکته دقت کنید

عوامل مختلفی موجب ایجاد استرس به جنین می شوند که به طور مختصر توضیحی می دهم، اولین عامل استرس زا صدا های ناهنجار داخل دستگاه و یا اطراف دستگاه می باشد. صدا هایی که ناشی از استفاده از فن های بی کیفیت و یا غیر بلبرینگی در دستگاه تولید می شود. عامل دوم استرس ناشی از نوسانات دمایی می باشد، خیلی از دستگاه های جوجه کشی مجهز به سیستم pid نبوده و هنگام قطع و وصل هیتر دستگاه گاها تا 2 درجه اختلاف دمایی اثرگذار بر روی تخم ایجاد می کنند.( از کجا بفهمیم این نوسانات اثر گذار است؟ باید دقت کنیم آیا اگر از دماسنج جیوه ای در دستگاه استفاده کنیم در هنگام نوسانات دماسنج جیوه ای هم نوسان میگیرد یا خیر، چنانچه نوسانات خیی کوتاه مدت باشند دماسنج جیوه ای فرصت نمایش تغیرات دمایی را ندارد، لذا این نوسان اثر گذار نیست.) عامل سوم استرس زا تکان های شدید ناشی از حرکت بد چرخش تخم ها می باشد. هرچه سیستم چرخش آهسته تر باشد استرس وارده کمتر می شود.

دستگاه های داتیکس با هدف کاهش استرس های جوجه کشی برای پرندگان خاص مانند قرقاول و طاووس طراحی شده و مجهز به سیستم pid  و چرخش نامحسوس 180 درجه می باشد.

جوجه کشی قرقاول با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی قرقاول سیلور

قرقاول سیلور یا قرقاول نقره ای، نام یکی از گونه های قرقاول ها است. نژاد این قرقاول در جنگل زندگی می کند. قرقاول سیلور نر، وقتی بالغ می شود به رنگهای سیاه و سفید در می آید. قرقاول سیلور ماده نیز قهوه ای رنگ است. صورت قرقاول های سیلور قرمز است و پاهای بلند و قرمز رنگی دارد.

محیط های کم آفتاب و سایه، بهترین مکان برای نگهداری و جوجه کشی قرقاول سیلور است. شما می توانید در پارکینگ خانه خود، اقدام به پرورش قرقاول سیلور کنید. برای غذا دادن به قرقاول سیلور می توانید از کنسانتره ها، دانه ها، تخم گیاهان و حشرات زنده استفاده کنید.

جوجه کشی قرقاول سیلور

فصل تخم گذاری قرقاول سیلور، از دی ماه تا خردادماه است. در اواسط فروردین ماه، قرقاول سیلور اقدام به تولید مثل می کند. هر قرقاول سیلور در سال می تواند بین 20 تا 30 عدد تخم بگذارد. جوجه کشی قرقاول سیلور، به کمک دستگاه جوجه کشی و به صورت مصنوعی انجام می شود. نسبت به دیگر گونه های قرقاول، جوجه کشی از قرقاول سیلور سخت تر از دیگر گونه ها است. تخم قرقاول سیلور برای تبدیل شدن به جوجه، به رطوبت بیشتری نیاز دارد. برای اینکه جوجه کشی قرقاول سیلور به درستی انجام شود، تخم ها باید به خوبی اکسیژن رسانی شوند و به تعداد کافی، چرخش داشته باشند. مدت زمان لازم برای جوجه کشی قرقاول سیلور بین 26 تا 28 روز است.

جوجه کشی قرقاول آمریکایی

یکی از انواع گونه های پرطرفدار قرقاول در ایران، قرقاول آمریکایی است. وجه تمایز ظاهری قرقاول آمریکایی، حلقه سفیدی است که دور گردن این نوع قرقاول وجود دارد. قرقاول آمریکایی، گوشت لذیذی دارد و اغلب به دلیل مصارف خوراکی خریداری می شود. قرقاول های آمریکایی در یک سالگی به بلوغ می رسند و آماده تخم گذاری می شوند. جوجه کشی قرقاول آمریکایی در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی مناسب و رعایت شرایطی مانند رطوبت و دما، کار سختی نیست.

رطوبت موردنیاز برای جوجه کشی قرقاول آمریکایی، حدود 70 تا 75 درصد است. در دوره هچر تخم های این مدل قرقاول، دما را روی 2/37 تنظیم کنید. اگر جوجه کشی قرقاول آمریکایی به درستی صورت بگیرد و تخم ها به موقع چرخانده شوند، در روز بیست و چهارم، شاهد ترک برداشتن تخم ها و خروج جوجه قرقاول آمریکایی از تخم خواهید بود. بعد از تولد جوجه ها، باید دمای محیط را به 32 درجه سانتی گراد برسانید.

