جوجه کشی مرغ را قبل از خواندن این مقاله انجام ندهید

دسته : مرغ

جوجه کشی مرغ egg incubation در بین مردم بیشترین سهم از جوجه کشی ماکیان را به خود در دنیا اختصاص داده است . هرچند اصول کلی جوجه کشی پرندگان یکی می باشد اما در جوجه کشی هر پرنده رعایت نکاتی خاص موجب افزایش راندمان جوجه کشی و بالا رفتن درصد هچ ( جوجه درآوری  hatchability ) خواهد شد .

این روزها با ساخت دستگاه جوجه کشی اتوماتیک و مطمئن ، کار جوجه کشی مرغ به یکی از لذت  بخش ترین کارها تبدیل شده است ؛ و جوجه کشی مرغ یکی از کارهایی است که با سرمایه گذاری و کار کم می تواند بازدهی خوبی داشته باشد . به شرطی که تخم نطفه دار مناسب و دستگاه مناسب تهیه کنیم و اصول جوجه کشی مرغ و کار با دستگاه جوجه کشی را عمل کنیم .

هرچند فرایند جوجه کشی مرغ دارای نکات ظریف و دقیقی است اما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات فنی و دقیق علمی را با زبانی ساده و قابل فهم برای همه کسانی که با دستگاه جوجه کشی کار می کنند ، چه از دستگاه جوجه کشی خانگی تا دستگاه جوجه کشی صنعتی بیان کنیم . نگارش این مقاله در عین سادگی حاوی مطالب مهم جوجه کشی مرغ می باشد .

تمام مطالب اجرایی این مقاله قبلاً توسط ما یا همکاران مان اجرا و نتیجه آن ارزیابی شده است . بنابراین باخیال راحت از مطالب استفاده کنید و در شرایط خودتان بررسی کنید . اگر نتیجه مناسبی نگرفتید حتماً با ما تماس بگیرید تا شرایط شما را بررسی کنیم و درحد توان راهکارهایی برای بهبود شرایط کاری شما ارائه کنیم . تا موفقیت بیشتری داشته باشید .

علاقه به جوجه کشی مرغ خانگی

تمرکز ما در نوشتن این مقاله بیشتر بر روی روش استفاده از دستگاه های جوجه کشی خانگی ، کوچک و متوسط بوده است چون حداقل هر سال هزاران نفر به این نوع کاربران اضافه می شود ولی هیچ راهنمای کاربردی برای آموزش این افراد ارائه نمی شود و هر ساله هزاران ساعت از وقت و هزینه این علاقه مندان صرف کسب تجربه می شود .

چهار شرط اساسی و حیاتی جوجه کشی مرغ

فرایند تبدیل تخم به جوجه دارای پیچیدگی بسیار زیادی است . نکته جالب این است که برای تبدیل تخم نطفه دار سالم به جوجه فقط چهار شرط اساسی و ساده باید فراهم شوند که عبارت اند از : دما ، رطوبت ، هوا و چرخش تخم .

کل فرایند و پیشرفت فناوری جوجه کشی برای فراهم کردن همین چهار شرط ظاهراً ساده است ؛ اما کار جوجه کشی مرغ و دستگاه جوجه کشی به این سادگی ها هم نیست !

یادمان باشد

  یک تخم نطفه دار سالم  + 4 شرط لازم جوجه کشی = جوجه

چهار شرط اساسی جوجه کشی مرغ

جدول دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی مرغ

جدول دما و رطوبت جوجه کشی مرغ

 دستگاه جوجه کشی :

دستگاه جوجه کشی یا انکوباتور egg incubator ماشینی است که 4 شرط لازم جوجه کشی را با دقت بالا برای یک دوره جوجه کشی کامل فراهم می نماید و قابلیت تبدیل تخم های بارور fertile را به جوجه ایجاد می کند . انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب برای جوجه کشی مرغ امروزه کمی دشوار شده است . در بازار ایران انواع مختلفی از دستگاه های جوجه کشی است و مبنای ظرفیت دستگاه معمولاً بر اساس گنجایش تعداد تخم مرغ در هر دوره جوجه کشی در نظر گرفته می شود .

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی

سیستم کنترل ها دستگاه های جوجه کشی امروزی را کاملاً اتوماتیک کرده و تمام فرایند کنترل شرایط محیطی به صورت دیجیتالی و به صورت دقیق کنترل می شوند . شاید فقط چیدن تخم در شانه ها و انتقال به سبدها و تخلیه جوجه ها نیاز به کار دستی دارند و بقیه موارد به صورت خودکار انجام می شوند .

سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی مرغ

در سیستم کنترل مرکزی دستگاه ، دما ، رطوبت ، تهویه و چرخش تخم به صورت خودکار و دقیق کنترل می شود .

در سیستم های هوشمند تمامی عملکرد دستگاه را با سامانه جی اس ام جوجه کشی بر روی موبایل خود کنترل می کنید و از هرجای دنیا تنظیمات را تغییر می دهید حتی در شرایط بحرانی اخطار های لازم را برای شما از طریق تماس تلفنی و یا پیامک ارسال می کند . برای نمونه جی اس ام اینکو gsm-incu  تولید شرکت دماوند سال هاست که با اپلیکیشین جوجه کشی یا همان نرم افزار جوجه کشی کمک حال کاربران دستگاه جوجه کشی می باشد .

تنظیم دمای جوجه کشی مرغ:

دمای دستگاه جوجه کشی مرغ

تنظیم دمای جوجه کشی باید به صورت خیلی دقیق توسط سنسورهای حساسی که در داخل دستگاه کنترل می شود تنظیم شود . نوع سنسور و محل قرارگیری آن در داخل دستگاه نقش مهمی در تنظیم شرایط داخل دستگاه دارد .

جهت تنظیم دمای دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی یک منبع تولید حرارت در داخل دستگاه است که در صورت کاهش دمای دستگاه به کم تر از حد مجاز فعال می شود. امروزه در دستگاه های کوچک از هیترهای برقی و در دستگاه های بزرگ از سیستم انتقال حرارت با آب یا روغن استفاده می شود.

بهترین دمای جوجه کشی مرغ در دوران ستر 37/7 درجه سانتی گراد و در ایام هچر 37/2 درجه می باشد.

سیستم های تولید حرارت معمولا در مسیر عبور هوای تازه قرار دارند تا هوای وارد شده به دستگاه سریعتر با هوای داخل هم دما شود . المنت های دستگاه به مرور رسوب می گیرند و ممکن است تولید گرمای آنها کاهش یابد. بنابراین باید بصورت دوره ای تمیز شوند.

تنظیم رطوبت جوجه کشی مرغ:

در بخش ستر رطوبت دستگاه جوجه کشی مرغ در حدود 60 درصد تنظیم می شود. تأمین رطوبت در بخش ستر بسته به نوع دستگاه با استفاده از مخزن آب یا دستگاه های رطوبت ساز تأمین می شود.

رطوبت کمتر سبب از دست رفتن آب تخم مرغ و درنتیجه تلف شدن جنین و یا ضعیف شدن جوجه تولیدی می شود. رطوبت زیاد هم سبب تشکیل قطرات آب بر روی پوست و ورود آلودگی به داخل تخم مرغ و رشد قارچ می شود.

رطوبت دستگاه جوجه کشی مرغ

اگر رطوبت نسبی زیاد باشد تعادل بین تشکیل آب متابولیک و تبخیر اب از سطح پوسته به هم خورده و جنین در داخل تخم غرق خواهد شد.

رطوبت ستر معمولا اگر 50 تا 60 باشد ، تخم مرغ 12 درصد از وزن خود را از دست می دهد. روزانه کمتر از 63 درصد.

میتوان تخم ها را در طول جوجه کشی وزن کرد.تبخیر بیشتر سبب تولید جوجه های کوچکتر و سبکتر می شود.

هر چه وزن تخم مرغ بیشتر باشد باید درصد رطوبت نسبی هم کمتر باشد.

در دوران هچر رطوبت دستگاه جوجه کشی مرغ 10 تا 15 درصد افزایش داده می شود.

براساس تعیین ظرفیت دستگاه های جوجه کشی مرغ ، در انواع زیر دسته بندی می شوند:

1–    ظرفیت کم: کمتر از 50 تخم مرغ جهت استفاده آموزشی و تفریحی.

ماشین جوجه کشی کوچک مرغ

2-    ظرفیت خانگی کوچک: ظرفیت 50 تا 200 عدد. برای تکثیر و پرورش پرندگان زینتی ، جوجه کشی قرقاول و اشتغال خانگی در مقیاس کوچک معمولاً استفاده می شوند.

 دستگاه جوجه کشی dq30sh مرغ

3-    ظرفیت مزرعه ای: ظرفیت 200تا 2000تخم. جهت تکثیر و پرورش پرندگان بومی و جوجه کشی مرغ در مزرعه های کوچک و روستایی استفاده می شوند.  افراد علاقه مند به جوجه کشی اردک و جوجه کشی غاز از طرفداران این سایز دستگاه جوجه کشی می باشند.

دستگاه جوجه کشی dq170sh مرغ

4-    ظرفیت صنعتی: ظرفیت های 2000 تخم به بالا: جهت تولید جوجه برای واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی پرورش طیور که معمولاً جوجه یکی از مواد اولیه مصرفی در این واحدهای پرورشی است. مثل جوجه کشی بلدرچین یا جوجه کشی کبک و سایر طیور

یکی از اصول مهمی که در ساخت دستگاه های جوجه کشی باید رعایت  شود سادگی کار و نگهداری آن هاست. به طوری که هر فرد با مهارت های معمولی بتواند تعمیر و نگهداری دستگاه را انجام دهد.

