سود جوجه کشی

دسته : آموزش جوجه کشی

چگونه با دستگاه جوجه کشی به سود برسیم؟

برای پاسخ به این سوال گفتگوی کارشناس بلدرچین دماوند با یک فرد علاقه مند به پرورش طیور خانگی را ببینید.

1. سود جوجه کشی و پرورش کدام پرنده بالاتر و جذاب تر است؟

چند وقتی هست که قصد دارم تا یک کسب و کار خانگی جدیدی راه اندازی کنم، به پیشنهاد یکی از دوستان پرورش طیور و جوجه کشی رو انتخاب کردم . الان هم در حال تحقیق هستم تا برسی کنم آیا پرورش طیور سود دارد؟ سود جوجه کشی و پرورش کدام پرنده بالاتر و جذاب تر هست ؟ آیا من از پس این کار برمیام یا نه؟

جواب

شغل پرورش طیور خانگی برای خیلی از افراد جذاب هست و با توجه به علاقه انسان ها به نگهداری از پرندگان میتونه پیشنهاد خوبی باشه. با توجه به تولید مایحتاج خوراکی انسان ها در این شغل بازار بسیار خوبی در پیش روی پرورش دهنده ها هست. اما برای رسیدن به سود مناسب در این کار باید مسائلی مثل نوع پرنده، تجهیزات مورد استفاده، تغذیه و بهداشت و … رو مورد توجه قرار داد.

برای پرورش طیور مراحل مختلفی وجود دارد که می توان همه آنها را داشته باشیم و یا فقط یک جزئی از آن را داشته باشیم. مراحل پرورش طیور : نگهداری مولد و تولید تخم نطفه دار، راه اندازی بخش جوجه کشی و جوجه کشی از تخم های نطفه دار، پرورش طیور تخمگذار خوراکی ( تولید تخم خوراکی) ، پرورش طیور گوشتی

2. آیا شرایط محیطی بر سود جوجه کشی تاثیر گذار هست؟

آیا برای پرورش طیور خانگی و جوجه کشی نیاز به فضای خاصی داریم؟ مثلاً در منزل ، پشت بام، حیات و یا تراس می شود؟

جواب

هرچند این شغل عنوان خانگی رو یدک می کشه اما خیلی واضح هست که با توجه به نوع سبک زندگی مردم امروزه امکان پرورش پرندگان داخل منازل مسکونی به قصد پرورش امری دور از انتظار هست. پرورش پرندگان در منزل برای افرادی که در روستا ها و شهر های کوچک ساکن هستند و فضای کافی اطراف خانه در اختیار دارند و از عدم مزاحمت برای همسایه ها مطمئن هستند مناسب تر است.

البته پرورش برخی از پرنده ها در مقیاس کم در پشت بام منازل و حیات خانه ها هم می تواند سود آوری داشته باشد و مزاحمتی هم ایجاد نکند. مثل نگهداری از چند جفت قرقاول تزئینی گران قیمت که جوجه کشی از آنها بسیار سودمند هست و ارزش افزوده بالایی دارند.

اگر در آپارتمان هستید و قصد دارید در این زمینه کاری بکنید بهترین گزینه فقط قسمت جوجه کشی کار هست که مزاحمتی برای کسی ایجاد نمیکند. شما می توانید یک دستگاه جوجه کشی خانگی و یا حتی دستگاه های تا ظرفیت 1000 تخم مرغ را تهیه کنید و بعد از به دنیا آمدن جوجه ها آن ها را به بازار عرضه کنید و یا به محل پرورش منتقل کنید.

سود جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی خانگی

3. سود پرورش کدام پرنده ارزش افزوده بالاتری دارد؟

یکی از سوالات من هم راجع به همین موضوع بود که چه سود پرورش چه پرنده هایی بیشتر است و به اصطلاح ارزش افزوده بالاتری دارند.

جواب

هر چه قیمت پرنده ها بالاتر است در نتیجه سود حاصل از تکثیر آنها می تواند بیشتر باشد. اما کار به همین سادگی ها هم نیست که وقتی میگویم تکثیر، یک دستگاه جوجه کشی داشته باشیم و مثل دستگاه فتوکپی تکثیرشان کنیم.

وقتی یک پرنده دارای ارزش مادی بالایی هست  و نسبت به سایر طیور گران تر است نشان دهنده چند موضوع هست. اول اینکه قطعاَ این پرنده ها تعداد تخم کمتری در طول سال تولید میکنند. دوم اینکه درصد بارور بودن تخم این پرنده ها ممکن است کم باشد. سوم که از همه مهم تر است دانش لازم برای تغذیه، تولید مثل و پرورش این پرنده ها کمتر در اختیار عموم است و نیاز به دقت بیشتری در کار هست.

مثلاَ پارامترهای لازم برای جوجه کشی بوقلمون بسیار متفاوت از مرغ و بلدرچین است و نیاز هست تا شخصی که جوجه کشی را انجام می دهد بر این موضوع دانش و تسلط و تجربه داشته باشد تا میزان بیشتری از تخم ها به جوجه تبدیل شود و سود بیشتری عاید شود.

خوشبختانه در سایت بلدرچین دماوند اطلاعات خوبی راجع به پرورش و جوجه کشی اکثر پرندگان قرار دادیم حتما مطالعه کنید که حاصل تجربه ده سال کار جوجه کشی و اطلاعات و تجربه مشتری های بلدرچین دماوند هست.

فکر میکنم پاسخ سوالتان را گرفته باشید که سود کدوم پرنده بیشتره. اگر بازهم بیشتر لازم است راهنمایی کنم باید بگم پرنده ای که ارزش افزوده بالایی داره و بازار فروش مطمئنی داره درسته یک پرنده با ارزش هست ولی ممکنه کمتر خریداری برای اون پیدا بشه، اما برخی پرندگان رو شما با سود کمتر تولید میکنید ولی بازار مطمئن فروش در پیش رو دارید و با کمی توسعه و بالا بردن تعداد تولید سود بیشتری به دست میارید.

مثل پرورش غاز و قو غاز که برای گوشت غاز همیشه مشتری وجود داره ولی قو غاز علی رقم قیمت بالاتر بازار فروش سخت تری در پیش رو داره و یا پرورش اردک که قدرت خرید مردم برای گوشت اردک به مراتب بیشتر از گوشت غاز است.

پرورش غاز و اردک

4. راه افزایش سود جوجه کشی چیست؟

جواب:

اول باید نسبت به پرنده ای که قصد پرورش آن را دارید شناخت کافی داشته باشید و به پارامترهای آن پرنده در دوره جوجه کشی آگاه باشید. مثلا در طول دوره جوجه کشی به چه دمایی نیاز دارد و آیا نیاز هست در برخی ایام این دما تغییر کند یا خیر، و یا میزان رطوبت و اکسیژن و حتی چرخش تخم و … . حتی جنین برخی از پرندگان مثل قرقاول سیلور به شدت به صدا های اطراف حساس هست و با وارد شدن شوک صوتی جنین داخل تخم سکته میکند.

دوم اینکه تغذیه پرنده براساس نیاز های دوره تولید تخم نطفه دار صورت گرفته باشد و ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای پرنده تامین شده باشد. حتی دمای سالن نگهداری مناسب دوره تولید باشد.

سوم توجه به پرندگان نر می باشد استفاده از نرهای جوان و سالم می تواند درصد تخم های نطفه دار را افزایش دهد. استفاده از محلول های مواد معدنی و ویتامین در آب خوراکی پرند ها درصد باروری یا به اصطلاح fertility  را افزایش داده و در نهایت درصد جوجه درآوری یا درصد هچ افزایش می باید.

حتی در برخی پرندگان نژاد سنگین وزن مثل بوقلمون های برنز نیاز به تلقیح مصنوعی برای باروری می باشد و عدم توجه به این موضوع موجب از دست رفتن فرصت برای کسب سود می شود.

چهارم انتخاب دستگاه جوجه کشی با کیفیت و استاندارد است، که آپشن های لازم برای یک جوجه کشی موفق را داشته باشد و در مواقع ایجاد خطا بتواند کاربر دستگاه را مطلع کند مثل دستگاه های جی اس ام دار و یا پیامکی که دارای آلارم های مناسب هستند و جلوی بروز خسارت را تا حد بسیار زیادی خواهند گرفت.