جوجه کشی قرقاول آمریکایی

جوجه کشی قرقاول به صورت طبیعی

شما می توانید به صورت طبیعی اقدام به جوجه کشی قرقاول کنید. برای جوجه کشی قرقاول به صورت طبیعی، به پرنده مادر نیاز دارید تا از تخم ها مراقبت کند. جوجه کشی طبیعی قرقاول، به صورت غریزی و با کمک مرغ کرچ انجام می شود. برای جوجه کشی قرقاول به صورت طبیعی، به فصل تولید مثل قرقاول ها توجه کنید. قرقاول ها معمولا در فصلهای بهار یا تابستان شروع به تولید مثل می کنند. قرقاولها در 8 ماهگی از نظر جنسی بالغ می شوند و می توانند تخم گذاری کنند. در یک فصل تخم گذاری، قرقاول ماده می تواند بین 20 تا 90 تخم بگذارد.

جوجه کشی طبیعی قرقاول

بعد از اینکه قرقاول مادر، تخم گذاری کرد، مراقبت از تخم ها را به صورت طبیعی آغاز می کند. قرقاول در روز، چندین بار تخم ها را می چرخاند تا هوا در تخم ها گردش داشته باشد. هم چنین، رطوبت موردنیاز برای رشد جنین در داخل تخم را فراهم می کند.

مرغ کرچ می تواند به صورت متوسط روی 8 تا 10 عدد تخم بخوابد. یکی از مزیتهای جوجه کشی قرقاول به صورت طبیعی این است که مرغ مادر خودش تمامی مراحل لازم برای تبدیل نطفه به جوجه را انجام می دهد و شما باید فقط روند جوجه کشی طبیعی را نظاره کنید.

ساختن آشیانه ای جدا برای قرقاول های جفت، آنها را تشویق به تخم گذاری می کند. رنگ تخم قرقاول معمولا سبز زیتونی، آبی روشن یا قهوه ای تیره است. طول مدت جوجه کشی طبیعی قرقاول، 23 روز است و بعد از این زمان، تخم ها به جوجه تبدیل می شوند.

در این نوشته با نکات مهم جوجه کشی قرقاول آشنا شدید. شما می توانید با فروش تخم قرقاول یا جوجه قرقاول به سود خوبی برسید. با جوجه کشی قرقاول، می توانید در ماه چندین میلیون تومان درآمد داشته باشید؛ پس اگر به نگهداری قرقاول ها و دنیای پرندگان علاقه دارید، شروع به این کار هیجان انگیز کنید و به درآمدهای بالا برسید.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

10 اسفند 1399

سلام چه مکمل غذایی خوبی برای قرقاول ماده نژاد خزری جهت بهتر تخم گزاشتن دارید؟

    31 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    چون دان مخصوص قرقاول نداریم از دان بوقلمون تخمگذار استفاده کنید و برای بهبود تخمگذاری، ویتامین AD3E و مولتی ویتامین هم در آب پرنده هفته ای یک تا دو بار بریزید.

6 بهمن 1399

سلام من قرقاول مولد آمریکایی دارم دما و رطوبت مناسب برای دوران ستر و هچر کدومه؟؟؟

    28 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    برای جوجه کشی قرقاول دمای مناسب ستر 37.5 درجه سانتی گراد و برای هچر 37.3 درجه است. رطوبت مورد نیاز هم در ستر 60 درصد و در هچر 70 درصد است.

14 مهر 1398

درودبرشما
آیامیشوددریک مغازه ۲۰متری قرقاول پرورش داد؟من میخوام بادستگاه جوجه کشی کنم البته تخم قرقاول.اگه میشه خواهشاراهنمایی بفرمایید،که تواین فضای ۲۰متری به چه میزان میشه تخم جوجه کشی کرد؟دیوارها وکف سنک صیقلیه وقابل شستشو.وآیاصرف میکنه که ماهیانه ۵۰۰تومن اجاره این مغازه روبدم برااین کار؟خواهش میکنم ازتون استادراهنماییم کنیدچون خیلی باین کارودامدش محتاجم.

    9 آبان 1398

    سلام دوست عزیز
    اگر منظور شما این است که داخل این مکان دستگاه جوجه کشی قرار دهید و داخل دستگاه تخم نطفه دار برای جوجه کشی قرقاول، بله می شود. ولی اگر قصد دارید خود پرنده را هم نگهدارید نمی شود. نکته بعدی این که در تمام طول سال قرقاول تخمگذاری ندارد. به نظر من این کرایه و مکان خیلی مناسب نیست.

5 مهر 1398

سلام
واسه تخم گیری از قرقال چه نوع ویتامینای بهشون باید بدی

    27 آذر 1398

    سلام دوست عزیز
    ویتامین ها را باید در دان پرنده مخلوط کنید و ویتامین های محلول در آب را به صورت متناوب در اختیار آن ها قرار دهید و از ویتامین AD3E برای تولید تخم نطفه دار مناسب جوجه کشی قرقاول استفاده کنید.

19 تیر 1398

عرض ادب و تشکر.بنده دارای ی زمین ۶۰ متری در محیط روستا هستم . چ میزان سرمایه لازم دارم برای پرورش قرقاول ممنون میشم کامل راهنمایی کنید

    13 مهر 1398

    سلام احمد عزیز
    زمین خالی جای مناسبی برای کار تجاری نیست و احتیاج به سالن دارد. شما می توانید با 50 عدد قرقاول و تناسب 3 قرقاول ماده و یک نر کار خود را شروع کنید.

6 خرداد 1398

سلام من دو دوره است که حدود ۴۰۰تخم داخل دستگاه میزارم ولی در هیچ دوره حتی یکدونه هم باز نشده جنین تبدیل میشه تا مرحله که میخاد از حالت گوشتی در بیان بعد داخل تخم میمیرن واقعا گیج شدم دلیلش نمیفهمم دما ۳۷:۵رطوبت ۷۰دستگاهم کاملا اتومات فقط به تنها چیزی که مشکوکم زاویه راکراست بنظرم زیاد میاد پاین چیکار باید کرد

    19 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    رطوبت مورد نیاز جوجه کشی قرقاول در دوران ستر 55 تا 60 درصد است. دمای دستگاه را با یک دما سنج جیوه ای ( زیر زبونی) تست کنید و این مورد مروبط به زاویه راک نیست. از تخم دیگر پرندگان هم در دستگاه قرار دهید سپس نتیجه را با ما در میان بگذارید.

18 فروردین 1398

سلام خسته نباشید آیا تخم قرقاول وتخم مرغ رو میشه همزمان توی یه دستگاه قراربدم؟

    24 فروردین 1398

    سلام دوست عزیز
    می توانید جوجه کشی قرقاول و مرغ را همزمان انجام دهید ولی تخم قرقاول ها را 5 روز زودتر درون دستگاه قرار دهید.

6 اسفند 1397

سلام،تخم نطفه دار قرقاول رومیشه زیر مرغ خانگی کرچ گذاشت وجوجه کشی کرد

    7 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    بله برای جوجه کشی قرقاول به صورت طبیعی می توانید از مرغ کرچ استفاده کنید.

5 اسفند 1397

سلام.ضمن تشکر بابت ارائه اطلاعات مفیدفایده در باره نحوه پرورش قرقاول لطفا راهنمائی بفرمایید چطوری برای سفارش تخم نطفه دار درخواست بدهم/عین حال آیا امکان سفارش تخم بر اساس نژاد سیلور یا آمریکایی مقدور هست؟متشکرم.م.کامیاب

    15 اردیبهشت 1398

    سلام دوست عزیز
    شرکت در حوزه فروش تخم نطفه دار فعالیت ندارد. اگر کار جوجه کشی قرقاول و پرورش آن ها را به خوبی انجام دهید خوب است.

28 آذر 1397

باسلام و سپاس بیکران از الطاف و راهنماییهای مشفقانه شما استاد بزرگوار
بنده در کرج زندگی میکنم و خانمان ویلایی حیاطدار است ، و زیرزمین و انباری هم داریم ، بنظر شما برای شروع کار بچقدر سرمایه نیاز دارم؟ باتشکر بیحد از لطف و محبتهای حضرتعالی

    27 دی 1397

    سلام دوست عزیز
    میخواهید نگهداری قرقاول انجام دهید یا جوجه کشی قرقاول؟

17 اردیبهشت 1397

سلام ۲۳روزه انتظارها جوجه قرقاول هاهستم الان حتی یه ترک برنداشتن ایاروز۲۴یا۲۶ ترک برمیدارن؟؟ممنونم اگه به این شماره جواب منو بدید0913***8565

    30 دی 1399

    سلام مهرداد عزیز
    زمان جوجه کشی قرقاول با دستگاه در شرایط عادی 24 روز است که معمولا از روز 23 به بعد جوجه ها نوک میزنند. ولی بخاطر شرایط مختلف ممکن است چندین ساعت تاخیر هم داشته باشند. شما 2 روز دیگر هم صبر کنید.

مشاوره رایگان