برخی سازندگان دستگاه اصل سادگی کار با دستگاه را رعایت نمی کنند و اگر مشکلی برای دستگاه پیش آید حتماً خود شرکت سازنده باید سرویس دهی کند. این در حالی است که شاید این اتفاق در نیمه شب یا در مکانی دوردست رخ دهد و اگر تخم در دستگاه باشد خرابی دستگاه جوجه کشی برای چند ساعت می تواند کل سرمایه ای که در داخل دستگاه قرار دارد را نابود کند.

پس در مورد اصول برق و مکانیک کمی مطالعه کنید یا از افراد حرفه ای اصول را یاد بگیرید تا در هنگام جوجه کشی مرغ اگر با مشکلاتی روبرو شدید خودتان بتوانید قبل وارد شدن خسارت مشکل را حل کنید.

برای کاهش ریسک استفاده از دستگاه جوجه کشی باید برق اضطراری را به هر طریق ممکن پیش بینی کرد. امروز از باطری های ذخیره برق، دستگاه تبدیل برق خودرو، برق خورشیدی و باد برای تأمین برق اضطراری استفاده می شود.

محل نصب ماشین جوجه کشی مرغ در واحد های کوچک

حتما تا حدودی خودتان به اهمیت محلی که دستگاه باید نصب شود پی برده اید. عمده مشکلاتی که کاربران دستگاه های جوجه کشی خانگی و متوسط با آن روبرو هستند مربوط به محل نصب دستگاه می باشد. که پس از بارها تماس با واحد های خدمات پس از فروش و آزمون و خطا پی به اشتباه خود میبرند.

معمولا روستائیان و مزرعه داران اولین محلی که برای نصب دستگاه انتخاب میکنند کنار انبار تجهیزات و یا گوشه ای از سالن محل نگهداری پرندگانشان  ویا اتاقکی با سقف ایرانیتی است.

همینطور افرادی که دستگاه های کوچک برای استفاده داخل منازل تهیه کرده اند اولین گزینه هایشان گوشه انباری، پارکینگ و یا فضای داخل خرپشته ساختمان هست.

باید بگویم اولین اشتباه را این افراد در شروع کار مرتکب شده اند. این مکان ها معمولا توانایی تامین نیازهای دستگاه را برای یک مدت طولانی و 24 ساعته ندارند.

یک بار به درخواست یک مشتری که درصد هچ پائینی در جوجه کشی مرغ  داشت به محل کارشناس فرستادیم کارشناس ما ساعت 3 بعد از ظهر به محل رسید موقعی که دمای محیط جوجه کشی را اندازه گیری کرند دما حدود 38 درجه بود و محل فاقد تهویه و خنک کننده مناسب بود.

در صورتی که شخص بهره بردار دستگاه هیچگاه ساعت 6 بعد از ظهر زودتر به محل مراجعه نمی کرد و متوجه دمای بالای محیط نمی شد و بارها مشاهده شده مورد هایی که شب دمای محیط جوجه کشی به 10 درجه سانتی گراد رسیده ولی در طول روز در محدوده مجاز بوده.

کانال تکنولوژی جوجه کشی

برای انجام کار جوجه کشی مرغ و تولید جوجه مرغ حداقل باید اقدامات زیر را انجام داد:

1-         تولید و یا خرید تخم نطفه دار مرغ

2-         جمع آوری و نگهداری تخم نطفه دار مرغ

3-         انتخاب تخم های مناسب جوجه کشی مرغ

4-         تمیز و ضدعفونی کردن اولیه تخم  مرغ نطفه دار

5-         ذخیره و نگهداری تخم های نطفه دار پس از ضدعفونی

6-         آماده سازی بخش ستر و ضدعفونی آن

7-         چیدن تخم مرغ ها در شانه های دستگاه جوجه کشی

8-         قرار دادن تخمها در قسمت ستر جوجه کشی

9-         ضدعفونی کردن تخم ها و دستگاه قبل از روشن کردن دستگاه

10-       کنترل دستگاه در طول جوجه کشی مرغ در ساعات مختلف و نور بینی تخم ها در روز دهم جوجه کشی

11-       انتقال تخم ها از شانه های ستر به سبدهای هچر در سه یا چهار روز پایانی جوجه کشی مرغ

12-       خروج و شمارش جوجه ها از هچر

14-       برسی تخم های جوجه نشده و مشکل یابی جوجه کشی

15-       دفع ضایعات جوجه کشی

16-       تمیز و ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

تاثیر مدت و شرایط نگهداری تخم مرغ بر درصد هچ و کیفیت جوجه مرغ

معمولاً امکان اینکه تخم های نطفه  دار به صورت تازه و روزانه در دستگاه جوجه کشی مرغ قرار گیرند وجود ندارد؛ بنابراین باید تخم ها برای چند روز جمع آوری شده و به صورت هم زمان برای جوجه کشی مرغ در دستگاه جوجه کشی قرار گیرند تا جوجه  های هم سن تولید شوند.

هرچه مدت نگهداری تخم نطفه دار مرغ کمتر باشد و شرایط محل نگهداری تخم مرغ مناسب تر باشد افت درصد هچ کمتر خواهد بود. چون تخم موجود زنده ای است که جنین آن برای مدت محدودی می تواند غیرفعال باشد.

شرایط مناسب نگهداری تخم نطفه  دار قبل از جوجه کشی مرغ دمای 15-13 درجه سانتی گراد، رطوبت هم یکی از عوامل مهم در نگهداری تخم مرغ نطفه دار است. رطوبت پایین در مدت نگهداری تخم سبب از دست رفتن آب تخم مرغ شده و احتمال تلف شدن جنین مرغ وجود دارد. از طرفی تخم  هایی که آب خود را ازدست داده اند حتی اگر تبدیل به جوجه مرغ هم شوند کیفیت جوجه تولیدی بسیار پایین خواهد بود.رطوبت 60 درصد مناسب ترین حالت بوده و چرخش تخم مرغ ها در زمان ذخیره سازی حداقل هر 8 ساعت یکبار باشد.

بهترین دما برای نگهداری تخم نطفه دار اکثر پرندگان دمای 13-15 درجه سانتی گراد است.

ترفندهای خرید تخم نطفه دار مناسب جوجه کشی مرغ  (کیفیت ظاهری تخم مرغ / محل خرید و …)

در هنگام خرید حتماً چند نمونه تخم مرغ در ظرف آب قرار داده شود تا عمر تخم مشخص شود و بعد تخم مرغ های در اب تست شده را شکسته و محتویات را بررسی کنیم. زرده و سفیده کاملاً مشخص و شاداب، سفید دو نوع باشد غلیظ و رقیق، کیفیت و ضخامت پوسته، بررسی شود.

تخم نطفه دار مناسب جوجه کشی مرغ

تخم  مرغ هایی که نباید در دستگاه جوجه کشی قرار گیرند:

1- تخم  مرغ شکسته

2- تخم  مرغ بدون پوسته

3- تخم  مرغ گرد

4- تخم  مرغ های بیضی شکل که قسمت پهن قابل تشخیص نباشد.

5- تخم  مرغ دوزرده

6- تخم  مرغ کودی

7- تخم  مرغ آلوده به خون

8- تخم  مرغ های خیلی ریز یا خیلی درشت

9- تخم مرغ های تاریخ گذشته

برای درک بهتر دلایل استفاده نکردن از اینگونه تخم مرغ ها  در جوجه کشی مرغ به توضیح چند مورد می پردازیم.

تخم مرغ شکسته و ترک دار

یکی از ناهنجاری های تخم در برخی از پرندگان تخم های سوراخ دار است. در برخی از شرایط بعد از تخم گذاری ممکن است تخم با جسم سخت و تیزی برخورد کند و پوسته سوراخ شود.

در برخی شرایط در اثر نازک شدن پوسته و یا افزایش تعداد روزنه های پوسته در قسمت های دیگری غیر از ناحیه اتاقک هوایی، باعث می شود که در زمان سرد شدن محتویات تخم بجای تشکیل اتاقک هوایی در قسمت پهن تخم، هوا از قسمت های دیگری از پوسته وارد تخم شود که دیواره نازک تر و روزنه های بیشتری دارد.

نفوذ هوا از قسمت های دیگری از پوسته به جز ناحیه اتاقک هوایی سبب می شود که چون پوسته استقامت کافی در قسمت های دیگر ندارد پوسته ترک خورده و به سمت داخل تخم مرغ کشیده شود.

گاهی هم در اثر نوک زدن خود پرنده یا سایر پرنده های هم جوار ممکن است تخم آسیب ببیند.

تخم مرغ های ترک دار به سرعت آب خود را از دست می دهند و بعد از چند روز در داخل دستگاه جوجه کشی و یا اتاق نگهداری تخم خشک می شوند.

عوامل آلوده کننده به سرعت به داخل تخم های ترک دار وارد می شوند و تا قبل از خشک شدن تخم مرغ می توانند محتویات تخم را آلوده کنند. این آلودگی ها به راحتی می توانند در داخل دستگاه پخش شده و حتی تخم های سالم را نیز آلوده کند.