ایجاد خسارت از ناحیه خرید دستگاه بی کیفیت، دست ساز و یا دستگاه های مستعمل و دسته دوم می تواند بسیار بالا و جبران ناپذیر باشد.

پنجم توجه به اصول جوجه کشی هست که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، مطمئن باشید با گرانترین و با کیفیت ترین دستگاه جوجه کشی دنیا هم نمی توان بدون رعایت اصول اولیه مثل محل مناسب نصب دستگاه، سیستم برق کشی استاندارد و … جوجه کشی موفقی داشت.

البته همیشه سود در جوجه کشی کردن نیست و گاهی فروش تخم نطفه دار سودمند تر است.

5. بازار فروش محصولات تولیدی کجا و چگونه است؟

جواب

امروز دیگه فروش محصولات تولیدی کار سختی نیست و با ایجاد صفحات برای کسب وکار در شبکه های اجتماعی خیلی این کار راحت تر شده علاوه بر این می توانید از بازار های محلی تره بار و بازارهای هفتگی که در بیشتر شهر ها برگزار میشه استفاده کنید. رو سایت بلدرچین دماوند یه مقاله جهت معرفی بازارهای محلی خرید فروش پرندگان داریم حتما ببینید.

فروش محصولات جوجه کشی در بازارهای محلی

6. با چقدر سرمایه میشود از جوجه کشی به سود رسید؟

جواب

به شرط رعایت تمام اصول با هر سرمایه مالی میشه به سود مالی رسید ولی باید دید نسبت به سرمایه عمر و وقتی که صرف کردید ارزش اون سود رو داره یا خیر. بنابراین برای رسیدن به یک مقدار سود که مثلاً حداقل دو برابر مزد یک کارگر باشه باید 10 تا 15 برابر اون سود دلخواه رو سرمایه گذاری کنید. مثلا برای سود 3 میلیون تومان در پرورش و جوجه کشی باید بین 30 تا 45 میلیون تومان سرمایه گذاری کنید. این میزان اختلاف بنا بر این است که جای پرورش از خودتان هست یا قرار است اجاره کنید و یا جای اجاره ای چه تجهیزاتی را دارد و …

این سرمایه در تامین پرنده مولد، خرید تخم نطفه دار، تهیه خوراک پرنده، خرید تجهیزات لازم پرورش مثل آب خوری و دان خوری و خرید دستگاه جوجه کشی و قفس و هزینه میشه و افرادی که قصد دارند یه مکانی رو برای این کار اجاره کنند باید هزینه بیشتری رو در نظر بگیرند.

7. مدت زمان بازگشت سرمایه در جوجه کشی چقدر است؟

جواب

با توجه به نوع پرنده و نوع پرورش مدت زمان بازگشت سرمایه متفاوت است. در پرورش شتر مرغ به علت قیمت بالای مولد ها و سن بلوغ پرنده که دو سالو نیم هست باز گشت سرمایه کمی دیرتر و در پرورش بلدرچین با توجه به سن بلوغ پرنده در 50 روزگی بازگشت سرمایه سریع تر اتفاق می افتد.

8. چه نوع ریسک های در کار جوجه کشی وجود دارد؟

جواب

ریسک های شروع کار مثل خرید تجهیزات بی کیفیت و تقلبی که موجب قفل شدن کار و عدم پیشرفت می شود و ریسک های بروز بیماری ها که با پیشگیری ، واکسیناسیون و کنترل بهداشت می توان تا حدود زیادی از بروز آن جلوگیری کرد. ریسک های فروش و بی بازار در مورد محصولات غذایی پایین ترین نوع ریسک هستند.

