راهنمای تعمیر دستگاه جوجه کشی و رفع مشکلات و سرویس دستگاه جوجه کشی

دسته : آموزش جوجه کشی

تعمیر و رفع مشکلات دستگاه خود را با خواندن این مقاله خودتان انجام دهید. اگر شما صاحب یک دستگاه جوجه کشی هستید شاید با مشکلاتی در هنگام کار مواجه شده باشید و به علت عدم دسترسی به واحد پشتیبانی شرکت تولید کننده ماشین جوجه کشی و عدم آشنایی به تعمیر و سرویس دستگاه جوجه کشی دچار خسارات شده باشید. چنانچه تمایل دارید در  مواقع بحران اینگونه غافلگیر نشوید بهتر است این مطلب را مطالعه نموده و خود را برای روز مبارزه آماده کنید.

دستگاه جوجه کشی از چه بخش هایی تشکیل شده است :

1- سیستم کنترل

2- فن های سیرکوله هوا

3- هیتر

4- رطوبت ساز

5- راک چرخاننده تخم مرغ

6- فن تهویه

7- سنسورها

8- سنسور رطوبت

موارد فوق به طور کلی در اکثر دستگاه های جوجه کشی با  شکل های مهندسی متفاوت وجود دارند که صحت عملکرد هر کدام برای دستگاه جوجه کشی اهمیت بسزایی دارد.

در ادامه به مهمترین مشکلاتی که هر کدام از این موارد می توانند با آن روبرو شود می پردازیم.

1- رفع مشکلات سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی :

تعمیر سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی

کنترلرهای ماشین جوجه کشی برای پردازش اطلاعات نیاز به برق 5 ولت DC  و برای تحریک خروجی ها به برق 12 ولت DC نیاز دارند،چنانچه برق 220 ولت به سیستم کنترل رسیده ولی روشن نمی شود به احتمال زیاد ترانس یا آداپتور تبدیل 220 به 12 ولت یا 5 ولتاژ کار افتاده است.

اگر شما قادر به ورود به تنظیمات سیستم کنترل نمی شوید و سوئیچ ها عمل نمی کنند احتمالا یکی از کلیدهای کنترلر گیر کرده و کلید در حال اتصال است، یا امکان دارد کلید ورود به تنظیمات خراب باشد. اگر کنترلر مدام در حال نوسان و پرش اعداد نمایشی می باشد احتمالا ولتاژ ورودی برق قبل از ترانس بسیار افت کرده و ترانس قادر به تامین برق 12 ولت نمی باشد، که بهتر است نوسانات برق بررسی گردند.

چنانچه نیاز به تعویض یا تعمیر سیستم کنترل باشد قبل از جداسازی سیستم کنترل از دستگاه، ابتدا تمام سیم های متصل به سیستم کنترل را شماره گذاری نموده تا جهت نصب مجدد با مشکل مواجه نشوید.

2- تعمیر و سرویس فن های سیر کوله هوا ماشین جوجه کشی :

این فن ها در انواع دستگاه های جوجه کشی به طور دائم روشن هستند و وظیفه ترکیب هوای داخل را دارند. معمولا برق این فن ها مستقیم از ورودی برق 220 ولت دستگاه در دستگاههای با فن 220 تامین می شوند و در دستگاه های جوجه کشی خانگی با فن های 12 ولت کار می کنند و برق خود را از منبع تغذیه برق داخل کنترل کننده ماشین جوجه کشی دریافت می کنند، اما سیستم کنترل هیچ دخالتی در خاموش یا روشن کردن فن ها معمولا ندارد.

تعمیر فن دستگاه جوجه کشی

اگر فن سیر کوله هوای دستگاه جوجه کشی خاموش است بهتر است ابتدا فن را از دستگاه جدا کرده و سیستم به برق با ولتاژ مورد نیاز متصل کید،اگر فن سالم بود مسیر سیم کشی را بررسی نمایید.

اگر فن دستگاه جوجه کشی صدای ناهنجار تولید می کند یا گاها گیر می کند حتما نیاز به روان کاری دارد بر اساس نوع فن از انواع روغن و گریس می توان استفاده نمود.

چنانچه فن سیرکوله سوخته بود می توانید به طور موقت از یک یا چند فن تهویه خانگی یا صنعتی در محیط دستگاه به طور اورژانسی استفاده کنید تا هوای داخل دستگاه تا حدودی ترکیب شود و در اولین فرصت فن دستگاه جوجه کشی را تعمیر یا جایگزین کنید.

 3- مشکل در هیتر دستگاه جوجه کشی :

هیتر وظیفه تولید حرارت را در دستگاه جوجه کشی دارد که معمولا توسط المنت های برق این کار انجام می شود. چنانچه مطمئن هستید که برق از سیستم کنترل به هیتر ارسال می شود ولی هیتر روشن نمی شود می توانید به جای المنت از یک یا چند لامپ رشته ای برای تولید حرارت استفاده کنید یا هیتر را تعویض کنید.

4- تعمیر رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی :

تعمیر بخار ساز دستگاه جوجه کشی

اگر دستگاه تولید رطوبت شما دچار اشکال فنی شده است و دسترسی به دستگاه جایگزین ندارید، می توانید از چند ظرف آب در کف دستگاه برای افزایش میزان رطوبت دستگاه به طور موقت استفاده کنید و یا  چند تکه ابر یا پارچه خیس درون دستگاه قرار دهید تا رطوبت تا حدودی جبران شود.

5- رفع خرابی راک دستگاه جوجه کشی :

در مواقع خرابی موتور گیربکس چراخننده راک دستگاه جوجه کشی کافی است تا هر 4 ساعت یک بار با دست راک ها را تغییر وضیعت دهید ولی مراقب باشید در برخی از دستگاه های بزرگ راک ها با موتور مهار شده اند و باز کردن موتور می تواند راک را رها کند پس ابتدا زیر راک را با یک شیئ مطمئن نگه دارید سپس موتور دستگاه جوجه کشی  را باز کنید.

6- از کار افتادن سنسورهای ماشین جوجه کشی :

تعمیر سنسور دستگاه جوجه کشی

چنانچه سنسور های دما و رطوبت از کار افتاده اند با استفاده از دماسنج های ساده فقط دما را در محدوده ی مورد نظر می توانید به صورت دستی نگه دارید. ولی بهتر است در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی از فروشنده دستگاه سنسور یدک خریداری کنید تا در مواقع بحرانی دچار  زیان نشوید.

7- سایر مشکلات :

اگر داخل دستگاه شما عرق کرده و قطرات آب بر روی دیواره ها و روی تخم مرغ ها شبنم زده بهتر است تا به دمای محیط نصب دستگاه توجه کنید. معمولا در هنگامی که دستگاه در معرض هوای سرد قرار می گیرد رطوبت داخل دستگاه به شبنم تبدیل شده و حتی با کاهش رطوبت هوا مواجه می شوید.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

16 اردیبهشت 1400

سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعاتی که در اختیار کاربران میزارین
دستگاه 1850 تایی بلدرچین دماوند چند تا المنت داره و چند وات هستش؟
بخاطر مبدل برق میپرسم که چند وات بخرم

    26 اردیبهشت 1400

    سلام دوست عزیز
    برای دستگاه جوجه کشی 1850 عددی بلدرچین دماوند 1 المنت 500 وات استفاده شده است.

21 فروردین 1400

سلام خسته نباشید من یه دستگاه جوجه کشی دماوند ۲۱۰تایی دارم هر وقت روشنش میکنم یکی دو ساعت میبینم روی صفحه نمایش پر از اعداد نامعلومه یعنی قاطی میکنه ومیبینم تمام قطعات داخلش در حال کار کردن هستن و حرارتش خیلی بالا میره میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    17 شهریور 1400

    سلام دوست عزیز
    لطفا با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید تا شرایط دستگاه بررسی شود.
    02177955451 داخلی 2

19 فروردین 1400

سلام
من باراولمه از دستگاه شرکت بلدرچین دماوند استفاده میکنم برق وصل اب دستگاه شده برنظرتون جاییش اتصالی داره؟ کمکم کنید ممنون

    31 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    کنار دستگاه باشید و با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید تا شرایط دستگاه بررسی شود.
    تلفن تماس: 02177955451 داخلی 2

9 فروردین 1400

آیا میشه یک لامپ 220 به جای هیتر دستگاه جوجه کشی که با برق 12 ولت کار میکند گذاشت؟

    14 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    زمانی که دستگاه جوجه کشی 12 ولت است که نمی تواند 220 را روشن کند.

8 فروردین 1400

سلام موتور دستگاه من چرخ دنده هاش جابه جا شده اند چطوری میتونم موتورو بازش کنم

    14 فروردین 1400

    سلام دوست عزیز
    موتورهای دستگاه جوجه کشی چرخ دنده یدک ندارند و اگر خراب شوند باید موتور تعویض شود.

9 بهمن 1399

سلام خسته نباشید دستگاه من 210تاییه ولی تعداد زیاد تخم مرغ داخل دستگاه قرار میدم موتور چرخش درست کار نمیکنه. موتور چرخش قویتر میتونم بزارم براش؟

    23 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    لطفا تصویر موتور دستگاه را به شماره واتساپ واحد پشتیبانی شرکت ارسال کنید تا راهنمایی های لازم به شما ارائه شود.
    09191015546

11 دی 1398

سلام خسته نباشید ببخشید المنت موجود تو ظرف آب داخل جوجه کشی سوخته فکر کنم
الان بنظرت چکارش باید کرد
ممنون میشم از راهنماییتون

    20 مرداد 1399

    سلام دوست عزیز
    برای کسب راهنمایی در این مورد لطفا تصویر المنت را به شماره تلگرام یا واتساپ زیر ارسال کنید و سپس با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.
    09191015546
    تلفن واحد پشتیبانی: 02177955451 داخلی 2

    19 دی 1399

    با سلام صفحه نمایشگر دستگاه من دمارو درست نشون نمیده و هر ثانیه یه دمارو با اختلاف چند درجه نشون میده مشکل از کجاشه

      23 مرداد 1400

      سلام دوست عزیز
      اگر منظور شما پرش دمایی است، باید سیستم کنترل به دفتر ارسال شود تا مشکل حل شود. برای هماهنگی های لازم با دفتر تماس بگیرید.
      02177955451 داخلی 3

24 آبان 1398

سلام من یک فن روی داخل دستگاهم هست که برا تخیله سری هواعه سیم هاش قطع شده پیش هرکیم بردم نمدونه سیماش کجا باید وصل بشه کسی هست راهنماییم کنه؟

    18 اسفند 1398

    سلام علی عزیز
    امکان راهنمایی به این صورت که شما توضیح دادید وجود ندارد. برای این که کارشناسان شرکت بتوانند به صورت کامل و دقیق شما را راهنمایی کنند نیاز هست تا تصویر یا فیلمی از دستگاه را برای ما ارسال کنید. سپس با کارشناسان شرکت تماس بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند. 02177955451 داخلی 2

31 خرداد 1398

سلام وقتتون بخیر خسته نباشید من یه دستگاه جوجه کشی داشتم مدتی ازش کار نکشیدم متاسفانه موشها زحمت کشیدن سیمهاشو خوردن میخواستم اگر میشه سیم کشی دستگاه را برام بفرستید تا باز راه اندازیش کنم ممنونتون میشم

21 خرداد 1398

سلام اگر دستگاه بر فرض ۱۲۶ تایی رو روشن کنیم و تعداد کمتری تخم مرغ روی شانه های بر روی راک قرار دهیم مثلا ده تا یا سی تا؛روی عمر راک و خراب شدنش تاثیر داره یا تعداد فرقی نمیکنه؟ منظورم این است که چیکار کنیم به راک فشار نیاد

    23 خرداد 1398

    سلام دوست عزیز
    نیازی به پرکردن کامل دستگاه نیست و شما می توانید با تعداد کمتری تخم نطفه دار دستگاه را روشن کنید و مشکل برای راک و دستگاه پیش نمی آید.

25 اردیبهشت 1397

سلام خسته نباشید دستگاه من چهارصدوبیست عددی هست مشکل یک سره شدن پمپ اب و ارور دادن مانیتور رطوبت ،،لطفا رهنمایی کنید مشکل از کجاست چطوری تعمیر کنم

    2 بهمن 1399

    سلام دوست عزیز
    دستگاه 420 عددی شرکت بلدرچین دماوند پمپ آب ندارد. ولی اگر منظور شما موتور چرخش دیسک های بخار ساز است نیاز است تا دستگاه بررسی شود. لطفا برای بررسی بیشتر با واحد پشتیبانی شرکت تماس بگیرید. 02177955451 داخلی 2

18 بهمن 1396

سللم.دستگاه جوجه کشی منشور پارس دارم تا حالا چند بار رله یا همان پلاتین آن چسبیده وسوخته وعوض کردم اقدام به نصب کنتاکتور کردم.باز هم بعد از یک بار جوجه کشی دوباره رله آن سوخت .درضمن با برق 220ولت کار می کند. لطفا من چکار کنم چون چندین بار ضرر کردم.راهنمایم کنید

    21 دی 1399

    سلام دوست عزیز
    پیشنهاد میکنیم ابتدا با خود شرکت سازنده یا فروشنده دستگاه جوجه کشی تماس بگیرید تا مشکل شما بررسی شود. در نهایت اگر به جواب قانع کننده نرسیدید سیستم کنترل دستگاه را تعویض کنید.

7 دی 1396

سلام،دستگاه من g800هزار تاییه الان یکماهه جوجه کامل حتی پر هم دارند ولی همون حالت تلف میشن بعضی هاشم نیمه کامله ایراد از کجاست؟اولین بارمه دستگاه دارم و میام سایت واسه سوال

    21 دی 1399

    سلام دوست عزیز
    مدل دستگاهی که اعلام کردید ساخت شرکت بلدرچین دماوند نیست و به همین دلیل متاسفانه ما اطلاعی از تکنولوژی ها و فرآیند جوجه کشی در دستگاه شما نداریم. پیشنهاد میکنیم با شرکت سازنده دستگاه تماس بگیرید و مشکل خود را بیان کنید تا انشاالله حل شود.

مشاوره رایگان