تخم های خیلی ریز یا خیلی درشت

تخم مرغ هایی که وزن و اندازه انها کمتر از 70 درصد وزن و اندازه نرمال تخم باشد مناسب جوجه کشی نیستند چون محتویات تخم برای رشد جنین کافی نیست از طرفی جوجه ای هم اگر تولید شود قابلیت زنده ماندن ندارد.

تخم های خیلی درشت هم هچ کمتری دارند چون مدت بیشتری در اویدکت باقی می مانند و رشد جنین دیرتر متوقف می شود. بنابراین جنین قبل از اینکه بتواند به حالت سکون برود تلف می شود.

تخمهای هفته اول تخمگذاری مناسب جوجه کشی مرغ نیستند.

به دلیل اینکه برنامه تخم گذاری پرنده ماده هنوز منظم نیست و ممکن است تخم مرغ بیشتر یا کمتر از حد معمول در دستگاه تولید مثلی پرنده ماده بماند و جنین روند رشد مناسبی را طی نکند.

از طرفی سلولهای تولید کننده سفیده و پوسته تخم هنوز خوب فعال نیستند و ممکن است کیفیت سفیده و پوسته مناسب برای رشد جنین نباشد.

اندازه تخم مرغ هم معمولاً در هفته اول تولید نسبتاً کوچک است و در نتیجه جوجه مرغ تولیدی کوچکتر از حد معمول خواهد بود و احتمال زنده ماندن جوجه مرغ کمتر خواهد بود.

نر ها ( خروس ها ) هنوز به بلوغ کامل نرسیده اند و یا اینکه کیفیت اسپرم تولیدی پایین است و مهارت کافی برای جفتگیری ندارند. در نتیجه نمی توانند جفتگیری موفقی داشته باشند و اگر هم جفتگیری داشته باشند کیفیت اسپرم تولیدی خیلی خوب نیست به همین دلیل درصد نطفه داری در تخم مرغ های یک تا دو هفته اول تولید نسبتاً پایین است. در پرندگانی مثل کبک معمولاً تا دو هفته اول تخم ها قابلیت قرار دادن در دستگاه را ندارند چون درصد نطفه داری کمتر از 20 درصد است.

تقویم جوجه کشی

ضدعفونی تخم  مرغ ها

تمیز کردن تخم  مرغ های کودی

محل خروج تخم از بدن پرنده کلواک نام دارد. کلواک کانال مشترک انتهای دستگاه تولیدمثلی و دستگاه گوارشی و ادرار پرندگان است؛ بنابراین در زمان خروج تخم از بدن پرنده احتمال آلوده شدن آن وجود دارد.

در پرندگانی که در بستر نگهداری می شوند نیز احتمال آلوده شدن تخم با کود و یا سایر مواد خارجی بسیار زیاد است. حتی تخم  مرغ هایی که در سیستم قفس تولید می شوند نیز احتمال آلوده شدن با کود یا برخی مواد از قبیل پر و خوراک وجود دارد.

بهترین کار برای داشتن تخم  مرغ های سالم و کم خطر در دستگاه جوجه کشی حذف تخم مرغ های آلوده است؛ اما گاهی اوقات می توان با تمیز کردن پوسته تخم آلودگی را از بین برد و در جوجه کشی مرغ استفاده کرد. این کار در مورد تخم  های پرندگان گران  قیمت به  صرفه است. به عنوان مثال قیمت تخم قرقاول گاهی بیش از ده برابر تخم  مرغ است.

برای تمیز کردن تخم مرغ ها از پارچه زبر و سمباده خیلی نرم استفاده می شود. در زمان تمیز کردن پوسته باید دقت کرد که هیچ تغییر یا خراشی در پوسته ایجاد نشود و به پوسته آسیب نرسد.

بعد از برداشتن آلودگی در سطح پوسته باید تخم مرغ  ها را ضدعفونی کرد. هیچ گاه تخم های آلوده به کود را نباید در داخل محل نگهداری تخم قرارداد چون به سرعت آلودگی را به سایر تخم مرغ  های سالم منتقل می کنند.

نظافت تخم نطفه دار جوجه کشی مرغ

چیدن تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی

دمای مناسب محل چیدن تخم در شانه ها باید 26-20 درجه سانتیگراد و رطوبت آن 80-60 درصد باشد. دمای بیش از 28 درجه  در هنگام چیدمان معمولاً به تخم آسیب می زند. نوک تیز تخم مرغ ها باید رو به پایین درون شانه مرغ جای گذاری شود.

برنامه سرکشی منظم به دستگاه در طول جوجه کشی مرغ

با توجه به اینکه دستگاه های امروزی کاملاً خودکار هستند اما بازهم نیاز به سرکشی و کنترل منظم دارند. اگر دستگاه در نزدیکی قرار دارد حداقل هر 4 ساعت یک بار در شرایط عادی ازلحاظ کارکرد سیستم گرمایش، رطوبت ساز، تهویه و چرخش تخم کنترل شود.

اگر دسترسی کمتر است باید دستگاه به سیستم هشداردهنده مجهز شود و حداقل هر 6 ساعت یک بار کنترل شود.

کنترل نکردن دستگاه سبب می شود که حتی ایرادات جزئی را متوجه نشده و اگر مشکلات دستگاه و ازکارافتادن قطعه ای چند ساعت به طول بیانجامد سبب از بین رفتن جنین و هدر رفتن سرمایه تولیدکننده می شود.

در یکی از دستگاه های جوجه کشی همکاران که جوجه کشی بوقلمون انجام میداد به خاطر سر نزدن به دستگاه چند میلیون تومان خسارت واردشده بود. این همکار ما فقط روزی یک بار دستگاه را کنترل می کرد و متأسفانه به دلیل نوسانات برق فیوز ماقبل دستگاه اتصال را قطع کرده بود و با اینکه قطعی برق نداشتیم ولی دستگاه برای چندین ساعت خاموش بود و تقریباً تمام تخم بوقلمون  ها از بین رفته بودند.

اگر قطعی برق اتفاق افتاد و در زمان قطعی و چند دقیقه بعد باید از نزدیک دستگاه را کنترل کرد و از کار کردن تمام تجهیزات مطمئن شد. اهمیت کنترل دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی شتر مرغ که قیمت تخم شتر مرغ گران تر است بیشتر نمایان می شود.

نوربینی تخم یا کندلینگ

نوربینی تخم در جوجه کشی مرغ

در طول جوجه کشی بهتر است روند رشد جنین را بررسی کرد. برای کندلینگ در روزهای مختلف جوجه کشی تعدادی تخم را از دستگاه خارج کرده و توسط دستگاه مخصوص کندلینگ ( دستگاه نطفه سنج ) که ساختار ساده ای دارد تخم ها در معرض نور قرار گرفته و محتویات تخم تا حدودی دیده می شود.
از روز سوم جوجه کشی می توان نطفه دار بودن تخم و شروع رشد جنین را در اکثر پرندگان تشخیص داد. روزهای هفتم و چهاردهم جوجه کشی هم برای کندلینگ مناسب است.
در زمان خارج کردن تخم برای کندلینگ باید شرایط دما و رطوبت خارج از دستگاه مناسب باشد و تخم به سرعت به دستگاه برگردد.
در زمان کندلینگ چون تخم در نزدیک لامپ روشنایی قرار می گیرد باید به حرارتی که توسط لامپ تولید می شود توجه کرد. بنابراین عملیات نوربینی باید خیلی سریع انجام شود.
دمای محل کندلینگ باید 25-20 درجه سانتیگراد و رطوبت آن حداقل 70-50 درصد باشد.

آموزش تصویری ساخت دستگاه نطفه سنج

دستگاه نطفه سنج

زمان مناسب خروج جوجه از دستگاه

حاصل تلاش جوجه کشی، جوجه سالم و باکیفیت است. اگر تمام مراحل و اصول جوجه کشی مرغ درست رعایت شده باشند نتیجه آن درصد هچ بالا و کیفیت جوجه عالی خواهد شد.

یکی از لذت بخش ترین مراحل جوجه کشی خروج جوجه از تخم است. توصیه می کنم چند باری از پشت شیشه دستگاه نظاره گر خروج جوجه مرغ ها از تخم باشید که یکی از زیباترین لحظات طبیعت را خواهید دید.

معمولاً جوجه ها طی 24 از تخم خارج می شوند. زمان خروج جوجه ها از تخم بستگی به اندازه تخم مرغ ، مدت نگهداری قبل از جوجه کشی، سن گله مولد، رطوبت و دمای دستگاه دارد.

معمولاً جوجه هایی که از تخم های ریز متولد می شوند کمی زودتر از تخم خارج می شوند.

چرا جوجه ها همزمان از تخم خارج نمی شوند؟

هرچه مدت نگهداری تخم مرغ قبل از جوجه کشی بیشتر باشد معمولاً جوجه ها دیرتر از تخم خارج می شوند.

هرچه سن گله مولد بیشتر باشد اندازه تخم مرغ درشت تر و درنتیجه جوجه ها دیرتر از تخم خارج می شوند. سن گله که بیشتر می شود درصد هچ و یا همان درصد جوجه درآوری هم بیشتر می شود. اما ممکن است کیفیت جوجه بهتر نباشد.

اگر 1200 تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی داشته باشیم معمولاً 500 جوجه مرغ در طی دو تا چهار ساعت اول متولد می شوند. حدود 250 جوجه چند ساعت زودتر و 250 جوجه چند ساعت دیرتر متولد می شوند.

تشخیص زمان مناسب برای خروج جوجه ها از تخم، کار دشواری است و خیلی هم ضروری نیست؛ اما خارج کردن زودتر و یا دیرتر سبب آسیب به جوجه و ایجاد مشکلاتی در بخش پرورش جوجه خواهد شد .

جوجه های مرغ و اکثر پرندگان از زمان خروج از تخم تا وارد شدن به سالن تا 24 ساعت نیازی به آب  ودان ندارند و می توانند از ذخیره کیسه زرده که بخشی از زرده تخم است استفاده کنند .

چه زمانی جوجه ها را از دستگاه خارج کنیم؟

خروج جوجه هایی که هنوز خشک نشده اند نیز می تواند سبب آسیب و ایجاد سرماخوردگی در جوجه شود.

خروج دیرهنگام جوجه مرغ ها هم سبب اتمام ذخیره زرده داخل بدن جوجه شده و جوجه دچار آسیب و ضعف خواهد شد.

بنابراین باید شرایط تخم مرغ ها  و دستگاه جوجه کشی را طوری فراهم کرد که تا حد ممکن جوجه ها به صورت هم زمان از تخم خارج شوند و در مناسب ترین زمان از دستگاه خارج و به محل پرورش منتقل شوند.

معیار مناسب برای خروج جوجه از دستگاه خشک شدن 80 درصد جوجه های متولدشده است. معمولاً قسمت پشت سر جوجه ها دیرتر خشک می شود بنابراین با یک بررسی اجمالی می تواند تخمین زد که حدود 80 درصد جوجه ها خشک شدند و 20 درصد در حال خشک شدن هستند؛ که احتمالاً تا پایان شمارش جوجه یا حداکثر چند ساعت بعد خشک می شوند.

اگر زمان خروج جوجه ها از تخم بیش از 24 ساعت طول می کشد باید بعد از 24 ساعت اول هر 6 ساعت یکبار جوجه های خشک شده را از دستگاه خارج کرد. در مورد جوجه کشی بلدرچین هم می توانید به همین ترتیب عمل کنید.

باز کردن مکرر درب دستگاه در روزهای آخر ممنوع

یکی از دوستان من که اولین بار از دستگاه جوجه کشی استفاده می کرد و اولین بار بود که در منزل کار جوجه  کشی را انجام می داد بااینکه تمام مراحل جوجه کشی مرغ را به خوبی انجام داده بود اما درصد هچ نسبتاً کمی را به دست آورد. وقتی تخم های جوجه نشده را بررسی کردم دیدم که بیشتر جنین ها تا آخرین مرحله رشد کرده بودند و حتی تعداد زیادی از جوجه ها پوسته را شکسته و نوک آن ها بیرون زده بود اما نتوانسته بودند از تخم خارج شوند.

دلیل آن را خودتان حدس بزنید! شنیدن صدای اولین جوجه بسیار هیجان انگیز بود؛ و این دوست ما با شنیدن اولین صدای جوجه برای چند دقیقه در دستگاه را باز می کند و به دنبال جوجه می گردد ولی هنوز جوجه ای از تخم خارج نشده است.

بنابراین هرچند ساعت یک بار در دستگاه باز می شد تا زمان خروج اولین جوجه که بسیار هیجان انگیز بود به هرحال تا چند ساعت پس از خروج جوجه ها از تخم مرغ هرچند دقیقه یک بار در دستگاه بازشده و بچه ها با جوجه ها بازی می کردند و نتیجه تلف شدن تعداد زیادی از جوجه ها قبل از تولد شد.

تعداد خیلی کمی از جوجه ها ممکن است بیش از 24 ساعت زودتر یا دیرتر از تخم خارج شوند بنابراین نباید به خاطر این چند جوجه، به کل جوجه ها آسیب زد.

برای باز کردن درب دستگاه در هنگام خروج جوجه ها حداقا باید 24 ساعت از هچ اولین جوجه گذشته باشد. سپس شرایط هم دمایی اتاق را فراهم کنید و بعد در کوتاهترین زمان ممکن این کار را انجام دهید. برای مرحله بعد حداقل 6 ساعت تحمل کنید.

آب مناسب جهت تامین رطوبت جوجه کشی مرغ

آب مورد استفاده در جوجه کشی باید کمترین درصد املاح و بدون آلودگی شیمیایی و میکروبی باشد.

املاح زیاد در آب سبب ایجاد رسوب روی کنترل کننده های رطوبت و حرارت دستگاه می شود و در عملکرد آنها خطا ایجاد می کند.

اگر آب مورد استفاده دارای درصد املاح زیادی است باید حتماً از دستگاه تصفیه آب و سختی گیر استفاده کرد.آب چاه باید قبل از استفاده توسط کلر ضدعفونی شود.

مهمترین دلایل تلفات جنین در روزهای پایانی جوجه کشی مرغ

معمولاً سه عامل سبب تلفات جنین در سه روز آخر جوجه کشی می شود؛ که عبارت اند از: کمبود اکسیژن، کاهش رطوبت و کاهش یا افزایش دما.

شاید مهم ترین عاملی که باعث تلفات جنین در روزهای پایانی جوجه کشی مرغ می شود افزایش دما است. با توجه به اینکه در روزهای پایانی رشد جنین کامل می شود و متابولیسم بدن زیاد است بنابراین جنین گرما تولید می کند و اگر تبادل حرارتی دستگاه با محیط بیرون مناسب نباشد و این گرمای تولیدی در دستگاه محبوس شود دمای دستگاه افزایش یافته و سبب تلفات جنین می شود.

اگر برای چند ساعت دما بیش از 39 درجه باشد تلفات جنین شروع می شود و در دمای 40 درجه تلفات به شدت افزایش می یابد و در 42 درجه تقریباً تمام جنین ها ظرف چند دقیقه تلف خواهند شد.

 

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

21 فروردین 1401

عرض سلام و درود و خداقوت خدمت شما.
بنده یک دستگاه جوجه کشی دستساز ساخته ام.با حلب
به این ترتیب که با یک لامپ ۱۰۰ وات دمای محیط رو فراهم میکنم.و یک ظرف آب دقیقا زیر لامپ قرار داده ام(برای تامین رطوبت)
و با دماسنج دما رو همواره چک میکنم که روی حدودا ۳۸ درجه سانتی گراد هست و تخم هارو هم هر ۴ ساعت یکبار میچرخانم
خواستم بدونم که با این کارم به نتیجه میرسم یا نه؟
چون یه فیلم تو گوگل دیدم که با این روش ساخت و جوجه کشید و من هم مشتاق شدم امتحان کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.
با تشکر

    22 فروردین 1401

    سلام فرهاد
    ساخت یک دستگاه جوجه کشی آزمایشی بسیار ساده و لذت بخش هست ولی باید توجه داشته باشید کیفیت جوجه ای که حاصل میشه ممکنه خیلی پایین باشه و ریسک جوجه نشدن تخم ها تا ۵۰ درصد هست. اگر قصد فعالیت اقتصادی دارید این کار به صرفه نیست.

26 فروردین 1400

سلام

بهترین زمان برای کرک شدن مرغ،چه،زمانی است

مرغی که تازه به تخم امده
کرک کنیم مشکلی داره ؟؟؟؟

    26 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    کرچ شدن مرغ معمولا اول به ژنتیک و بعد شرایط محیطی بستگی دارد و به اعمال شما تقریبا ربط زیادی ندارد. بر اساس ژنتیک یک یا دو یا چند بار در سال امکان کرچ شدن مرغ وجود دارد.

24 فروردین 1400

سلام استاد

بخشید من تازه میخوام شروع کنم به نظر شما کدوم مارک دستگاه با کیفیت تری ارائه میدهد

در حد ۴۰۰ یا ۵۰۰ تخم مرغ میخوام بگیرم
اگه دستگاه کار کرده بگیرم اشتباه خواهد بود؟

ممنوت میشم راهنماییم کنید

    26 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    شرکت بلدرچین دماوند با سابقه نسبتا طولانی دستگاه های جوجه کشی با کیفیت تولید می کند و می توانید محصولات سایت را مشاهده و مقالات آموزشی را مطالعه کنید. اگر سوالی داشتید با واحد فروش شرکت تماس بگیرید (02177955451 داخلی 1)
    دستگاه جوجه کشی نو یکسال گارانتی قطعات دارد که مزیت نسبی دارد نسبت به دستگاه کارکرده. البته برای خرید دستگاه کارکرده هم باید از یک کارشناس مشاوره بگیرید تا برای شما مشکل ساز نشود چون امکان وجود مریضی و عفونت و اشکال در قطعات وجود دارد.

24 اسفند 1399

سلام من یه دستگاه جوجه کشی خانگی ساختم دماسنج رو کجا قرار داده و دما رو بسنجم؟ چون دمای نزدیک لامپ با وسط و آخر فرق داره . دمای کجا باید مد نظر باشه؟

    19 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    در همان قسمت که تخم های نطفه دار را قرار می دهید دما سنج را قرار دهید. با استفاده از فن، تقریبا دمای داخل دستگاه را در نقاط مختلف یکسان کنید.

18 اسفند 1399

سلام
به طور میانگین چند درصد جوجه ها مرغ و یا خروس میشن؟
پنجاه پنجاه هست یا خروس ها کمترن؟
بالاترین درصدی که برای مرغ شدن جوجه ها داریم، مربوط به کدام نژاد است؟

    22 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    معمولا حدود 50 درصد هستند ولی ممکن است بعضی اوقات هم تغییر کند. نژاد مرغ در میزان مرغ یا خروس بودن جوجه ها تاثیر گذار نیست.

10 اسفند 1399

سلام خسته نباشید
من یک دستگاه جوجه کشی خانگی درست کردم در شب اول ترموستاتم خراب شد و دما به ۵۴ رسید و من ندیدم ولی دوباره برش گردوندم به دمای مناسب
حالا میخواستم بدونم تخم ها سالم هستند یا نه؟
از کجا بفهمم؟
نور سنجی هم کردم زرده یکم پر رنگ تر شده
ممنون میشم زود تر جواب بدین

    29 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    چون دما خیلی بالا رفته است تخم مرغ ها خراب شده است.

5 اسفند 1399

سلام ببخشد من یه سوال دارم ممنون میشم اگه خیلی زود پاسخ دهید
من یادم رفته بود و تخم هارو در روز ۱۷ ستر که تمام شد بردم به هچ . یعنی یک روز زودتر
آزا مشکلی برای تخم ها پیش میاد؟

    1 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    خیر مشکل خاصی رخ نمی دهد ولی بهتر است تخم مرغ ها دیرتر وارد هچ شوند تا زودتر

2 اسفند 1399

سلام وقت بخیر
من یه دستگاه جوجه کشی دست ساز خانگی ساختم
فن,لامپ,رطوبت سنج دماسنج,ترموستات
ظرف آب گذاشتم
اما دما روی38 هست و رطوبت روی 74
چیکار کنم پایین بیاد؟

    2 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد میکنیم به شما که برای ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی از قطعات با کیفیت و ساخت برندهای معتبر استفاده کنید.
    مخصوصا سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی نقش مهمی دارد. میتوانید از صفحه لوازم ساخت دستگاه، قطعات مناسب را تهیه کنید.

26 بهمن 1399

سلام من یه دستگاه دارم 14روزه که تخم مرغ گذاشتم داخلش و به صورت ردیف به ردیف تخم هارو گذاشتم داخل سبد حالا زمان هچر که برسه آیا حتما نیاز هست که تخم ها کف سبد پهن بشن یا همینجوری که هستن بمونن پشکلی نیس؟

    8 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    بله تخم مرغ ها را در هنگام هچ داخل سبد قرار دهید و درب سبد را ببندید که جوجه ها پس از هچ به بیرون نیافتند.

26 دی 1399

سلام
جوجه یک روزه به دنیا آمده من بعد از30ساعت هنوز کامل نمیتونه روی پاهاش بایسته و چرت میزنه و تمایلی هم به خوردن غذا و آب نداره و مقعد جوجه هم هنگام در آمدن از تخم خونی بود و الان هم بسته است و توانایی دفع نداره. ممنون میشم راهنمایی کنید

    30 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    با توجه به توضیحاتی که فرمودید جوجه شما ضعیف است و دان مصرفی کیفیت لازم را ندارد.

29 آذر 1399

سلام من یه دستگا جوجه کشی 168تایی خریدم الان تخم توشه کنار تلوزیون گذاشتمش مشکلی نداره؟

    14 اسفند 1399

    سلام دوست عزیز
    خیر از بابت محلی که دستگاه را قرار داده اید مشکلی نیست.

24 آذر 1399

باعرض سلام من دمای رابرای فعال کردن رله را در35 وقطع رله را 37 گذاشتم درست است واگر بخواهم برای هچر بکذارم روی چند باشد متشکرم

    7 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    دماهایی که شما گفتید اختلاف 2 درجه ای دارند ه خیلی زیاد است. میزان تلرانس دما 0.5 درجه باشد خوب است. دمای جوجه کشی مرغ برای هچر 37.2 و برای ستر 37.7 با 0.5 تلرانس خوب است.

24 آذر 1399

با عرض سلام و خسته نباشید
در دوران هچر و ستر چه مقدار اختلاف دما مجاز میباشد ؟
یعنی اگر در دوران ستر دمای مورد نیاز 31/7 هستش اگر ما دما 35 یا 36 یا 36/5و به بالا باشه مشکلی ندارع ؟
در دوران هچر هم به همین گونه
یعنی تخم مرغ ها خراب میشن یا نه ؟
در کل اختلاف دمای مجاز در ستر
و اختلاف دمای مجاز در هچر چه مقدار میباشد ؟

    7 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    بهترین دما برای ستر در جوجه کشی مرغ 37.7 با 0.5 تلرانس و برای هچر 37.2 درجه سانتی گراد با 0.5 تلرانس است.

9 آذر 1399

الان من 3 روزه یکی از تخمه مرغ ها م نک زده ولی هنوز جوجه در نیومده چرا؟؟جیک جیکم میکنه

    23 شهریور 1400

    سلام دوست عزیز
    امکان مساعد نبودن شرایط جوجه کشی و همچنین ضعیف بودن جوجه داخل تخم مرغ وجود دارد. رطوبت را 70 درصد و دما را 37.2 درجه برای زمان هچر تنطیم کنید.

31 خرداد 1399

سلام خسته نباشید
در زمان انتقال تخم به هچر، چه مدت میتوان تخم را خارج دستگاه(برای اماده کردن سبد) نگه داشت؟
ایا این تغییر دما مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    26 مرداد 1399

    سلام دوست عزیز
    در زمان انتقال تخم های نطفه دار، دمای اتاق خیلی پایین نباشد و حدود 20 تا 25 دقیقه را برای جا به جایی در نظر بگیرید.

      27 آذر 1399

      سلام. رطوبت در جوجه کشی مرغ بین 55 تا 60 مشکلی نداره؟

        7 فروردین 1400

        سلام دوست عزیز
        خبر برای زمان ستر مناسب است.

30 خرداد 1399

سلام و عرض خسته نباشید.
سوال
بنده دستگاه رو روشن کردم و مدت یک ساعته که رطوبت از ۴۵بالاتر نمیره و لامپ رطوبت ساز روشنه.
چرا؟

نوسان دما از ۳۷.۶ تا ۳۸.۲ بالا پایین میشه.
عادیه؟
مچکرم.

    26 مرداد 1399

    سلام دوست عزیز
    برای تنظیم، لطفا دستگاه را روشن کنید و پس از گذشت چند ساعت با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند. لطفا هنگام تماس حتما در کنار دستگاه باشید.
    02177955451 داخلی 2

16 دی 1398

با سلام خدمت همه دوستان گرامی
یه سوال داشتم
دمای کل دوره‌ی ستر ۳۷ یا ۳۶.۹ یا ۳۸ باشه چه اتفاقی می افته؟برای مرغ
روزی سه بار تخم مرغ ها رو چرخش بدهیم کفایت میکنه ؟
من یه دستگاه دارم دما رو باید با دست تنظیم کنم هر کاری میکنم دما روی 36.9 یا 38 میره؟
منبع حرارت هم لامپ هست دستگاه هم کوچیکه 10 تخم مرغ بیشتر جا نمیگره
دماسنج دیجیتالی بهتره یا دماسنج درجه ای ؟
آیا فن باید در کل دوره جوجه کشی روشن باشه؟
اگر در زمان ستر یکی از فن ها بسوزه چه باید کرد
باید غذای جوجه ۴یا۵ روزه رو از کجا تهیه کرد؟

    28 اسفند 1398

    سلام کاربر عزیز
    بهترین دما برای جوجه کشی مرغ 37.5 تا 38 درجه هست.
    چرخش تخم نطفه دار ها اگر 4 بار در روز باشد بهتر است.
    اگر دما بین 36.9 و 38 درجه در حال نوسان هست خوب هست چون میانگین دما همان حدود 37.5 درجه میشود.
    برای بدست آوردن میانگین دما از دماسنج های میله ای آزمایشگاهی یا تب سنج های میله جیوه ای استفاده کنید.
    فن جابجایی هوا باید در دوران جوجه کشی روشن باشد.
    در صورت سوختن و از کار افتادن یکی از فن ها باید سریعا فن را تعویض کنید.
    برای غذای جوجه هم از دانه های معتبر شرکتی که مورد تایید هستند استفاده کنید.

15 دی 1398

تخم ها رو هر چند ساعت باید بچرخانیم
دستگاه اتوماتیک میباشید
دما و رطوبت چنده؟
و فن روی ۱ است؟

    29 فروردین 1399

    سلام احسان عزیز
    اگر دستگاه جوجه کشی اتوماتیک است که چرخش تخم نطفه دار توسط خود دستگاه انجام میشود.
    در کل 4 بار چرخش تخم مرغ ها در 24 ساعت کافیست.
    دمای جوجه کشی مرغ در زمان ستر 37.7 درجه سانتی گراد و میزان رطوبت 58 تا 60 درصد است. در زمان هچر هم دمای 37.2 درجه و رطوبت 65 تا 70 درصد مناسب است.
    منظور شما از فن روی 1 است را متوجه نشدیم. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید.

14 دی 1398

سلام ببخشد ستر به هچر یعنی چه؟؟

    29 فروردین 1399

    سلام دوست عزیز
    از روز اول جوجه کشی که تخم های نطفه دار درون دستگاه قرار میگیرند تا زمانیکه جوجه در حال بیرون آمدن از تخم مرغ است ( یا همان 3 روز پایانی جوجه کشی ) را ستر میگویند. از زمانی که جوجه درون تخم مرغ به پوسته نوک میزند و قصد خارج شدن را دارد تا زمانی که از پوسته خارج می شود را هچر میگویند.

6 آذر 1398

با سلام
ماشین جوجه کشی مارک بلدرچین دماوند دارم 200عددی مشکل رطوبت دارد رطوبت ان تنظیم نمی شود از دستگاه بخار سرد کنار دستگاه استفاده می کنم که از خود دستگاه فرمان می گیرد لطف فرمائید راهنمایی کنید متشکرم

    9 دی 1398

    سلام دوست عزیز
    لطقا برای کسب مشاوره در این مورد، دستگاه را روشن کنید و کنار دستگاه باشید؛ در ساعات اداری با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید تا موارد لازم با شما چک و عیب یایی شود. 02177955451 داخلی 2

14 مهر 1398

سلام.ممنون بابت مطالب کامل و مفیدتون. دوتا سوال داشتم. اول اینکه اگر امکان داره در مورد نحوه تشخیص تخم مرغ نطفه دار سالم بیشتر توضیح بدید. و دوم اینکه طبق تجربه شما در شرایط ایده آل نرخ موفقیت چند درصد باشه تا بتونیم بگیم کار رو درست انجام دادیم؟ آیا درصد موفقیت حدودا 75 درصد ارزشمنده؟

    9 آبان 1398

    تشخیص تخم نطفه دار روش خاصی ندارد قفط باید زمان تخمگذاری تا داخل دستگاه قرار دادن و تغذیه مادری را مورد توجه قرار دارد. بازدهی 75 درصد در جوجه کشی از کل تخم نطفه دارها خیلی خوب است.

26 مرداد 1398

باید در دستگاه دستی تخم مرغ هارو چند ساعت یک بار بچرخونیم

    26 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    بهترین حالت برای چرخاندن تخم مرغ ها 4 بار است.

24 تیر 1398

سلام خسته نباشد
دستگاه جوجه کشی تنظیم کردم برای تخم مرغ
دما روی ۳۷.۷ و رطوبت ۶۰ تنظیم کردم
ولی دما بین ۳۷.۶ و ۳۷.۷ بالا پایین می شود ؟
و رطوبت بین ۵۷ تا ۶۵ بالا پایین می شود ؟
ایا مشکلی ب وجود میاید ؟

    28 مرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    مشکلی وجود ندارد فقط برای جوجه کشی مرغ رطوبت دستگاه را روی 57 تا 58 درصد تنظیم کنید بهتر هست.

3 تیر 1398

از مطالب شما استفاده کردم و واقعا ممنونم.

16 خرداد 1398

ببخشید باید سر 18روز تخم مرغ ها رو از ستر به هچر منتقل کنی یا باید 18روز تموم شه منتقل کنی

    23 خرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    برای جوجه کشی مرغ در روز 18 انتقال به هچر را انجام دهید و ساعت مهم نیست.

8 خرداد 1398

عرض سلام و احترام .ممنون میشم سوال منو جواب بدید. من یکی از تخم مرغا رو از زیر مرغ کرچ درآوردم و تو نور نگاه کردم دیدم نسبتا تکون کمتری میخوره و ترسیدم از کمبود هوا خفه بشه که از قسمت کیسه هوا یه سوراخ ایجاد کردم. الان موندم چی کار کنم ؟؟؟ کلا روزهای آخر چی کار باید کرد که جوجه ها داخل تخم مرغ نمیرن؟؟؟؟

    15 تیر 1398

    سلام دوست عزیز
    شما احتیاجی نیست کاری انجام دهید. اگر شرایط عادی باشد خود جوجه تخم مرغ را میشکند و بیرون میاد. پیشنهاد می کنم مقاله درصد جوجه درآوری به چه عواملی بستگی دارد را هم مطالعه کنید.

25 اردیبهشت 1398

سلام . من مقاله شما رو خوندم خیلی جامع و تقریبا تمام نکته ها رو در مورد جوجه کشی توضیح دادید خیلی خیلی ممنون خدا خیرتون بده خیلی ها بابت دادن این اطلاعات از مردم پول میگیرند انشا اله خیرش رو در زندگیت میبینی ….یا حق

    25 اردیبهشت 1398

    سلام محمد عزیز
    از این که مقاله برای شما مفید بوده است بسیار خرسندیم. این مقاله حاصل چندین سال تجربه کارشناسان بلدرچین دماوند در حوزه جوجه کشی است. از لطف شما به بلدرچین دماوند متشکریم.

22 اردیبهشت 1398

بسیار ممنون از اطلاعات دقیقتون،من یه دستگاه 200تایی می خواستم، تمام اتوماتیک باشه چون جایی که نصب می کنم از منزلمون فاصله داره

    22 اردیبهشت 1398

    سلام دوست عزیز
    شما می توانید دستگاه جوجه کشی مدل dq50 با ظرفیت 210 عدد تخم مرغ را سفارش دهید. جهت خرید و کسب مشاوره با واحد فروش شرکت تماس بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.
    02177955451

2 اردیبهشت 1398

سلام من دستگاه ساختم با یونولیت دیمر وصل کردم دو ظرف آب هم گذاشتم اسفنج داره و دو سوراخ هم روی سقف زدم اما رطوبت بعضی وقت ها میاد پایین۴۵ راهنمایی کنید ممنون

    12 اردیبهشت 1398

    سلام محمد عزیز
    اگر امکان دارد و در دستگاه جا است یک ظرف آب بزرگتر در دستگاه جوجه کشی قرار دهید. یک فن کوچک روی ظرف آب جهت تبخیر بیشتر قرار دهید تا رطوبت بالاتر برود.

18 فروردین 1398

سلام من دستگاه رو ساختم
اما هر کاری می‌کنم دما روی ۴۲.۴۳ هست و رطوبتش رو ۵۵.۵۰ لامپ هم ۱۰۰ وات هست

    25 فروردین 1398

    سلام دوست عزیز
    اگر از کنترلر استفاده می کنید و دستگاه اتوماتیک ساخته اید باید دستگاه شما فرمان قطعی و خاموشی لامپ را صادر کند. ولی اگر دستگاه شما دستی است از لامپ کم وات تر استفاده کنید.

17 فروردین 1398

نوسانات دما درهنگام نطفه سنجی دردمای اتاق جوجه کشی۲۸درجه به جنین ایا مشکلی نمی اید

    17 فروردین 1398

    سلام دوست عزیز
    البته باید خیلی سریع این کار انجام شود، برای مدت کوتاه مشکلی نیست.

17 فروردین 1398

سلام دوست عزیز
دستگاه من دستی هستش
زیر تخم مرغ ها خاک اره روسی ریختم اب روازطریق سروم انتقال میدم ولی کلا اب رو بعداز یک روز قبل تخم بذارم قطع کردم اما رطوبت به 70میرسه ولی کم کم نه یه دفعه ای
ودر صمن از نظافت تخم ها اطلاع نداشتم که باید تمیز شه الان روز دوم هستش میتونم تخم ها رو بردارم با سباده نرم تمیزشون کنم یاخیر ممنون از لطفتون

22 اسفند 1397

سلام و خسته نباشید میشه لطفا راهنمایم کنید من یک دستگاه دست ساز درست کردم ولی دما در همه ی نقاط دستگاه یکسان نیست مثلا در نقطه های مختلف 40،39و36هست و فقط محدوده خیلی کمی اطراف سنسور دما37.7درجه هست به نظر شما مشکل چیه جاسازی نامناسب حسگر کنترل دما یا جاسازی؟ یاجاسازی نامناسب فن؟ممنون از سایت خوبتون

    22 اسفند 1397

    سلام حسین عزیز
    احتمال خیلی زیاد شما از فن سیرکوله مناسب استفاده نکرده اید و هوا به خوبی در دستگاه گردش ندارد. گردش هوا در دستگاه را مجدد بررسی کنید.

    17 فروردین 1398

    با سلام
    مشگل دستگاه شما عدم چرخش مناسب هوا در درون دستگاه است.
    منبع حرارت دستگاه (که احتمالا در دستگاه شما لامپ است) رو باید بعد از فن قرار داد (3 تا 4 سانتی متر بعد از فن) به طوری که جریان هوای تولید شده از فن پس از برخورد به لامپ در دستگاه شما پراکنده گردد.

13 اسفند 1397

من در چند روز اول جوجه کشی دما برای ۴ ساعت رفت روی ۳۹ تا چهل ایا مشکل برای تخم مرغ ها به وجود می اید

    14 اسفند 1397

    سلام حسین عزیز
    معمولا زیر 40 درجه نباید مشکل جدی ایجاد شود. ولی پس از یک روز با بررسی یکی از تخم مرغ ها از زنده بودن جنین مطمئن شوید. نحوه کار به این صورت است که یک تخم مرغ را شکسه و خیلی سریع داخل یک ظرف خالی کنید و به دقت به جنین نگاه کنید و از این که نبض جنین در حال زدن است مطمئن شوید.

12 اسفند 1397

سلام . ببخشید در اون سه روز هچ و آیا باید بازم هر ۶ ساعت تخم هارو بچرخونم یا باید ثابت بمونه ؟

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    یکی از تفاوت های زمان هچ با زمان ستر در جوجه کشی عدم نیاز به گردش تخم مرغ ها است.

11 اسفند 1397

سلام خسته نباشید _ من ی دستگا خریدم ولی هنوز تخم مرغ نذاشتم داخلش > ولی برایه تست ی شب خالی روشن کردم_ بدونه اینکه اب بریزم رطوبتش بین 56 تا 64 بالا پاین میکنه خیلی وقتم رو 60 میسته _ دماشم از 37.4 تا 38 میره > به نظر شما مشکلی نداره ؟ اینیکه گفتم بدونه اب و بدونه تخم بود . ممنونم

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    ظاهرا همه چیز مرتب و درست است.

10 اسفند 1397

با سلام من یک دستگاه جوجه کشی درست کردم از جنس ام دی اف داخلش رو فویل گرفتم ولی هرکاری میکنم رطوبت و دما ثابت نمی مونه لطفا پیشنهاد بدید

    14 اسفند 1397

    سلام مهرشاد عزیز
    بدنه دستگاه جوجه کشی از جنس ام دی اف نه تنها عایق خوبی نیست و موجب نوسانات شدید می شود بلکه محل مناسبی برای رشد میکروب ها می توانید باشد. پیشنهاد می کنیم از جنس و عایق بهتری به جای ام دی اف استفاده کنید.

      17 فروردین 1398

      اما برای تنظیم رطوبت دستگاه:
      روشی که به شما میگم ابداع خودمه و در هیچ کتاب و فیلمی موجود نیست.
      چند سوراخ ریز (20 عدد سوراخ به قطر چوب کبریت، دقیقا شبیه سوراخهای پشت فن کامپیوتر) در بالای محلی که ظرف اب قرار دادید بر روی بدنه دستگاه ایجاد کنید. در درون دستگاه یک عدد فن کامپیوتر دقیقا بر روی سوراخهایی که ایجاد کرده اید ببندید به طوری که هوا را از بیرون دستگاه کشیده و به داخل دستگاه پرتاب کند. و برق این فن را از اداپتور فن دما بگیرید.( هر دو فن را به یک اداپتور وصل کنید).
      یک تکه چوب سه لایی یا ام دی اف به ابعاد 5 در 10 بریده ، دقیقا از بیرون دستگاه بر روی سوراخها قرار داده به طوری که این چوب یا سه لایی کاملا” از بیرون روی سوراخها را بپوشاند و از زیر سوراخها ان را با یک پیچ و مهره به دستگاه وصل کنید.
      این سه لایی یا ام دی اف حکم درپوش روی این سوراخها را دارد. با چرخاندن این درپوش سوراخها باز و با بستن درپوش سوراخها بسته میشود.
      برای ایجاد رطوبت یک ظرف اب به تنهایی کفایت نمیکند و معمولا باید یک تکه پارچه یا حوله در درون ظرف اب دستگاه اویزان کرده تا رطوبت بالا رود.
      حالا با پر کردن ظرف اب و اویزان کردن پارچه در ان و روشن کردن فن دما و رطوبت فقط کافیست از بیرون دستگاه درپوش روی سوراخها را کم کم باز یا بسته کنید تا به میزان رطوبت مورد نظر برسید
      شما میتوانید با این روش رطوبت را بر روی هر عددی که دوست دارید به صورت ثابت تنظیم کنید.
      امیدوارم مفید باشد

    17 فروردین 1398

    با سلام
    دوست عزیز اگر داخل دستگاه رو با فویل الومینیومی کاملا پوشانده باشید هیچ مشگلی به وجود نخواهد امد (تجربه کردم)
    برای ثابت نگه داشتن دما :
    اولا از کلید ولومی دیمر استفاده کنید(از مغازه های الکترونیکی بخرید قیمت حدودی 25 تومان)

    دوما” تا حد ممکن برای ایجاد حرارت از لامپ های کم وات استفاده کنید. امتحان کنید .مثلا لامپ 100 وات بهتر از 200 وات است.البته بستگی به حجم دستگاه شما دارد ولی در کل استفاده از لامپ های کم وات تر نوسان کمتری در حرارت دارند.
    یکی از سیمهای لامپ (فاز یا نول)از درون دیمر میگذرد، با کم و زیاد کردن نور لامپ توسط دیمر به حرارت مورد دلخواه خود خواهید رسید به شرطی که دستگاه شما خوب عایق بندی شده باشد.

10 اسفند 1397

سلام واقعاً مطالب بسيار مفيد بود.
دما در دستگاه هم در زمان ستر و هم در زمان هچر از چه درجه اي نبايد بالا تر و از چه درجه اي نبايد پايينتر باشد ؟؟

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    با توجه به نوع تخم پرنده ای که داخل دستگاه است دما بیش از 0.6 درجه سانتی گراد نباید دارای نوسان شدید باشد. ولی گاها سیستم های کنترل برای چند لحظه شاید دماهای بالاتر یا پایین تر را نشان دهند و به سرعت به محدوده مجاز برگردند که جای نگرانی ندارد.

10 اسفند 1397

سلام ممنون از سایت خوبتون واقعا عالی بودن

من دستگاه جوجه کشی ساختم که حالا ترموستات اینا هم گذاشتم داما حدود ۳۷/۷تنظیم کردم
فقط تو رطوبت موندم یه وقت ها ۵۸ یه وقت ها ۶۰ این مقدار رطوبت برای جوجه کشی خوبه یا بد
ممنون میشم

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    این مقدار رطوبت در ایام ستر برای اکثر تخم پرندگان مناسب است. فقط در زمان هچر باید به فکر افزایش رطوبت باشید.

5 اسفند 1397

سلام دستگاه من سبدهچر نداره.تخم هایی ک ب مرحله هچر میرسند اگ درون شونه ایی ک چرخش داره باشند مشکلی برای بیرون امدن جوجه دارد یان؟

    8 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    بهتر است داخل سبد هچر باشند به این دلیل که ممکن است جوجه ها از شانه پایین بیافتند و آسیب ببینند. داخل سبد، هچ آن راحت تر خواهد بود.

4 اسفند 1397

باسلام وخسته نباشید من چندتا تخم مرغ داخل دستگاه گذاشته بودم ولی تا ۲۴روز صبر کردم ولی درنیامدند دمای انها ۳۷ بود ولی درروز ۲۴ اونارودراوردم وشکیتم داخلشون جوجه بود ولی شکمشون ترکیده بود میشه بگید عاملش چیه که شکمشون ترکیده بود

    8 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    آن چزی که مشاهده کردید جمع نشدن زرده در روزهای پایانی هچ بوده است که به علت عفونت بوده است که احتمالا همراه داشته است و یا این که تخم مرغ ها زیاد مانده بوده است.

1 اسفند 1397

سلام وخسته نباشید,,من ی دستگاه نیمه اتومات دارم ک چرخاندن تخم ها رو خودم انجام میدم هربار ک این کارو انجام در دستگاه هم باید باز بشه,,الان جوجه ها ب دنیا اومدن از صدتا جوجه پنجاه تاشون فلج هستن میخواستم بدونم ایا دلیلش باز و بسته کردن در دستگاه هست یا دلیل دیگه ای داره

    8 اسفند 1397

    سلام ابراهیم عزیز
    اگر دفعات باز شدن درب دستگاه زیاد بوده است حتما در کمیت و کفیت جوجه ها تاثیر گذار خواهد بود.

    15 اسفند 1399

    سلام خسته نباشید
    برای تامین رطوبت قراردادن یک ظرف آب داخل دستگاه کفایت می کند یک فنجان کوچک استیل
    دمای دستگاه روی 35/7تا37/7ثابت است این دما خوبه؟ از پاسخ گوییتان متشکرم

      23 فروردین 1400

      سلام دوست عزیز
      میزان دما برای جوجه کشی مرغ مناسب است. اندازه ظرف برای تامین رطوبت بستگی به اندازه و ابعاد دستگاه جوجه کشی دارد. لطفا ابعاد دستگاه را بفرمایید تا بتوانیم به صورت دقیق شما را راهنمایی کنیم.

1 اسفند 1397

سلام – دمای دستگاه جوجه کشی حدودا ۲ ساعت روی ۳۹ درجه بود
آیا نطفه ها میمیرن ؟

    1 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    خیر مشکلی برای تخم نطفه دارها پیش نمی آید و شما می توانید به جوجه کشی ادامه دهید.

29 بهمن 1397

سلام
برای جوجه کشی در این فصل دمای هوای اتاقی که دستگاه جوجه کشی داخل اون قرار داره باید چند درجه باشه

    29 بهمن 1397

    سلام دوست عزیز
    بهترین دما برای اتاق جوجه کشی بین 24 تا 30 درجه سانتی گراد است.

26 بهمن 1397

سلام میخوام دستگاهشو بخرم ولی کار باهاشو یاد ندارم کلاسی چیزی نداره برم

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    کار کردن با دستگاه جوجه کشی پیچدگی چندانی ندارد و با مطالعه دفترچه راهنما و مشاهده فیلم های آموزشی میتونید کارکردن با دستگاه رو یاد بگیرید. البته دوره های آموزشی مبتدی گاهی اوقات برگزار میشه ولی تا امروز دوره حرفه ای جایی مشاهده نکردیم.

23 بهمن 1397

سلام و عرض تشکر از مطالب سودمند شما بنده مبتدی و علاقمند به تولید جوجه هستم دستگاه خانگی غیر شرکتی تهیه کردم و حدود سی تخم مرغ در آن قرار داده و حرارت را روی ۳۷ درجه تنظیم کردم ولی متاسفانه بخودی خود حرارت افزایش و تا پنجاه درجه بمدت ۱۲ ساعت بالا رفته است آیا به تخم مرغها آسیب رسیده یا نه. متشکر

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    تخم مرغ اگر حتی 15 دقیقه در دمای بالای 40 درجه قرار بگیرد جنین آسیب دیده و از بین می رود.

18 بهمن 1397

سلام چرا جوجه ها در هچر میمیرند

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    احتمال زیاد در هنگام هچ درب دستگاه را زیاد باز و بسته کرده اید و جنین ها دچار شک دمایی و دی هیدراته شده اند.

16 بهمن 1397

ضمن عرض سلام وخداقوت به تیم پرتلاش بلدرچین دماوند.من یه دستگاه۴۲۰تایی ازشماخریدم لکن هنوز راه اندازیش نکردم.سوالم اینه که برای نگهداری تخمها از زمان جمع آوری تا زمانیکه میخایم تخمهارو وارد دستگاه کنیم آیادراین مدت بغیر از دما و رطوبت آیا نحوه قرار گرفتن تخمها هم مهمه یا خیر؟مثلااگر تخمها خوابیده باشندیاسمت پهنشون به پایین باشه ایرادی داره؟وآیامهمه که در این مدت تخمهارو تغییرحالت بدیم یاخیر؟متشکرم

    14 اسفند 1397

    سلام علیرضا عزیز
    از این که محصولات ما را انتخاب کرده اید متشکریم و از این که انقدر دقیق به مسائل توجه دارید سپاس گذاریم.
    نحوه قرار گرفتن تخم ها قبل از شروع جوجه کشی اهمیت چندانی ندارد ولی تغییر حالت حداقل هر 12 ساعت یک بار قبل از جوجه کشی ضروری و تاثیر گذار است.

16 بهمن 1397

سلام پایین ترین دمای مجاز برای جوجه کشی مرغ چقدره

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    دمای مجاز 37.7 درجه سانتی گراد در ایام ستر و 37.4 در ایام هچر است. نوسانات مثبت و منفی 0.6 درجه سانتی گراد مجاز است.

11 بهمن 1397

سلام
از اطلاعاتتان ممنونم میشه بگید بهترین زمان برای چرخش تخم مرغها چند وقت یک بار هست
دستگاه من ساخت خودم هست و کار خانگی انجام میدم

    14 اسفند 1397

    سلام حسین عزیز
    حداقل هر 4 ساعت یک بار یک چرخش 120 درجه ای نیاز است. اما این چرخش می تواند به تدریج و هر چند دقیقه یک بار صورت گیرد.

9 بهمن 1397

سلام.میزان نوسان دمایی مجاز دستگاه جوجه کشی در دوران ستر چند دهم درجه هست؟ دستگاهه‌ من رویی ۳۷,۷ تنظیم شده ولی بین ۳۷,۸تا۳۷,۵نوسان داره.در این صورت مشکلی پیش میاد؟

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    این میزان نوسان مشکلی در کار جوجه کشی ایجاد نمی کند.

4 بهمن 1397

سلام من دو روزه ک تخم مرغا رو گذاشتم تو دستگاه ای کاش زودتر مطالب شما رو خونده بودم ی سری کارا مخصوصا در انتخاب تخم مرغ مناسب رو خوب خوب خوب انجام ندادم ولی برای روزای اتی از دانستنیهاتون بیشتر استفاده میکنم سپاسگزارم

    14 اسفند 1397

    سلام دوست عزیز
    از این که مقاله برای شما مفید بوده است بسیار خرسندیم.

18 آبان 1397

با سلام.
روز انتقال به هچر دقیقا چه موقعیه
پایان روز هفدهم یا اوایل روز هفدهم که به سمت هجدهم میره؟

    8 آذر 1397

    سلام دوست عزیز
    در جوجه کشی مرغ بهترین زمان برای شروع زمان هچ اواخر روز هجدهم است.

6 آبان 1397

سلام رطوبت مرغ در دوره ستر ۶۲باشه جنین از بین میره یا رطوبت به مدت۲ساعت۶۹ درصد باشه جنین از بیین میره؟

    13 آبان 1397

    سلام دوست عزیز
    میزان رطوبت هایی که به آن اشاره کردید نسبتا متعادل هستند و آسیبی به نطفه تخم مرغ ها نمی زند. در زمان ستر رطوبت مناسب جوجه کشی مرغ بین 58 تا 65 درصد است و نسبی می باشد و مثل دما خیلی حساسیت ندارد.

27 مهر 1397

بهترین فصل برای جوجه کشی کی هست؟

    30 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    زمان جوجه کشی مرغ به صورت طبیعی اوایل بهار تا زمان شروع گرم شدن هوا و تقریبا شهریور تا زمان شروع سرد شدن هوا می باشد. در صورت سالنی نیز تقریبا 9 تا 10 ماه دائما انجام می شود.

28 شهریور 1397

سلام برای شروع کارم بهترین و کاملترین مطالبی که در اینترنت جستجو کردم از مطالب ارائه شده شما بود سپاسگزارم

    28 شهریور 1397

    سلام دوست عزیز
    از این که مطالب برای شما مفید واقع شده است بسیار خرسندیم. پیشنهاد می کنیم مقاله جوجه مرغ را نیز مطالعه فرمایید.

12 خرداد 1397

بادرود خدمت شما،
درصورت ممکن بفرمایید برای ضدعفونی کردن دستگاه و تخم مرغ از چه موادی استفاده کنیم.

    29 مهر 1397

    سلام دوست عزیز
    از مواد مختلفی می توانید استفاده کنید که بعضی به صورت مایع مثل فرمالین، جرمی ساید و… هستند. بعضی به صورت ذغال هستند که از هر کدام استفاده نمایید مشکلی ندارد. در ضمن از راهنمایی فروشنده داروخانه دامپزشکی هم می توانید استفاده نمایید.

      26 دی 1397

      با درود بسیار
      میشه توصیح بدین که اگه دما به 39تا 40 برسه چه زمانی طول میگشه که. باعث اسیب به تخم مرغ بشه

        1 بهمن 1397

        سلام دوست عزیز
        این دما در زمان ستر جوجه کشی تا چند روز هم باعث خرابی نمی شود ولی در زمان هچر خطر بیشتری دارد.

    17 فروردین 1398

    با سلام
    از محلول جرمی ساید استفاده کنید
    کاملا بدون ضرر و ارزان قیمت هست.
    از داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید.
    5 سی سی از محلول رو در یک لیتر اب ولرم تمیز کاملا مخلوط کنید و بعد روی تخم پرندگان اسپری کنید.
    حتی روی حیوانات خانگی هم میشود اسپری کرد.

9 خرداد 1397

سلام آگه جوجه در روز 21 باز نشد چیکار کنم

    6 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    نهاتا تا روز 22 صبر کنید اگر جوجه ای در نیامد چند عدد از تخم مرغ ها را یشکنید تا علت مشخص شود. میتوانید بعد از شکستن و خالی شدن محتویات، عکس بگیرید و برای مشاورین شرکت در واتساپ یا تلگرام (09191015546) ارسال کنید تا بررسی شود.

4 خرداد 1397

ممنون از اطلاعات کامل و خوب و نکات ریز و ارزشمندی که عنوان کردید.

4 خرداد 1397

میخواستم بدونم برا قرار دادن تخم مرغ در سبد هچر شرایط خاصی داره یا نه…؟ یا باید فقط همین اونا رو بزاریم تو سبد؟

    6 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    برای چیدن تخم مرغ ها در سبد کافیست آن ها را به صورت افقی قرار دهید. دما در زمان هچر نسبت به ستر کمتر ولی رطوبت بیشتر باشد.

17 اردیبهشت 1397

بسيار عالي،ممنون

26 فروردین 1397

بسیار سپاس گذارم از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید

26 اسفند 1396

سلام من می خواستم بدونم نیازی نیست که هر بار که می چرخد مدتی متوقف شود

    17 فروردین 1398

    برای چرخش تخم مرغ
    روزی 5 تا 6 بار کافیست
    تخم مرغهایی که به صورت افقی (حالت زیر مرغی) هستند در هر دفعه به ارامی 180 درجه چرخیده شوند.
    یعنی پس از چرخش زیر تخم مرغ به بالا امده و بالای تخم مرغ به زیر میرود.

19 بهمن 1396

سلام. خسته نباشید. من برای اولین بار اقدام ب جوجه کشی بایک دستگاه هزارتایی کردم البته 300 تا تخم برا شروع در دستگاه گذاشتم همه چی رو اوکی کردیم با دمای 37.8 و رطوبت 60 روز 16 نور انداختم و تخم های خراب جدا کردم ک 130 تخم خراب شده بودن یعنی جوجه توشون مرده بود فقط 10تا تخم بی نطفه بود. از روز 17هچ کردم ولی کلا 60 جوجه بیشتر دنیا نیمد. بیشتر تخم ها جوجه توشون مرده بود علت چی میتونه باشه

    21 دی 1399

    سلام دوست عزیز
    با توجه به توضیحاتی که دادید تخم های نطفه داری که در دستگاه قرار داده بودید ضعیف بوده اند و باعث شده است که 130 عدد از 300 تخم مرغ خراب شوند. ضعیفی نطفه میتواند از تغذیه بی کیفیت مرغ های مادری باشد و احتمالا کهنه بودن تخم مرغ ها هم در کاهش جوجه درآوری تاثیر داشته اند.

مشاوره رایگان