یکی دیگر از ریسک ها که متوجه افرادی هست که دستگاه جوجه کشی فقط دارند و با خرید تخم نطفه دار اقدام به جوجه کشی میکنند وجود کلاهبرداران اینترنتی فروش تخم نطفه دار هستند. روش های کلاهبرداری هم به این صورت است که تخم پرنده هایی مثل مرغ وکبک را به جای سایر پرندگان می فروشند و یا تخم هایی که تاریخ اعتبارشان گذشته و فاسد هستند می فروشند و… توصیه میکنیم حتما خرید تخم نطفه دار حضوری باشد و مزرعه محل تولید را ببینند.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

11 تیر 1399

ببخشید مثلا الان من تولید کردم بعد فروشش چجوریه من می خوام جوجه یه روزه بدم

    2 شهریور 1399

    سلام دوست عزیز
    البته شما نگفتید که چه پرنده ای ولی در کل بازار فروش به عهده شماست. قبل از شروع کار باید تحقیقات بازار انجام دهید و بازار منطقه خودتان را بررسی کنید و بعد اقدام به تولید کنید.

5 مرداد 1398

باسلام حضور شما.
ازاینکه وقت میگذاریدبینهایت سپاسگزارم.
من داخل حیاط خانه روستائی ۱/۵ متر در۳/۵مترجای خالی ودرگوشه حیاط ی انباری بمساحت ۵متر دارم و دارای
پشت بام حدود۱۰۰ متر بنظرشماجوجه ۱روزه یانیمچه پرورش بدم.یاچیکارکنم ؟.لطفاراهنمائی کنید.
درضمن دردوران تحقیق هستم.

    2 شهریور 1399

    سلام دوست عزیز
    شما ابتدا بررسی کنید در منطقه شما چه چیزی را بهتر میشود فروخت و اطرافیان استقبال میکنند. بعد اقدام به تولید یا پرورش کنید. اگر سوالی هم در مورد نحوه پرورش داشتید در خدمت شما هستیم. برای شما آرزوی موفقیت داریم.

15 خرداد 1398

با سلام قفس بلدر چین باید چه شرایطی داشته باشد . فاصله اولین طبقه بازمین وفاصله طبقات با همدیگر باید چقدر باشد .وایاحداقل وحد اکثری وجود دارد

    2 شهریور 1399

    سلام دوست عزیز
    طبقه پایین قفس از کف زمین حدود 25 تا 30 سانتی متر و فاصله هر طبقه حدود 10 تا 12 سانتی متر باشد.

15 خرداد 1398

بهترین مواد برای ضد عفونی چه موادی است وچه مدت دوام دارد ( بلدرچین)

    2 شهریور 1399

    سلام مهدی عزیز
    مواد ضدعفونی کننده تنوع زیادی دارند و هر کدام بر پایه های مختلف هستند. ولی هر ماده ضدعفونی تولید شده توسط شرکت های معتبر دستورالعمل های خاص خود را دارند که همراه خود مواد به مشتری ارائه میشود. در کل استفاده از یک ماده به خصوص به صورت دائم، خوب نیست و بهتر است به صورت دوره ای جا به جا شوند.

30 اردیبهشت 1398

سلام من یک دستگاه از شرکت شما دارم ودر جوجه کشی باهاش یک مشکل دارم مدل PlS DQSH و در دو دوره جوجه کشی در سه طبقه پایین درصد خیلی کمتر بازدهی داره یک سری بلدرچین و یک سری مرغ گذاشتم و دورتر هم هچ شدند ممنونم راهنمایی کنید.

    2 شهریور 1399

    سلام دوست عزیز
    شما دستگاه را روشن کنید و سبدهای هچ را داخل آن قرار دهید. پس از دو تا سه ساعت با همراه داشتن یک دما سنج طب سنج (زیر زبانی) از کنار دستگاه با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید.
    02177955451 داخلی 2

8 اردیبهشت 1398

سلام من می خواستم داخل حیاط خونه یه پروش مرغ بزنم می خواستم بدونم هزینه هر تخم مرغ چه قدر واسم در میاد اگه دان تخم گذار بخرم.ممنون از سایت خوبتون

    2 شهریور 1399

    سلام محمد عزیز
    در حال حاضر دان مرغ تخمگذار حدود 4500 تا 4200 است. هر مرغ روزانه 110 تا 115 گرم دان مصرف میکند. البته در نظر داشته باشید مرغ هر روز تخمگذاری ندارد.

مشاوره رایگان