نگهداری جوجه کبک در منزل

دسته : کبک

هنگامی که تصمیم می گیرید پرنده ای مانند کبک را در منزل نگه داری کنید ممکن است در ابتدا برای شما این کار سخت و پیچیده به نظر برسد اما خبر خوب این است که شما با دانستن یکسری از اطلاعات می توانید به راحتی از جوجه کبک در خانه خود نگهداری کنید و آن را حتی به تعداد انبوه پرورش دهید.

محیط نگهداری جوجه کبک باید از نظر دما، رطوبت، نور و شرایط ساخت از استانداردهای لازم برخوردار باشد؛ در غیر این صورت شما پرندگانی ضعیف پرورش می دهید یا دیری نمی پاید که کبک های شما یکی پس از دیگری از بین می روند. به طور مثال اگر محیط نگه داری جوجه کبک دارای رطوبت کافی نباشد بدن کبک دچار کم آبی می شود و در نهایت مرگ پرنده را به دنبال خواهد داشت.

مورد دیگری که درباره نگهداری جوجه کبک اهمیت دارد مسئله تغذیه این پرنده است. برای تغذیه کبک شما باید موادغذایی مانند ذرت، گندم، سبزیجات و پودر گوشت را به این پرنده بدهید که شامل انواع ویتامین ها، پروتئین ها، املاح و مواد معدنی باشند.

اگر دوست دارید با شرایط استاندارد برای نگهداری جوجه کبک و تغذیه مناسب این پرنده به طور کامل آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. با مطالعه این مقاله شما اطلاعاتی به دست می آورید که دیگر نگهداری از جوجه کبک چندان سخت جلوه نمی‌کند. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله پرورش کبک را هم مطالعه کنید.

شرایط نگهداری جوجه کبک

پس از پایان دوره جوجه کشی کبک و به دنیا آمدن جوجه کبک ها محیطی که برای نگهداری جوجه کبک استفاده می کنید باید از نظر دما، نور، عایق، تهویه و نوع ساخت شرایط خاصی داشته باشد که در ادامه با جزئیات این شرایط بیشتر آشنا می شوید.

فضای نگهداری جوجه کبک باید به اندازه کافی بزرگ و دارای حصار باشد. داشتن حصار از این جهت برای این فضا ضروری است که کبک ها نتوانند از طریق پرواز راه خروج به بیرون پیدا کنند. البته در نظر داشته باشید که کبک ها برای حفظ سلامت خود باید پروازهای کوتاه داشته باشند؛ بنابراین محیط نگهداری این پرنده بهتر است ارتفاع بالایی داشته باشد.

کف محیطی که کبک ها نگهداری می شوند باید نرم باشد و با موادی مانند کاه، پوشال و خاک اره پر شود تا پاهایشان آسیب نبیند.

شرایط نگهداری جوجه کبک

شرایط و نکات مهم نگهداری جوجه کبک

در فضایی که کبک ها زندگی می کنند وجود سایبان در تابستان برای خنک نگه داشتن محیط ضروری است. این سایبان را می توانید از جنس ورقه های فلزی یا pvc دو جداره بسازید.

یکی از موارد مهمی که باید برای فضای نگهداری جوجه کبک به آن توجه ویژه ای داشت ایجاد تهویه مناسب است. در صورتی که محیط نگهداری جوجه کبک از تهویه مناسب برخوردار نباشد تنفس این پرنده دچار اختلال می شود. منظور از تهویه مناسب این است که فن هایی در فضای نگهداری جوجه کبک ها تعبیه شود که به خوبی بتوانند باعث خروج مواد سمی و زائد مانند دی اکسید کربن شوند.

نور مناسب محیط از دیگر مواردی است که باید برای نگهداری جوجه کبک ها به آن توجه کرد. جوجه کبک ها در روزهای اولیه زندگی خود به نور بیشتری احتیاج دارند و نور محیط آنها باید در بیشتر اوقات زیاد باشد و تنها به مدت نیم ساعت می توان محیط نگهداری آنها را تاریک کرد.

پس از چند هفته که جوجه کبک رشد کرد می توان ساعت خاموشی و تاریکی محیط را افزایش داد، یعنی 10 ساعت روشنایی و 14 ساعت تاریکی مناسب خواهد بود.

در صورتی که نور محیط نگهداری کبک ها بیش از حد زیاد باشد دچار استرس و تنش می شوند.

قبل از آنکه محیط نگهداری جوجه کبک را تاریک کنید به این موضوع دقت کنید که تغذیه آنها در فضای روشن انجام گرفته باشد.

دمای مناسب و رطوبت کافی در محیط نگهداری جوجه کبک ها بر رشد این پرندگان تاثیر زیادی دارد. دمای مناسب برای نگهداری آنها باید حدود 35 درجه سانتی گراد باشد. رطوبتی که جوجه کبک ها برای بقای خود در یک محیط نیاز دارند حدود 60 درصد است. از جمله تجهیزات مهمی که در محیط زندگی جوجه کبک ها باید وجود داشته باشد موارد زیر است:

  • ظرف دانخوری و آبخوری

جنس این ظرف بهتر است پلاستیکی و از نوع آنتی باکتریال باشد.

  • آشیانه تخم گذاری
  • دستگاه جوجه کشی
  • ترازو
  • سمپاش
  • هیتر

در فصل زمستان استفاده از هیتر در محل زندگی جوجه کبک ضروری است.

  • فن

غذای جوجه کبک

جوجه کبک در ماه اول زندگی خود باید مقدار 370 گرم غذا دریافت کند. در ماه دوم و سوم غذایش باید افزایش پیدا کند و به مقدار 1200 و 2200 گرم در ماه برسد. غذای جوجه کبک باید حاوی مواد زیر باشد و به صورت پودر شده و حالت نرم داده شود.

ویتامین

وجود ویتامین در غذای جوجه کبک ضروری است زیرا در اثر کمبود ویتامین دچار ضعف، بی حالی و کم خونی می شود. مکمل های ویتامین را می توان به صورت محلول در آب به جوجه کبک داد.

مواد معدنی

مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم این مواد معدنی برای استخوان سازی جوجه کبک ها بسیار مفید هستند.

آمینو اسید های ضروری

وجود آمینو اسیدهایی مانند لیزین و متیونین در غذای جوجه کبک ها به شدت توصیه می شود و برای رشد آن ها مفید است.

پروتئین غذای جوجه کبک ها

میزان پروتئین در غذای جوجه کبک باید در ابتدا زیاد و به میزان 38 درصد باشد. در سن 3 تا 6 هفتگی پروتئین مورد نیازش کاهش می یابد و در حد 24 درصد کافی خواهد بود. نبود پروتئین کافی در غذای جوجه کبک سبب می شود در رشد آن اختلال ایجاد شود و تخم گذاری این پرنده کاهش یابد. البته باید دقت کنید که پروتئین غذای جوجه کبک از حد استاندارد بیشتر نشود زیرا پروتئین مازاد موجب چاقی مفرط و رشد نامناسب استخوان ها در این پرنده می شود.

مواد غذایی زیر موارد مناسبی برای تغذیه جوجه کبک ها هستند:

  • ذرت
  • گندم
  • سویا
  • سورگوم
  • بذر سبزیجات
  • تخم کدو
  • پودر گوشت و استخوان
غذای جوجه کبک

تغذیه و مواد غذایی مورد نیاز جوجه کبک

آنچه باعث می شود تا جوجه کبک بتواند غذای خود را راحت تر هضم کند سنگریزه و آب است. سنگریزه ها کمک می کنند تا غذا راحت تر خرد شود و پس از ورود به دستگاه گوارش به آسانی هضم شود. نوشیدن آب فراوان نیز از نظر هضم غذا و تنظیم دمای بدن این پرنده اهمیت زیادی دارد.

وعده های غذایی جوجه کبک را بهتر است در ظرف هایی با عمق کم بریزید تا این پرندگان به راحتی بتوانند غذا بخورند.

اگر می خواهید جوجه کبک را در منزل نگهداری کنید باید مواردی مانند نور، دما، رطوبت و تهویه محیط زندگی این پرنده را در حالت استاندارد تنظیم کنید.

نور محیط زندگی جوجه کبک در ابتدا باید در بیشترین حالت ممکن باشد و رفته رفته با افزایش سن کبک این میزان نور کاهش یابد. دمای مناسب برای محیط نگهداری آنها  باید بالا و در حد 35 درجه سانتی گراد باشد. محل زندگی جوجه کبک ها باید توسط حصارهای توری محصور شوند و ارتفاع زیادی داشته باشند. کف محیط زندگی آنها هم بهتر است با مواد نرمی مانند کاه و خاک اره پوشیده شود.

فن تهویه، دانخوری، آبخوری، هیتر، کولر و ترازو از جمله تجهیزاتی هستند که وجودشان در محل زندگی جوجه کبک ضروری است.

در تغذیه جوجه کبک دقت کنید موادغذایی را به این پرنده بدهید که پروتئین، ویتامین، املاح و مواد معدنی داشته باشند. موادغذایی کبک ها برای هضم راحت تر به همراهی آب فراوان و سنگریزه نیاز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذای این پرنده می توانید مقاله غذای کبک را مطالعه کنید.

اگر شما تجربه نگهداری از جوجه کبک را دارید برای ما بنویسید چه نکات دیگری لازم است رعایت شود تا رشد آنها بهتر و بیشتر صورت بگیرد.

نظرات کاربران

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود