4 روش گردش هوا در دستگاه های جوجه کشی

دسته : آموزش جوجه کشی

هدف از گردش هوا در دستگاه جوجه کشی ترکیب یک نواخت اکسیژن، حرارت و رطوبت و عمل تهویه صحیح می باشد. به عمل گردش هوا به اصطلاح سیر کوله هوا یا سیرکولیشن گفته می شود. سیرکولیشن در دستگاه های جوجه کشی معمولا به 4  روش رایج می باشد که به ترتیب اهمیت و کیفیت عبارتند از سیر کوله عمودی، سیر کوله دورانی، سیر کوله افقی و سیر کوله ساکن(ایستایی).

گردرش هوا در دستگاه جوجه کشی

عمودی : VertiCal circolasion

رایج ترین و پرطرفدارترین روش برای گردش هوا در ماشین های جوجه کشی صنعتی و غیر صنعتی در دنیا می باشد.در این روش فن ها در پایین یا بالای کانال هوایی قرار گرفته و پس از عبور هوا از مقابل منبع حرارتی آن را به سمت منبع تهویه رطوبت هدایت نموده و سپس با عبور از لا به لای رک ها دوباره به سمت فن برمی گردد. مهمترین ویژگی این روش انجام عمل اکسیژن گیری خودکار توسط فن های سیرکوله می باشد و خروج گازهای آلوده از دمپرهای سقفی دستگاه می باشد. برای مثال می توان از کمپانی جیمزوی کانادا (Jamesway) و دستگاه جوجه کشی آرکام کره که فن ها بالا هستند و هوا را عمودی در دستگاه گردش می دهند نام برد.

گردش هوا در دستگاه جوجه کشی

دورانی : 

در سیستم های گردش هوای دورانی فن ها با پروانه های بزرگ رو به روی راک ها قرا گرفته و هوا را مستقیم به لا به لای تخم ها پرتاب می کند و سپس از کناره ها به صورت عرضی و عمودی هوا به سمت فن باز می گردد در این روش هوای تازه از دمپرهای سقفی وارد شده و از کانال های خروجی سقفی گازهای آلوده خارج می شوند. برای نمونه شرکت پیترسایم بلژیک (petersime) سالهاست از این روش هوادهی در دستگاه های جوجه کشی دورانی استفاده می کند.

گردش افقی : 

در دستگاه جوجه کشی افقی هوا به صورت عرضی  به دور راک ها در جریان است و عمل گرم کردن هوا پشت فن ها انجام می شود.این روش بیشتر در دستگاه های چینی رایج است از عمده ترین مشکلات این روش عدم تهویه اصولی و خفگی جوجه ها در زمان هچ می باشد.

گردش هوا در دستگاه جوجه کشی

هوای ساکن (ایستایی) :

این سبک معمولا در ماشین های جوجه کشی کوچک با ظرفیت کمتر از 50 عدد استفاده می شود.و در دستگاه های جوجه کشی صنعتی کاربردی ندارد.عمل گردش هوا در این دستگاه ها وجود ندارد و یا به طور جزئی با فن های کوچک انجام می گیرد.

گردش هوا در دستگاه جوجه کشی

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود